Gå til innhold

Er toeggede tvillinger arvelig fra fars side også?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har en datter med en mann som er toegget tvilling; arver min datter tendensen til å få tvillinger?

Anonymkode: 0e3a2...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her svarer folk uten at de har grunnlag for det, ser jeg.

Jo, din datter kan få et gen fra faren sin som øker sjansen for å få toeggede tvillinger med cirka 30 %.

Anonymkode: 40b37...6af

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en toegget tvilling, som er far til toeggete tvillinger, som ene igjen har 2 sett med tvillinger. 1 toegget og 1 enegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hun  om far har arvet det genet kan han føre det videre. Kort fortalt,far har ikke større sjans for egne tvillinger, men kan ha for at kvinnelige etterkommere kan få tvillinger.

Anonymkode: 0e9a3...170

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Tvillinger styres kun av mor.

Anonymkode: 51a02...a03

Ja, men mor kan ha arvet det fra sin far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Millimani said:

Nei. Mannen kan ikke påvirke hvor mange egg kjæresten slipper i eggløsninga ;) 

Det er ikke det det er spurt om heller. Far kan derimot gi gener for hvordan datters eggløsning fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (12 timer siden):

Nei. Mannen kan ikke påvirke hvor mange egg kjæresten slipper i eggløsninga ;) 

Det var ikke deg ts spurte om 

Anonymkode: 26e22...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke det det er spurt om heller. Far kan derimot gi gener for hvordan datters eggløsning fungerer

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror dere skal lese spørsmålet en gang til. Og jeg ser at jeg kanskje svarte litt feil. Det TS spør om er om TS sin datter kan arve tendensen til å få tvillinger. Svaret er nei. En mann kan ikke påvirke hvor mange egg dama slipper i eggløsninga. Mannen, derimot, har selvfølgelig genene med seg. Den i TS sin familie som evt arver tendensen til å få tvillinger er følgelig TS sine barnebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (16 minutter siden):

Tror dere skal lese spørsmålet en gang til. Og jeg ser at jeg kanskje svarte litt feil. Det TS spør om er om TS sin datter kan arve tendensen til å få tvillinger. Svaret er nei. En mann kan ikke påvirke hvor mange egg dama slipper i eggløsninga. Mannen, derimot, har selvfølgelig genene med seg. Den i TS sin familie som evt arver tendensen til å få tvillinger er følgelig TS sine barnebarn. 

Det er litt utydelig formulert, men det er TS sin mann (og datterens far) som er tvilling, ikke datterens mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (22 timer siden):

Det er litt utydelig formulert, men det er TS sin mann (og datterens far) som er tvilling, ikke datterens mann. 

Der så jeg noe. Men svarene mine er fortsatt at en mann kan ikke påvirke hvor mange egg kjæresten slipper i eggløsninga, og toeggede tvillinger er ikke så vanlig på mannens/farens side. Men genene er alltid med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 18.45):

Hvis jeg har en datter med en mann som er toegget tvilling; arver min datter tendensen til å få tvillinger?

Anonymkode: 0e3a2...bb5

Nei det kommer fra mor. Det vet jeg. Jeg har toeggede tvillinger,  det har min mor også, det har hun arvet fra  sin morsslekt. Det å slippe to egg kommer ikke fra far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Unn9 said:

Nei det kommer fra mor. Det vet jeg. Jeg har toeggede tvillinger,  det har min mor også, det har hun arvet fra  sin morsslekt. Det å slippe to egg kommer ikke fra far.

Hvor vanskelig kan det være. 

Far bærer genet som gjør at kvinne slipper to egg. Dette genet øker ikke sannsynligheten for at han selv får tvillinger, men han kan gi genet videre til sine døtre slik at de har økt sannsynlighet for tvillinger. 

Så å slippe to egg kan komme fra ens egen far, jo. 

Anonymkode: dd51c...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far bærer genet som gjør at kvinne slipper to egg. Dette genet øker ikke sannsynligheten for at han selv får tvillinger, men han kan gi genet videre til sine døtre slik at de har økt sannsynlighet for tvillinger. 

fasit

Anonymkode: 19c3d...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg aldri hørt før. Vi diskuterte akkurat det mye i tvillingklubben jeg var i den gangen tvillingene var små. Alke sa at det å få toeggede tvillinger kom fra mor og var arvelig,  derimot eneggede tvillinger,  kan "alle" få. 

Anonymkode: 2a3fb...d56

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...