Gå til innhold

Er du tilgjengelig for venner 24/7?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg melding fra ei venninne kl 12 Hun spurte om jeg kunne stikke innom butikken å kjøpe paracet og brus etter jobb. Hun følte seg dårlig. Jeg så melding kl 14 sa jeg hadde pause. Men da hadde hun sendt melding nr 2 kl 12.30 der hun skrev at hun skulle prøve å dra på butikken selv. Jeg svarte at jeg slutter kl 17 og at jeg kunne kjøpe og komme innom med varene da. Fikk svar no fra henne: siden du ikke svarte så gikk jeg på butikken selv. Det var ikke så lurt. Er veldig svimmel nå

Er det sånn at vi må være tilgjengelig døgnet rundt og svare på meldinger med en gang? Også på jobb?

Jeg har ikke kjent henne lenge og håper at dette var en engangshendelse 

Anonymkode: 18bc1...cd5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har kjent henne lenge og hun allerede begynner sånn, ville dette vært ett rødt flagg for meg. 
Venner kan ringe 24/7, om det er KRISE! Men å bli sur/furt i arbeidstid fordi du ikke forlater jobben og kommer med en gang, er langtifra normalt. 

Anonymkode: accec...824

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt unormal forventning fra din venninne.

Anonymkode: 429cb...92c

• Liker 6
Skrevet

Er aldri tilgjengelig 24/7 og jeg er ikke i jobb engang. Å forvente at andre er tilgjengelig for småtjenester er en uting, spesielt i arbeidstiden. 

Anonymkode: f49ce...32e

• Liker 3
Skrevet

Rødt flagg.

En hersketeknikk for å få deg til å føle på dårlig samvittighet.

Selvsagt må man ikke være tilgjengelig 24/7.

Anonymkode: 45089...c38

• Liker 9
Skrevet

Jeg har en venninne jeg alltid er tilgjengelig for og som alltid er det for meg. Men vi har barn og er det noe spesielt som trengs så er vi der for hverandre. Nå tenker jeg sykehusopphold, eller om det er krise og barnevakt trengs, den kategorien.

Å vagge av gårde å skaffe seg brus og paracet bør en voksen klare fint om en er syk, hvis ikke så kan en vel bestille varer hjem fra Foodora, apotek, oda, nok av muligheter.

Ellers så har jeg ikke noen jeg må stille opp for, men har gjort det for folk som trenger hjelp og jeg har hatt mulighet. Liker godt å stille opp om jeg har mulighet til det, er ikke vanskelig. Men liker dårlig når folk forventer det, da blinker det rødt hos meg.

Det blinkende røde flagget her er setningen "siden du ikke svarte så gikk jeg på butikken selv. Det var ikke så lurt. Er veldig svimmel nå". Sånt for meg til å skygge unna, liker ikke den slags offermentalitet.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Helt enig med andre: rødt flagg, og selvfølgelig skal man ikke være tilgjengelig når som helst. Ekte venner burde forstå selv når det er greit (f.eks krise) og ikke greit (på natta, fordi man vil, i jobbtida) å be om tjenester.

Vet ikke om drnne personen mente å skrive en så passiv-agressiv melding eller bare ikke forstår hvordan det virker når man leser den, men hvis det var med vilje ville jeg begynt å fase henne ut av livet mitt. 

Endret av katties
  • Liker 5
Skrevet

Nei jeg tar sovemedisiner. Da er jeg ikke tilgjengelig om natten. 

Anonymkode: f804b...277

Skrevet

Hun forventer i fullt alvor at du skulker jobb eller avspaserer fra jobb for å skaffe henne paracet og brus? Hvis hun ikke forstår at det er fullstendig urimelig, er ikke det vennskapet mye å samle på nei 

• Liker 5
Skrevet

Ikke vanlig oppførsel. Du er på jobb og sier du kan ordne det så snart du har pause eller har fri. Mer kunne du ikke gjort.

• Liker 1
Skrevet

Nei, absolutt ikke tilgjengelig for noen døgnet rundt. Tilgjengelig 8-10 timer for arbeidsgiver, sover 8 timer, gjerne opptatt noen timer ellers også. Folk kan forvente at jeg ser melding samme dag, ikke noe mer enn det. Og ser jeg en melding i lunsjen på jobb så kan jeg jo ikke bare sette meg på bussen og dra for å kjøpe paracet til noen. Svaret fra din venninne om at hun dro selv og ble svimmel siden du ikke svarte, er ren hersketeknikk. 

