Gå til innhold

Spm til bhg.ansatte. Gjerne ped.ledere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett barn på fire år som går i bhg. Nesten hver dag når barnet kommer hjem, forteller det om hendelser fra ett spesifikt barn på fem år. 
Dette er slåing, trusler og generell plaging av de andre barna på avd. 
Jeg har sett barnet utagere mot ped.leder og være voldsom med de andre barna både ved levering og henting. Vet ikke om det er en diagnose eller omsorgssvikt i bildet, men det oppleves ikke greit når fireåringen kommer hjem og gråtende forteller at dette barnet har sagt at «jeg skal banke deg!»

Er det noe jeg som forelder kan/bør gjøre?

Anonymkode: 6e2a3...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en prat med barnehagen om ditt barns opplevelser, se hva de sier. 

Anonymkode: a1895...e75

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ta en prat med barnehagen om ditt barns opplevelser, se hva de sier. 

Ok. 
Andre innspill?

Skrevet

Barnet ditt har lovfestet rett til et trygt barnehagemiljø. Du kan be om en samtale med ped. leder som dermed har plikt til å bringe det videre til styrer, som da igjen har aktivitetsplikt. Følg opp om dette blir gjort. 

Anonymkode: 2d5d9...255

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. 
Andre innspill?

Hvis bhg sier at de tar det videre og følger opp så er vel saken løst, vil tro de gjør det altså. Hvis de mot formodning skulle si at de gir blanke f så ville jeg jo tatt statsforvalter next. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnet ditt har lovfestet rett til et trygt barnehagemiljø. Du kan be om en samtale med ped. leder som dermed har plikt til å bringe det videre til styrer, som da igjen har aktivitetsplikt. Følg opp om dette blir gjort. 

Dette, kapittel 8 i barnehageloven. Etter en sånn tilbakemelding ville jeg ha opprettet sak. Si ifra og nevn loven hvis du ikke opplever at de tar saken. Her bør det tas grep. 

Anonymkode: 71b0c...b7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har ett barn på fire år som går i bhg. Nesten hver dag når barnet kommer hjem, forteller det om hendelser fra ett spesifikt barn på fem år. 
Jeg har sett barnet utagere mot ped.leder og være voldsom med de andre barna både ved levering og henting. Vet ikke om det er en diagnose eller omsorgssvikt i bildet, men det oppleves ikke greit når fireåringen kommer hjem og gråtende forteller at dette barnet har sagt at «jeg skal banke deg!»

Om barnet ditt forteller hjemme at det blir plaget, må du si i fra til ped.leder eller andre i bhg. 

Vi forteller aldri foreldre noe om andres barn, bortsett fra i enkelte tilfeller hvor enkeltbarns foreldre ønsker at de selv eller vi forteller om deres barns utfordringer eller diagnose. 

Anonymkode: 2a398...f75

Skrevet

Ok, takk for tilbakemelding. 
Ber jeg om et møte med ped.leder eller sender jeg Mail til bhg.styrer? 
Kan vel ikke akkurat ta det opp i en levere- og hente situasjon.

Skrevet

Ta det opp med pedleder. Du kommer ikke til å få svar på hva det er med det andre barnet (hvis du får det så bryter bhg loven, ig jeg hadde tatt mitt eget barn ut på dagen). Men du kan få til en dialog på hvordan bhg møter ditt barn i slike situasjoner, og hvordan bhg lærer barna å møte konflikter. 

Anonymkode: 169c2...e9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ok, takk for tilbakemelding. 
Ber jeg om et møte med ped.leder eller sender jeg Mail til bhg.styrer? 
Kan vel ikke akkurat ta det opp i en levere- og hente situasjon.

Jeg synes du skal sende en mail til styrer der du ber om et møte snarlig mellom dere og ped. leder. Dette fordi saken utløser aktivitetsplikt, som styrer er ansvarlig for. Da slipper du først møte med bare ped. leder og deretter møte med styrer i tillegg. Skriv kort i e-posten at det gjelder ditt barn som ikke opplever et trygt barnehagemiljø grunnet et annet barn.

Her kan du lese mer om aktivitetsplikt og hva barnehagen plikter å foreta seg: (Kapittel VIII)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må melde fra om dette umiddelbart til bhg. De har aktivitetsplikt ved mobbing.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du snakker med barnehagen og hører hvilke tiltak de har satt i gang, for dette skal de ha en plan på! 

Hilsen ped.leier.

Anonymkode: b5036...ada

Skrevet

Du ber om møte med ped.leder

Anonymkode: 75648...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...