Gjest Adobyen Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Politikken har forandret seg i det trauste partiet for folk flest. De beveger seg stadig mot høyre og fellesskapet har mindre verdi. Den siden av partiet som regjerer nå er på vei bort fra grasrota, hvor det var vanlige arbeidsfolk, velferd og omsorg som var i fokus. Langt mindre et parti for direktører og samfunnstopper. Den rollen er nedvurdert. Mitt parti er ikke til å kjenne igjen. Jeg synes at denne ytringen satte ord på en del tanker https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/10/12/195954272/hoyres-store-problem-og-arbeiderpartiets-krise
Gjest paprikaskrue Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Det er lenge siden AP var et parti for arbeidere. Har de egentlig noen form for troverdighet igjen? Finnes bra folk i AP selvfølgelig, men det er veldig skuffende med alle de sakene hvor folk har beriket seg på en eller annen måte. At de folkene som har vært i søkelyset fortsatt innehar de posisjonene de har viser at de ikke har skjønt problemet.
ludden Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Adobyen skrev (59 minutter siden): Politikken har forandret seg i det trauste partiet for folk flest. De beveger seg stadig mot høyre og fellesskapet har mindre verdi. Den siden av partiet som regjerer nå er på vei bort fra grasrota, hvor det var vanlige arbeidsfolk, velferd og omsorg som var i fokus. Langt mindre et parti for direktører og samfunnstopper. Den rollen er nedvurdert. Mitt parti er ikke til å kjenne igjen. Jeg synes at denne ytringen satte ord på en del tanker https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/10/12/195954272/hoyres-store-problem-og-arbeiderpartiets-krise AP bør aldri komme seg opp igjen heller, det er ingen i partiledelsen der som noengang har hatt en vanlig jobb. De påstår de er til for arbeiderklassen uten at de lenger vet HVA arbeiderklassen er lengre. De er mest opptatt av å sikre seg gode økonomiske goder på bekostning av arbeidsfolk,som jo er de fleste av oss skattebetalere. D e fikk min stemme for 10 år siden, men aldri om de får min stemme igjen. 6 1
Entern Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Arbeiderpartiet = partiet for mellomledere ansatt i det offentlige. Høyre = partiet for mellomledere ansatt i det private. 6 1
Gjest Adobyen Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 ludden skrev (4 minutter siden): AP bør aldri komme seg opp igjen heller, det er ingen i partiledelsen der som noengang har hatt en vanlig jobb. De påstår de er til for arbeiderklassen uten at de lenger vet HVA arbeiderklassen er lengre. De er mest opptatt av å sikre seg gode økonomiske goder på bekostning av arbeidsfolk,som jo er de fleste av oss skattebetalere. D e fikk min stemme for 10 år siden, men aldri om de får min stemme igjen. Hvilken vei har du gått de siste årene? For min del burde det bli lenger mot venstre, men der har de også en del ting på programmene som jeg ikke riktig kan like. Føler at SV er et grønt parti for byfolk med den beste kollektivtransporten, og for mer til utlandet, og Rødt, nei. Der er det litt for mye rart.
Gjest Lurven Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Lenge siden AP var et parti for den vanlige arbeider ja, men virker som om mange tror det fortsatt og stemmer på partiet av gammel vane
Drizzt Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 Adobyen skrev (1 time siden): Politikken har forandret seg i det trauste partiet for folk flest. De beveger seg stadig mot høyre og fellesskapet har mindre verdi. Den siden av partiet som regjerer nå er på vei bort fra grasrota, hvor det var vanlige arbeidsfolk, velferd og omsorg som var i fokus. Langt mindre et parti for direktører og samfunnstopper. Den rollen er nedvurdert. Mitt parti er ikke til å kjenne igjen. Jeg synes at denne ytringen satte ord på en del tanker https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/10/12/195954272/hoyres-store-problem-og-arbeiderpartiets-krise Hæ? Avgiftspartiet er jo tro mot venstresidens løsning av alle problemer. Mer skatt, høyere avgifter, flå folket for alt de har. At folk forstår i krisetider at denne politikken bare gjør vond verre i tillegg til å avsløre politikerne som, la oss si det mildt, personer med tvilsom moral og lite integritet, betyr ikke at Avgiftspartiet har beveget seg mot høyre. Høyresidens løsning er ikke å flå vanlig folk og ta fra dem pengene. Dette er sosialismens måte. 2
Gjest Adobyen Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 Drizzt skrev (1 minutt siden): Hæ? Avgiftspartiet er jo tro mot venstresidens løsning av alle problemer. Mer skatt, høyere avgifter, flå folket for alt de har. At folk forstår i krisetider at denne politikken bare gjør vond verre i tillegg til å avsløre politikerne som, la oss si det mildt, personer med tvilsom moral og lite integritet, betyr ikke at Avgiftspartiet har beveget seg mot høyre. Høyresidens løsning er ikke å flå vanlig folk og ta fra dem pengene. Dette er sosialismens måte. Jo, høyresiden har jo bevist at det er slik de løser problemene, spesielt når det gjelder syke folk. (Karensåret). Nedsettelse av skatt på nettoinntekt sørget for dårligere skattelette for folk med boliglån. De flyttet jo skatten over på pensjonsgivende inntekt i stedet, med lave innslagspunkter. Høyre har selvfølgelig ikke bare skuffet, det er noe bra med de fleste, men det er slik jeg personlig oppfatter politikken, og det må jeg jo ha lov til. Korrupsjon er like ille samme hvor det skjer.
Bombasi Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 Støre har fått til strategien sin. Og det er å dra Ap mot høyresiden. Ap i opposisjon stod bak mye av høyrepolitikken som Erna og co drev på med, og etter at Ap fikk makt har Ap fulgt opp denne høyrepolitikken. Det verste er dog at Ap i sitt nyeste statsbudsjett drar enda mer mot høyre. Ap har attpåtil falt i samme grop som Høyre når det kommer til uføretrygdede. "Det skal lønne seg å jobbe", som egentlig i dagens politikk betyr "det skal straffe seg å være syk", har Tonje Brenna på vegne av Ap gått tungt inn i. Ironien er at venstresiden med SV og særlig Rødt nærmest fungerer som opposisjonspartier mot Ap/Sp nå. Men Høyre på sin side knapt gidder å fungere som opposisjonsparti. Hvorfor skal Høyre det når Ap drar i norsk politikk der Høyre vil ha politikken? Er lite å opponere på da! Norsk politikk generelt sett representerer ikke lenger folket, herav vanlige arbeidere, syke, pensjonister, barn osv. Det er øvre middelklasse og opp som gjelder, uansett om det er rødgrønn - eller blåblå regjering som styrer. Ufattelig trist utvikling. Men sånn går det når man har priviligerte politikere som knapt aldri eller aldri har vært innom arbeidslivet som styrer. Politikken blir da virkelighetsfjern også. 1 6
Drizzt Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 Adobyen skrev (12 minutter siden): Jo, høyresiden har jo bevist at det er slik de løser problemene, spesielt når det gjelder syke folk. (Karensåret). Nedsettelse av skatt på nettoinntekt sørget for dårligere skattelette for folk med boliglån. De flyttet jo skatten over på pensjonsgivende inntekt i stedet, med lave innslagspunkter. Høyre har selvfølgelig ikke bare skuffet, det er noe bra med de fleste, men det er slik jeg personlig oppfatter politikken, og det må jeg jo ha lov til. Korrupsjon er like ille samme hvor det skjer. Kan du ikke komme med noen konkrete eksempler som viser at høyresidens løsning på problemet er å øke skatter, avgifter og flå folk og ta pengene deres på en måte som viser en klar og tydelig politisk linje? Og det skal selvfølgelig lønne seg å jobbe. Det er ikke noe bare Ap eller H kan mene. Det er sunn fornuft og bærekraft. Kan du jobbe, skal det lønne seg å gjøre det enn å sitte hjemme og være passiv mottaker. De som er imot det er mot folks interesser og for en ikke-bærekraftig løsning.
Gjest Adobyen Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Drizzt skrev (2 timer siden): Kan du ikke komme med noen konkrete eksempler som viser at høyresidens løsning på problemet er å øke skatter, avgifter og flå folk og ta pengene deres på en måte som viser en klar og tydelig politisk linje? Og det skal selvfølgelig lønne seg å jobbe. Det er ikke noe bare Ap eller H kan mene. Det er sunn fornuft og bærekraft. Kan du jobbe, skal det lønne seg å gjøre det enn å sitte hjemme og være passiv mottaker. De som er imot det er mot folks interesser og for en ikke-bærekraftig løsning. Er så enig i at det selvfølgelig skal lønne seg å jobbe, og det har svært mange også gjort i lang tid før skade eller sykdom inntraff. Risikoen for å få sykdommer og plager, øker jo med alderen og kroppen kan bli utslitt. Veldig mange sliter med smerter i kroppen fordi de er oppbrukt og utslitt, men det vises dessverre ikke på røntgen og blodprøver, så da blir de ikke trodd. Våre kognitive kapasitet kan også svekkes De fleste uføre er faktisk over 45 år. Det jeg mener er jo at det ikke bør straffe seg å bli syk. Ingen krever et liv i luksus, men et verdig liv. Det har man ikke hvis man må velge mellom bolig, mat og medisiner. Vi ser hva som skjer rundt oss. Trist. Det var tema på Debatten på nrk i kveld også. Jeg synes ikke at det kom frem noe nytt. Jeg får følge med på hva som skrives om den.
frivis Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 Lønne seg å jobbe sa du? Tjener bedre om jeg slutter i jobben og går på NAV.. så dårlig betalt er enkelte yrker.
Majer Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 Mye av problemet med Arbeiderpartiet er at de har gitt nordmenn så utrolig mange muligheter og rettigheter opp gjennom at de som tidligere var arbeiderklasse nå sitter på boliger til en verdi av et tosifret antall milioner. Det gjelder selv folk med yrkesfag. Det er generasjoner som har knabbet til seg alt av rikdom og det overøser de kun på sine egne barn. De ender opp med å stemme høyre fordi de kun tenker på seg selv. De generasjonene utgjør såpass mange mennesker, og det fødes såpass få barn at de svekker arbeiderpartiet.
Madame Butterfly Skrevet 14. oktober 2023 #14 Skrevet 14. oktober 2023 Arbeiderpartiet har mistet fokus på arbeiderene. Arbeidere ønsker trygge arbeidsplasser, for at de skal ha trygge arbeidsplasser må industrien ha trygge kår. Det grønne skifte som Ap pusher gjennom er det motsatte av å gi industrien gode kår. Bedrifter går dunken, eller flytter pga det. Arbeidere ønsker å sitte igjen med noen kroner på slutten av måneden. Når størsteparten av inntekten blir spist opp av skatter og avgifter, blir ikke arbeideren særlig happy. Om det er toppskatt på en inntekt som elektriker, eller flere tusenlapper i måneden i bompenger for å kunne reise til og fra jobb, spiller ingen rolle for arbeideren, resultatet er det samme. Alt potensielt overskudd blir spist opp. Arbeidere er opptatt av at det skal være et sikkerhetsnett om man blur syk eller skadet. Arbeiderpartiet vil redusere alle stønader til å bli behovsprøvd. At det kun er de med nesten ingenting som skal få noe hjelp. De snakker som om vanlige folk er trygdede, sosialhjelpsmottakere, og de som får bostøtte. Arbeidere får ikke disse behovsprøvde stønadene. Det er ikke samsvar mellom politikken som blir ført og behovene og ønskene til kjernevelgerne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå