Gå til innhold

Står på venteliste for kontrolltime - når er det egentlig fristbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde operasjon i kneet og skal etter etter planen ha oppfølging 6 uker etter. Nå er det gått 2 uker og jeg har enda ikke fått innkalling til time.. Jeg ringte til ortopedisk avdeling og etterlyste timen og jeg står visstnok på venteliste for å få tildelt time til kontroll. Dette hadde jeg ikke visst med mindre jeg ringte. Det virker som overlegen jeg skulle ha kontroll hos er i permisjon.

Nå er det enda 4 uker til jeg skal ha kontroll, så jeg kan teoretisk sett fortsatt få time innen fristen, men erfaringsmessig så går det noen uker fra man får tildelt time til den faktiske timen, og jeg begynner nå bli alvorlig bekymret for når jeg egentlig får time til kontroll. Jeg skal etter planen få en injeksjon i kneet som er en viktig del av behandlingen.

Jeg ble henvist av legen min til en annen avdeling på dette sykehuset tidligere i sommer, og da fikk jeg med en gang et brev om at jeg stod på venteliste og at de dermed ikke kunne holde fristen for når jeg fikk helsehjelpen jeg hadde krav på, og at dette ble meldt inn til Helfo som fristbrudd, og at Helfo kunne hjelpe meg med å finne alternativ behandling mens jeg stod på vensteliste. 

Så det jeg lurer på hvorfor jeg ikke har fått samme brevet nå, det virker jo ikke som de kommer til å klare å gi meg den behandlingen jeg har rett på innen fristen, og nå skulle jeg gjerne fått hjelp fra Helfo til å komme til et annet sykehus da jeg er ganske misfornøyd med oppfølgingen jeg har hatt fra før. Overlegen som opererte meg var veldig oppgitt over at jeg hadde gått så lenge før operasjon, og beklagde seg veldig.

Er det sykehuset som selv må melde om fristbrudd om det skulle kvalifisere i mitt tilfelle eller kan jeg ha ta kontakt med Helfo selv for hjelp? 

Er det kanskje sånn jeg må vente til det har gått 6 uker og kan melde inn først da om jeg enda ikke har fått time? Jeg skulle gjerne kommet i gang så fort som mulig da det jo vil gå noe tid fra man får tildelt time til man faktisk får time.

Anonymkode: d550c...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Blir ikke fristbrudd når det er kontroll. Frist for ventetid slutt ble innfridd ved operasjon og kontrollen er dermed en oppfølging. Frister settes ved nyhenviste pasienter. 

Endret av Fjugur
  • Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...