AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Hvis man handler på Finn og varen sendes som brev - er det selger eller kjøper som da tar kostnaden om den ikke kommer frem? Anonymkode: 9ca6b...7ce
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Når man handler av privatpersoner på den måten, så tar man en sjanse. Hvis du betaler gjennom "Fiks ferdig" dekker Helt hjem dette. Anonymkode: b34f0...5d2 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Sant. Men jeg tenker på når ingen har skylda. Når selger har sendt varen og kjøper har forhåndsbetalt. Også forsvinner pakken på veien i postgangen. Hva blir riktig da. Skal kjøper få tilbake hele summen, eller skal selger beholde noe? Begge går jo med tap her på en måte Anonymkode: 9ca6b...7ce
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Da får dere saksøke fraktselskapet. Enten det er Posten, Bring, PostNord, JetPack, DHL, UPS eller andre Anonymkode: 699d2...6ea
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Selger er ansvarlig og man skal ALDRI sende noe uten sporing. Anonymkode: ed4c9...ca2 1
Gud Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Om ein betaler på førehand er det kjøper som sit med skjegget i postkassa. Så det bør ein aldri gjere. Om ein betaler når ein får varen er det seljar som står att med ingenting.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da får dere saksøke fraktselskapet. Enten det er Posten, Bring, PostNord, JetPack, DHL, UPS eller andre Anonymkode: 699d2...6ea De har ikke erstatningsplikt om det er sendt som brev står det. Anonymkode: 9ca6b...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selger er ansvarlig og man skal ALDRI sende noe uten sporing. Anonymkode: ed4c9...ca2 Tja. Hvis kjøper ber om brevpost, tenker jeg kjøper er ansvarlig. Det er flere som vil ha det for å spare penger på frakt. Anonymkode: f22de...e40 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja. Hvis kjøper ber om brevpost, tenker jeg kjøper er ansvarlig. Det er flere som vil ha det for å spare penger på frakt. Anonymkode: f22de...e40 Sånne folk gidder ikke jeg å selge til for det blir garantert krangling hvis pakken forsvinner, dessuten er det alt for enkelt for begge parter å svindle. Selger kan bare la være å sende pakken eller så kan kjøper påstå at pakken aldri er mottatt. Anonymkode: ed4c9...ca2 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 Selger er ansvarlig fram til pakken er dokumentert levert i postkassen til kjøper. Selger må erstatte kjøper, men kan selv kreve erstatning fra fraktselskap. Mange fraktselskap har sikret seg i brukervilkårene, så det er i praksis vanskelig. Men prinsippet er fortsatt gyldig. Anonymkode: 52524...b03
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Les den artikkelen her (gratis å logge inn for å lese hele): https://dinside.dagbladet.no/okonomi/selger-kan-fa-ansvaret-nar-ting-forsvinner-i-posten/63296754 Kort oppsummert: Kjøper overtar ansvaret når varen er sendt, men selger må kunne bevise at den faktisk er sendt. Så hvis du både har presisert at kjøper burde betale for sporing og kan bevise at du har kjøpt frimerke (og evt enda bedre hvis du også har bilde av at brevet leveres inn) så er det kjøper som har overtatt ansvaret og risikoen ved å velge billigste frakt. Du skal ikke erstatte noe da. Anonymkode: 8fb07...cf7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 En gang solgte jeg noe på finn for 200 kr. Kjøper ville at det skulle selges, og jeg sa ok sålenge det ble forhåndsbetalt og kjøper betaler frakt. Kjøper ville ha den billigste frakten, altså uten sporing. Appen til posten kødda, så jeg endte med å kjøpe to digitale frimerker. Jeg kødda det til da jeg skrev på hvilket frimerke som ble sendt som pakken. Det forsinket leveringen med ca 3 uker, og jeg fikk en regning på 159 kr for ekstraarbeidet til posten. Jeg fikk tilbake pengene for det ekstra frimerket, men måtte fremdeles betale 159 kr. Jeg sa ingenting til kjøper, var jo ikke hennes feil. Men hun maste på meg hver jævla dag de tre ukene på om pakken kom i dag, noe jeg ikke visste. Dårlig norsk også, så hele prosessen ble ganske kjip for meg. Men jeg mener at selger som hovedregel skal ta regningen. Men ikke gjør som meg og send uten sporing 😅 Anonymkode: 17858...c3e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #13 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Sant. Men jeg tenker på når ingen har skylda. Når selger har sendt varen og kjøper har forhåndsbetalt. Også forsvinner pakken på veien i postgangen. Hva blir riktig da. Skal kjøper få tilbake hele summen, eller skal selger beholde noe? Begge går jo med tap her på en måte Anonymkode: 9ca6b...7ce Selger har ansvar frem til pakken når kjøper. Det er standard. Anonymkode: 0b0cd...d20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #14 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Les den artikkelen her (gratis å logge inn for å lese hele): https://dinside.dagbladet.no/okonomi/selger-kan-fa-ansvaret-nar-ting-forsvinner-i-posten/63296754 Kort oppsummert: Kjøper overtar ansvaret når varen er sendt, men selger må kunne bevise at den faktisk er sendt. Så hvis du både har presisert at kjøper burde betale for sporing og kan bevise at du har kjøpt frimerke (og evt enda bedre hvis du også har bilde av at brevet leveres inn) så er det kjøper som har overtatt ansvaret og risikoen ved å velge billigste frakt. Du skal ikke erstatte noe da. Anonymkode: 8fb07...cf7 Men skal posten erstatte for mistet pakke er det sender som må kontakte posten, ikke mottaker. Anonymkode: 0b0cd...d20 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå