Gå til innhold

Hva er best å kle barn i på høsten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på til å gå meg vill i en jungel av yttertøy her nå, og kunne trengt gode tips fra erfarne folk til hva som er best i høstværet. 

Vi bor på Vestlandet, så her er mye regn. Vi har regntøy og vinterdress akkurat nå. Regntøy er for kaldt til de dagene som er rundt 6-10 grader uten regn, men da er vinterdress for varmt. Hva er best da? Jeg har lest om skalldress, men usikker på fordelene der. Jeg ser også på softshell, men synes og det kan virke kaldt. Jeg har også vært inne på tanken om å gå for fôret regndress, men er usikker på om det ikke er bedre med en god ulldress under regntøy. 

Og hva er best å ha på under yttertøyet ute nå? Som oftest går jeg for ullsokker, gode, varme sko på beina. En joggebukse med børstet innside, ulltrøye og joggegenser over. Jeg tenker full ull innerst er for varmt for dette været? 

Er det noen som har noen gode tips å komme med? 😅

Anonymkode: c361a...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fleecedress 

Anonymkode: 9c08a...69c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fleecedress 

Anonymkode: 9c08a...69c

😂😂

Anonymkode: 0312f...6fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg holder på til å gå meg vill i en jungel av yttertøy her nå, og kunne trengt gode tips fra erfarne folk til hva som er best i høstværet. 

Vi bor på Vestlandet, så her er mye regn. Vi har regntøy og vinterdress akkurat nå. Regntøy er for kaldt til de dagene som er rundt 6-10 grader uten regn, men da er vinterdress for varmt. Hva er best da? Jeg har lest om skalldress, men usikker på fordelene der. Jeg ser også på softshell, men synes og det kan virke kaldt. Jeg har også vært inne på tanken om å gå for fôret regndress, men er usikker på om det ikke er bedre med en god ulldress under regntøy. 

Og hva er best å ha på under yttertøyet ute nå? Som oftest går jeg for ullsokker, gode, varme sko på beina. En joggebukse med børstet innside, ulltrøye og joggegenser over. Jeg tenker full ull innerst er for varmt for dette været? 

Ull innerst, mellomlag av ull (ikke for tykk ull), og skalldress/parkdress når det ikke regner. Når det regner er det lurt med skikkelig regntøy (kattnakken har helårs regndresser). Votter og luer i ull er alltid lurt å ha flere par, skallvotter og 2-3 par regnvotter (siden dere bor på Vestlandet)😅 sko Dock Boots! De er varme og vanntette. 

• Liker 1
Skrevet

Ville droppet alt mellomlaget du skriver og hatt bare ullundertøy og en ulldress (eller ullsett med bukse og genser, kommer an på alder på barnet?). 

• Liker 1
Skrevet

Ullundertøy

Tynn ulldress

Skalldress når tørt/regntøy når vått

Også ville jeg hatt tynne ullvotter, skallvotter og regnvotter uten for tilgjengelig. 

Tynn ullue. 

Dockboots og vintersko/høye overgangssko med Gore tex. 

Ullsokker blandet med syntetisk materiale.

Anonymkode: 1b49c...391

• Liker 1
Skrevet

I overgangsperioden har vi vært veldig fornøyde med vinterregndress fra Kattnakken.

• Liker 2
Skrevet

Om det er vått og kaldt:

tynn ull innerst, evt tykkere ull utenpå den tynne ulla (i hvert fall på overkroppen), og regntøy utenpå. Har både hel dress og todelt sett med regntøy, begge deler funker. Sydvest er også fint, med tynn ullue under, og regnvotter, med liners i ull under.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man bruker ikke regntøy når det ikke regner/er vått, det er jo kjempe klamt og ubehagelig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man bruker ikke regntøy når det ikke regner/er vått, det er jo kjempe klamt og ubehagelig!

Ja, er derfor jeg er på jakt etter noe annet til de dagene det ikke er regn.

Så lurer jeg på om fôret ulldress er nødvendig, eller om det da er greit nok med godt med ull under

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville droppet alt mellomlaget du skriver og hatt bare ullundertøy og en ulldress (eller ullsett med bukse og genser, kommer an på alder på barnet?). 

Men blir ikke det veldig varmt når det er 6-10 grader da? Ullundertøy og ulldress tenker jeg jo er når det er enda litt kaldere? 

Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

I overgangsperioden har vi vært veldig fornøyde med vinterregndress fra Kattnakken.

Hvordan er den på dager der det ikke regner da? Der man vanligvis tenker at regntøy blir for kaldt og klamt? 

Skrevet

Vi bor i Trøndelag, og er fornøyde med kombinasjoner av vindfleece jakke, todelt regntøy, todelt "teknisk" tøy (type utebuksene til Wheat), Kattnakken vattert regnbukse og vattert regndress, og vinterdress. Vi har aldri brukt parkdress, fordi vi liker fleksibiliteten i todelt.

Sammen med et utvalg av mellomlagsbukser i forskjellig tykkelse så har vi alltid en kombinasjon som passer til vind, vær og temperatur.

Anonymkode: 32f87...041

Skrevet

Ved oppholdsvær: Parkdress/ skalljakke og bukse. Disse er tynne, men man kan ha flece under. Barna pleier jo å være i aktivitet, så det må ikke være for varmt. Og så bør det puste.

Anonymkode: f6566...b02

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvordan er den på dager der det ikke regner da? Der man vanligvis tenker at regntøy blir for kaldt og klamt? 

Vi brukte den generelt i hele overgangsperioden både høst og vår. Har hatt utrolig mye slaps og nullføre de siste årene, og den har vært super da også. Dersom det ikke er behov, så har de brukt overtrekksbukse fra Reima og en vindjakke med ullgenser under eller lignende.

Dette er plagg jeg har endt med å kjøpe år etter år fordi jeg har vært fornøyd.

https://www.reima.com/nb-NO/products/reimatec-bukse-komea?colorId=9990

Pleier å kjøpe de på salg på våren, nå var de litt utplukket så jeg.

Skrevet

Lag på lag er svaret. 

Skall bukse/jakke eller regntøy avhengig av mengde regn. Vi sluttet med regntøy da de sluttet å sitte i dammer. Kjøper vanntett skall istedet.

Så tynn ull eller bambus/superundertøy innerst, bukse og trøye. Ull hvis litt kjølig, de andre hvis 5+ eller mer. Så ingen eller tynt eller tykt mellomlag avhengig av hvor kaldt det er. Tynn eller tykk lue, i bomull eller ull avhengig av kulde. Buff i ull tynn eller tykk, og votter.

Dropp bomull joggebukse med børstet innside eller slik genser. Klumpete under bukse. Bruk heller tynne stoffer lag på lag, med vidde i ytterste laget. Det er luften imellom lagene som gir passe varme og komfort.

Anonymkode: 14072...256

Skrevet

Skalldress. Kjøp en med god vannsøyle så kan den brukes i regn og. Reguler med ull under: ullundertøy og tynt eller tykt mellomlag alt ettersom hvor kaldt det er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...