Gå til innhold

Politiet sliter ikke med rekruttering av sivilt ansatte. Men sliter med rekruttering av politiutdannede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politet er et attraktivt sted å jobbe for alle...bortsett fra for politibetjenter og politijurister. Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: 5daf8...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste sivilt ansatte har normal arbeidstid og grei lønn.

Anonymkode: 77c74...2a7

• Liker 3
Skrevet

Er det sånn, da?

Nyutdannede fra politihøgskolen sliter med å få jobb, så det kan vel ikke være de helt store rekrutteringsproblemene. De sliter kanskje med å holde på dem i lengden. Det handler i så fall om høyt arbeidspress i kombinasjon med lav lønn, vil jeg anta. 

Har ikke inntrykk av at det er så himla vanskelig å holde på politadvokatene heller, egentlig. Altså - det er et relativt vanlig springbrett videre i karriere for jurister, så noe gjennomtrekk må påregnes, men de fleste politiadvokatene jeg kjenner har vært i jobben ganske lenge og gir uttrykk for trivsel. Nå bor riktignok alle i Oslo, mulig det er vanskeligere å rekruttere i gokk. Fordi det er gokk. 

Anonymkode: 157c1...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Politet er et attraktivt sted å jobbe for alle...bortsett fra for politibetjenter og politijurister. Hvorfor er det sånn?

Hvor har du dette fra? I en helt normal operativ stilling får man gjerne 200-500 politi utdannete søkere. 

I en sivil stilling har man gjerne mellom 10-60 sivile søkere pluss gjern 10-20 politi utdannet/interne.

Politiet er jo selvfølgelig en attraktiv arbeidsgiver for nettopp politi. Men når det ikke er nok stillinger og det meste på både operativ og sivil side må holdes vakant ja så forsvinner det jo endel "politifolk" ut i andre jobber.

Anbefaler deg og for eksempel ta deg en tur inn på https://candidate.webcruiter.com/nb-no/Home/companyadverts?&link_source_ID=0&companylock=85340#search rimelig rensket eller hva? 

https://www.politihogskolen.no/om-oss/fakta-tall/nokkeltall/ og rimelig stor forskjell på antallet som blir utdannet kontra hvor mange jobber som er tilgjengelig. 

Situasjonen er egentlig totalt omvendt av hva du predikerer..

Anonymkode: 0f0b7...720

Skrevet

Hmm, jeg jobber som politi og kjenner meg ikke igjen i det du skriver. For meg tok det lang tid å få en fast jobb, og til hver stilling var det flere hundre søkere.

Vi har flere vikarer på stasjonen som ønsker jobb, men det skal spares inn og stillinger fjernes. 

Lønn er en heeelt annen diskusjon, det er ikke til å stikke under en stol at vi tjener sykt dårlig og ligger langt bak f.eks helse. Så der har du rett. 

Anonymkode: bb8ce...669

Skrevet

Den siste sivilstillingen jeg hørte om i politiet hadde over 200 søkere. :) 

Anonymkode: 9fb69...ac5

Skrevet

Jeg jobber i sivil stilling i politiet. På hver stilling er det minimum 100 søkere(på sivile stillinger) i politistillingene kan du tredoble søkermassen, minst. Det er et nåløye å få jobb, og veldig mange må begynne med vikariater og forsøke å få faste stillinger etter hvert. Derfor er det også mange interne søkere på stillingene, noe som ofte gjør det vanskeligere for «folk utenfra» å få seg fast jobb… Men nå er etaten så akterutseilt på lønn, og arbeidspresset er heftig. Så mulig det blir lettere fremover hvis mange slutter….

Anonymkode: 2cca9...788

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Politiet er vel svært attraktiv arbeidsplass for jurister. Eller i hvert fall ferske jurister. Mange som ønsker å starte karrieren sin i politiet.  Så er det vel også sånn at de mange av de erfarne politiadvokatene ønsker å bytte jobb til det private for å gå opp i lønn. Men det problemet har man vel overalt i jussektoren.  Politiadvokater klager over at de tjener dårligere enn forsvarsadvokater, forsvarsadvokater klager over at de tjener dårligere enn forretningsadvokater, forretningsadvokater klager over at de tjener dårligere enn partnerne.  

Anonymkode: 791a0...561

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...