Gå til innhold

Hvor lenge bruker ungene bilsete?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved trettiseks kilo, eller høyde på en meter....?

Er vel omtrent det vi har gjort tror jeg.....

Skrevet

:) takk!

Leste nå at man skal bruke bilsete fram til de er 6-7 år før man skifter til pute.

Skrevet

Vi bruker pute til guttungen på 5,5 år. Han er stor for alderen: 118 cm og 23 kg. Nabogutten er 8 år, liten av vekst og bruker ingenting i bilen (annet enn bilbelte selvfølgelig).

Gjest Gjest_anneliane_*
Skrevet
Ved trettiseks kilo, eller høyde på en meter....?

Er vel omtrent det vi har gjort tror jeg.....

Hmm, dattera vår er 4,5 år, veier 16 kg og er 105 høy....

Vi har pute,med regulerbar rygg. Ble anbefalt dette i forretningen.

Kommer nok til å ha dette en en god stund. Hun sovner ofte i bilen og da er ryggen til puta kjekk å ha for den støtter henne slik at hun ikke ramler til siden.

Skrevet

Så sete er ikke å anbefale når de er 1 meter, at det blir for lite?

Skrevet

Jenta våres og er 4,5 år ca 105 cm lang og veier 19 kg. Hun bruker bilsete, det 123 sete, det kommer vi nok til og bruke til henne ihvertfall til hun begynner på skolen, så går vi heller over til pute da.

Skrevet

Det er jo forskjell på seter også da.....

Vi kjøpte en pute med løs rygg, som var fra ca en meters høyde eller noe......

Innmari fin..........

Skrevet

Er det bakovervendte seter dere snakker om her?

Skrevet

Jeg prater ikke om bakovervendt sete. Men et forovervendt bilsete. På en måte pute med rygg og sider. Synes bare en pute hadde vært alt for lite beskyttelse for henne nå.

Bakovervendt sluttet vi med når snuppa ble 3 år.

Skrevet

Man bør bruke pute+rygg-sete til barnet er for langt for det! Vår åtteåring er 130 cm lang, og jeg vil gjette at setet holder iallefall 10 cm til.

Ryggen på setet beskytter ved en sidekollisjon, særlig hvis det er av en god modell med god sidebeskyttelse(a la Romer Kid, m-c rodi xp). Nakkeputen gjør det også mer behagelig hvis barnet sovner, og på enkelte stoler kan ryggen legges ekstra ned slik at det blir god hvilestilling. I tillegg til at ryggen hjelper til at selen sitter riktig over brystkassen og ikke gnager på halsen.

Pute bør brukes til 10-12-årsalder, pga at da ligger beltet riktig over hoftene. Hoftene til barn er ikke sterke nok før da.

Skrevet

Ifølge loven må barn spesialsikres inntil de er 4 år. Etter det er det opp til deg å bestemme hvor lenge man skal bruke sete. Det viktige er å tenke på at sikkerhetsbeltet ligger riktig - altså at barnet sitter høyere, uavhengig av om det er pute eller sete det sitter i.

Skrevet

Jeg mener at det er fra ungene er ca 15 kg?

Eller var det 3 år? de får jo ikke plass noe lenger føler jeg..

Skrevet

Dete brukte vi fram til han Jonas var 2,5. Etter det sattn i baksete med belte på

Skrevet

Du kan också se på Trygg trafikk vad de rekommenderar/anbefaller

eller på svenska Vägverket.

Åldern är oftast viktare än vikten på barnet - eftersom huvudets proportion till resten av kroppen hänger mer på ålder än storlek. Barn har relativt en vuxen stort och tungt huvud - och det skadar nacken mycket mer än för vuxna vid en krock när de sitter framåtvänt.

Barn sitter inte lika obekvämt med böjda ben som en stel vuxen och borde egentligen sitta bakåtvänt till 6-7 års ålder - men DET är de alldeles för stora för.

Precis som någon sa tidigare är kudden där för att få bältet att sitta bra. Men läs mer på länkarna får du bättre information

Skrevet

Vår sønn bruker sete. Jeg synes det er trygt med støtte sideveis, og greit om han skulle sovne litt. Han er 5 år, og 120 cm.

Gjest lilletroll
Skrevet

Vår datter er 4,5 år og hun sitter i sete. Kunne aldri i verden tenke meg noe annet på den lille jenta!! Hun er vel ca 105cm tenker jeg, og veier vel ca 14-15kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...