AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Skal man vaske en helt ny stekeovn innvendig før bruk? Eller skal man bare sette på høy varme i ca 20 min for å brenne bort oljen den er smurt inn med? Det står ingenting om dette i bruksanvisningen. Det siste jeg skrev ang å sette på ovnen på høy varme, leste jeg på nett et sted. Noen som vet? Anonymkode: fd199...ece
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 kjenner ikke til at det er olje inne i ovnen. Jeg ville ha hørt med forhandleren du kjøpte hos. Anonymkode: b928a...d72
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Det er riktig at du bør brenne av stekeovnen før bruk. Sitat En ny stekeovn vil gjerne lukte vondt første gang den brukes. Da skal det brennes bort olje som ovnen vanligvis er smurt inn med. Still inn ovnen på den høyeste temperaturen, og la den stå på i 20 minutter, uten noe inni. Det kan dannes litt røyk, og etter to til tre gangers bruk bør lukten være borte. https://www.elkjop.no/magazine/hvitevarer/komfyr/lukter-det-brent-av-stekeovnen Anonymkode: 90e3f...5cc
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er riktig at du bør brenne av stekeovnen før bruk. https://www.elkjop.no/magazine/hvitevarer/komfyr/lukter-det-brent-av-stekeovnen Anonymkode: 90e3f...5cc Bør man gjøre dette 2-3 ganger før bruk? Og bør man vaske den i tillegg? Anonymkode: fd199...ece
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bør man gjøre dette 2-3 ganger før bruk? Og bør man vaske den i tillegg? Anonymkode: fd199...ece Det holder med å brenne av en gang før bruk. Har aldri vasket i tillegg. Det kan lukte de 2-3 første gangene, men du trenger ikke å brenne av mer enn en gang. Anonymkode: 29939...911 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det holder med å brenne av en gang før bruk. Har aldri vasket i tillegg. Det kan lukte de 2-3 første gangene, men du trenger ikke å brenne av mer enn en gang. Anonymkode: 29939...911 Ok, takk😊 Anonymkode: fd199...ece
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 En moderne stekeovn skal stort sett ikke vaskes med rengjøringsmidler. Ofte er det pyrolyse eller andre metoder for automatisk rengjøring. Slikt skal stå i manualen. Og alle nye stekeovner skal brennes ren før første gangs bruk. Jeg garanterer deg at det står i manualen, under " før første gangs bruk"
Mardina Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 Når vi fikk ny komfyr for 1 uke siden, så stod det i manualen at man skulle sette på stekeovnen i ca. 30 minutter på ca 250 grader. Deretter skru på alle platene på middels varme i 10 minutter. I tillegg vasket jeg lett over komfyren med mildt såpevann. Lukter ingenting av komfyren nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå