Gå til innhold

Kan jeg spekulere i baksmell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lav skatt kan jeg betale?

Hva om jeg i stedet setter skattepengene på høyrentekonto i ett år, og når baksmellen, betaler jeg den med de oppsparte skattepengene. 

På denne måten tjener jeg jo litt renter. 

Anonymkode: 3238e...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laveste mulige trekkprosent er 5 %.

Jeg gjør det på denne måten.

Anonymkode: f59ca...ebd

• Liker 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Jeg spekulerer ikke, men jeg vet at jeg på nåværende tidspunkt vil få baksmell, og retter ikke opp skattekortet, men sparer i stedet. Ikke så mye for rentenes skyld, mer av latskap.

Skrevet

Jeg spekulerer litt hvert år, går dog ikke så lavt som 5%. Vil ikke oppgi riv ruskende gale tall, så jeg setter stort sett lønna riktig og beregner mindre i formue og kapitalinntekter. 

Anonymkode: a5d04...282

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spekulerer litt hvert år, går dog ikke så lavt som 5%. Vil ikke oppgi riv ruskende gale tall, så jeg setter stort sett lønna riktig og beregner mindre i formue og kapitalinntekter. 

Er det noe galt i å oppgi riv ruskende gale tall? Skatten skal jo uansett betales. 

Å be arbeidsgiver trekke 5% skatt er vel ikke å oppgi gale tall, bare svært lav trekkprosent. 

Vurderer fra januar å gjøre dette, spesielt nå som renten er såpass høy. 

Anonymkode: 524fa...f75

Skrevet

Klart det. Må si det er verre når man får forsmell på skatten.

Anonymkode: a3ff2...693

• Nyttig 2
Skrevet

Ja. Jeg gjør dette hvert år. Men tenkte å sette ned til 10 prosent neste år.

Anonymkode: 28cd9...6c9

Skrevet

Men er det lov å sette skattetrekket så lavt? Hva om alle i Norge gjør det? Da miste jo staten en månedlig inntekt, men i sum betyr det vel ikke noe? Verre blir det om veldig mange bruker opp pengene, og ikke klarer å betale baksmellen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men er det lov å sette skattetrekket så lavt? Hva om alle i Norge gjør det? Da miste jo staten en månedlig inntekt, men i sum betyr det vel ikke noe? Verre blir det om veldig mange bruker opp pengene, og ikke klarer å betale baksmellen. 

Ja. Etter det jeg har fått høre på skatteetaten er det lov. Men de anbefalte ikke å gjøre det sånn da. Skattekortet kan komme i en manuell kontroll om man setter ned inntekten veldig mye på skattekortet sa de. Men tror det er skjelden. Har ikke skjedd her enda hvertfall.

Skrevet

Tror ikke det er lovlig.

§ 4-4.Opplysningsplikt

(1) Skattyter plikter å sende de meldinger og å gi de opplysninger som er nødvendige for at skattekontoret skal få fastsatt og regulert forskuddstrekk, forskuddsskatt og skattetrekk etter § 5-4 i samsvar med bestemmelsene i denne del av loven.

§ 5-6.Ytelser som det skal foretas forskuddstrekk i

(1) Med mindre annet er bestemt, skal det foretas forskuddstrekk i skattepliktig:

a.

lønn og andre ytelser som omfattes av skatteloven § 5-10

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-67

Anonymkode: 28a3f...09b

• Liker 1
Skrevet

Ja. De har ikke tid til å sjekke alle som har feil skattetrekk.

Skrevet
jordbær86 skrev (21 minutter siden):

Ja. De har ikke tid til å sjekke alle som har feil skattetrekk.

Men er det ulovlig?

Anonymkode: 4ba1d...9c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ulovlig?

Anonymkode: 4ba1d...9c1

Nei. Snakket med noen på skatteetaten en gang om det. Var ikke ulovlig i følge han jeg snakket med. Men siden ikke alle klarer å betale restskatten sin så anbefalte han det ikke.

Skrevet

Småpenger uansett. Fatter ikke at folk gidder.

Anonymkode: 341b3...d7d

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man har så lavt skattetrekk som 5% kan det jo bli noen gratis tusenlapper. Jeg velger likevel å ikke legge inn så stort avvik hvert eneste år, om det faktisk skulle skje en gang at noen spør hvorfor. Men det er jo uansett bare et anslag man gir, så ingen vits å skatte for mye i hvert fall. Det er ikke ulovlig å få mye større formue enn man spådde på forhånd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Betaler du såpass mye i skatt at du kan sette av 18000,- i måneden, så blir det over 4000,- i året med dagens sparerente (3,7%). Så det er jo noen kroner. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er brudd på skattebetalingsloven 18-2. annet ledd. 

Det er ikke lov å gi uriktige opplysninger slik at forskuddstrekk blir feil. Det er heller normalt ikke veien å gå å lyve til Skatteetaten. 

Hvis 5% forskuddstrekk er korrekt, så er det selvfølgelig lov og riktig. Kan jo være at man har hatt høy lønn, betalt mye skatt og går ned i stilling, får et giganttap i kapital eller noe? 

Ofte er det slik at som man spør får man svar. 

Med mindre man har bedt og betalt for å få en bindende forhåndsuttalelse anser ikke skattemyndighetene seg bundet av avgitte svar. 

Om du blir tatt for å gjøre dette er en annen sak. Du må i alle fall ha penger til baksmellen som kommer. Skatteetaten er en av de aller verste kreditorene å ha på nakken. 

Anonymkode: 416a7...d2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betaler du såpass mye i skatt at du kan sette av 18000,- i måneden, så blir det over 4000,- i året med dagens sparerente (3,7%). Så det er jo noen kroner. 

Du har lav sparerente. Jeg har 4,5 % for tiden.

Anonymkode: f59ca...ebd

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det noe galt i å oppgi riv ruskende gale tall? Skatten skal jo uansett betales. 

Å be arbeidsgiver trekke 5% skatt er vel ikke å oppgi gale tall, bare svært lav trekkprosent. 

Vurderer fra januar å gjøre dette, spesielt nå som renten er såpass høy. 

Du kan ikke BE arbeidsgiver om det. Den forholder seg til skattekortet ditt.

Anonymkode: da9de...39c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke BE arbeidsgiver om det. Den forholder seg til skattekortet ditt.

Anonymkode: da9de...39c

Du kan justere skattekortet selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...