Anonymkode: da9af...8aa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I dag fikk jeg melding fra ei venninne kl 12 Hun spurte om jeg kunne stikke innom butikken å kjøpe paracet og brus etter jobb. Hun følte seg dårlig. Jeg så melding kl 14 sa jeg hadde pause. Men da hadde hun sendt melding nr 2 kl 12.30 der hun skrev at hun skulle prøve å dra på butikken selv. Jeg svarte at jeg slutter kl 17 og at jeg kunne kjøpe og komme innom med varene da. Fikk svar no fra henne: siden du ikke svarte så gikk jeg på butikken selv. Det var ikke så lurt. Er veldig svimmel nå

Er det sånn at vi må være tilgjengelig døgnet rundt og svare på meldinger med en gang? Også på jobb?

Jeg er halvveis drittlei alt av varsler, så jeg bruker Ikke Forstyrr og tilsvarende ganske rigid. Mine nærmeste får tak i meg døgnet rundt. På dagtid står tlf på stille eller vibrer, ringelyd er kun på om natta så jeg våkner i tilfelle nødsfall. Men meldinger sjekker jeg kun sporadisk gjennom dagen ved ledig tid. Og kjente ved også bedre enn å "bare svinge innom for en kaffe". For 20-30 år siden hadde jeg vært av typen som hadde pluggen telefonen ut av veggen. Jeg stiller opp for de som trenger det når jeg kan, men ingen forventer at jeg slipper det jeg holder på med for å komme løpende. Brus og paracet er heller ikke så akutt at man ikke klarer seg uten til folk er ferdig på jobb e.l. Bare å legge seg og slappe av/sove i mellomtida.

Anonymkode: b5ca9...e64

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er krise, ja. Har de samme vennene nå som i oppveksten, og når en har kjent hverandre i 40+ år er det ikke noe misbruk av vennskap.

Anonymkode: eb531...b88

Skrevet

Hvis det er krise så får de tak i meg på telefon, på den ene jobben har jeg ikke telefon på meg, men har klokken så hvis de sender melding og skriver at det er krise så kan jeg få ringt ganske raskt (men da må det være krise med stor k). I utgangspunktet kan jeg ikke dra fra noen av jobbene mine, det hadde løst seg hvis det er snakk om liv og død elns. Paracet og brus er på ingen måte krise. Og det der med at hun skriver at hun gikk selv og er svimmel, rødt flagg. 

Og det er kun de nærmeste som er på VIP listen og alltid kan ringe, har ikke notifikasjoner engang på andre. Orker ikke alle notifikasjoner hele tiden, så har aldri på lyd, og har det meste av notifikasjoner av. 

Anonymkode: c5088...c94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei.

Jeg har ikke på varslinger på insta, face, messenger eller snap. Jeg må selv inn på appene å sjekke.

På jobb og på natta, så har jeg telefonen på lydløs.

I ferier legger jeg ofte igjen telefonen hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Nei , det hadde jeg ikke orka og har heller ikke kapasitet til det. 

Har ringt venninnen min ved krisesituasjon en gang, da babyen min havnet akutt på sykehus og jeg satt alene på et rom, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg eller hvordan det gikk med babyen min. Da er det KRISE. Paracet og brus, absolutt ikke krise. 

Ellers har vi avtalt på forhånd når vi er høygravide at vi kan ringe hverandre om fødsel starter på natten så vi kan hjelpe til med barnevakt og kjøring til sykehus. Krise er når noen blir akutt alvorlig syk eller skadet, akutt innleggelser på sykehus, dødsfall i nær familie eller annen traumatiske opplevelse som plutselig skjer. 

Anonymkode: b0c36...583

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 16.42):

Herregud, hun må enten være en ekstremt sytete person eller veldig manipulativ. Nei, du har ikke plikt til å være tilgjengelig tll enhver tid. Ingen har det. Dette ville jeg ansett som et rødt flagg i et ferskt vennskap

Anonymkode: bd259...5ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke lyd på meldinger. Jeg synes det er slitsomt når mobilen plinger støtt og stadig. Er det noe som haster, må folk ringe til meg. Meldinger sjekker jeg i pauser når jeg er på jobb.

Hadde uansett ikke tatt fri fra jobb for å komme med paracet og brus. Det hadde jeg isåfall tatt på veien hjem.

At hun valgte å gå i butikken selv om hun var for syk, er hennes egen feil. Hun valgte det selv.

Anonymkode: ca436...258

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt venner så ja 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...