Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk ffor alle svar…på mitt dilemma.

Endret av vannm75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du mener det bare er riktig å si ifra om det er til din fordel? 🙄

Det er bare p gi beskjed så dere finner en løsning, for det blir mest sannsynlig oppdaget etterhvert uansett. 

og vil tro det står i kontrakten din at du kan trekkes i lønn/feriepenger om du har fått feil utbetaling. 

Anonymkode: 8390b...e2b

• Liker 9
Skrevet

Hæ.

du har fått for lite tidligere, og nå som du får etterbetalt dette så mener du at det er feil? :klo: 

Anonymkode: db73f...af3

• Liker 5
Skrevet

Du har selvsagt ansvar for å si fra. De kan kreve trekk i lønn om det oppdages og i tillegg er det ikke bra for deg. 

Virker rart at de har gjort feil. Sikker på det ikke er noe annet du har hatt krav på å få etterbetalt? Beste svaret er uansett å ringe og si at du tror du har fått for mye, og om de kan sjekke opp i hva som ligger til grunn.

Anonymkode: 74e66...f48

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ.

du har fått for lite tidligere, og nå som du får etterbetalt dette så mener du at det er feil? :klo: 

Etterbetaling av 7000-9000 (som jeg regner med TS mener) for lite i to måneder utgjør ikke tredobbelt lønn i etterbetaling.  

Og TS, det er klart du sier ifra. Noe annet skaper bare unødvendig trøbbel, for ikke å snakke om et veldig dårlig inntrykk, siden det er alt for mye til at du kan late som du ikke oppdaget det. 

Anonymkode: 65b45...7f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke et dilemma.

Det handler om hvem du ønsker å være. Hvordan vil du forklare det den dagen det kommer frem? At du, som merket at du fikk 9000 for lite, ikke merket at du fikk x3 månedslønn? Du gjør deg til tyv, er det verdt det? 

Anonymkode: 60b09...7d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fått etterbetaling for hele året? Fort gjort om økonomiavdelingen har misforstått noe 

Skrevet

Du vet hvor mye du har fått for lite betalt i de to månedene.

Sjekk dette opp mot det du har fått etterbetalt. 

Du skal altså ha fått den korrekte månedslønnen + etterbetalt for 2 mnd. 

Anonymkode: 3a538...ecf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du har fått for mye, så informer du den rette instansen om dette. Ordne opp nå mens du har kontroll framfor den dagen de plutselig oppdager det og trekker i lønna di.

• Liker 1
Skrevet

Hvis de har betalt for mye, så kan de trekke det fra lønn igjen når de oppdager det. Og de trenger ikke varsle deg før de trekker heller. De kan f.eks velge å trekke alt fra feriepengene neste år.

I tillegg vil du kunne bli oppfattet som en uærlig medarbeider som prøver skjule dette.

Anonymkode: 22a14...662

• Liker 1
Skrevet

Du har plikt til å si fra. 

Anonymkode: 651fc...c64

• Liker 3
Skrevet
vannm75 skrev (32 minutter siden):

Har et aldri så lite dilemma. Eg er ansatt i kommunal sektor. Eg har bytta jobb, men fikk beholde lønna mi. I to mnd fikk eg utbetalt mindre lønn enn eg skulle ( ca 100000 kr i året, eller 7-9 0000 kr i mnd) ). Eg ringte økonomi avd i kommunen, og  gav beskjed, og de tok feilen til etterretning. Så fikk eg til min store overraskelse et betydelig beløp i lønn for denne mnd ( ca 3 ganger mer enn en normal lønn) . Så mitt dilemma er; beholder jeg pengene, eller avventer eg. Eller skal eg gi beskjed til kommunen, at eg har fått et betydelig beløp for mye i utbetalt lønn, hva ville du gjort. På lønnsslippen står det bare, etterbetaling av lønn. Men eg kjem nok ikke til å bruke pengene, pga eg forventer at de krever beløpet tilbake betalt. Evt kan de kreve dette? Kan eg risikere lönnsktrekk de neste mnd. 

Gi beskjed, det må tilbakebetales om du har fått fir mye

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar..  Ja, eg vet innerst inne  at det er det eneste rette. Skal ta kontakt med lönningskontoret en av de nærmeste dagene…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ.

Ja, fordi eg har fått altfor mye ettterbetalt..:( 

Skrevet

Hvis de har betalt for mye, så kan de trekke det fra lønn igjen når de oppdager det. Og de trenger ikke varsle deg før de trekker heller. De kan f.eks velge å trekke alt fra feriepengene neste år.

I tillegg vil du kunne bli oppfattet som en uærlig medarbeider som prøver skjule dette.

Anonymkode: 22a14...662

Takk for reflektert og godt svar… 

Skrevet

Du har plikt til å si fra. 

Anonymkode: 651fc...c64

Ja, eg har vel det..:(n synd men sant,  men med det beløpet hadde eg ikke trengt å bekymre meg økomomisk de neste par tre åra for å si det sånn..

Skrevet

Sant nok.. 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Gi beskjed, det må tilbakebetales om du har fått fir mye

Ja, eg må vel det, men for å si det sånn, så hadde eg ikke hatt noen økonomiske bekymringer de neste to tre åra… om eg ikke hadde gjort noe…fristende, selv om eg vet det er etisk og moralsk forkastelig… 

Skrevet

Dette er ikke et dilemma.

Det handler om hvem du ønsker å være. Hvordan vil du forklare det den dagen det kommer frem? At du, som merket at du fikk 9000 for lite, ikke merket at du fikk x3 månedslønn? Du gjør deg til tyv, er det verdt det? 

Anonymkode: 60b09...7d4

Godt poeng, selv om tanken er fristende.. .eg har jo strengt tatt ikke gjort noe galt..:) hehe.. 

Skrevet

Dette er vel strengt tatt ikke et dilemma. Du er pliktig til å si fra hvis du vet at du har fått for mye utbetalt. Ferdig med den saken.

Anonymkode: dc8eb...4c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...