Gå til innhold

Vaske ny stekeovn før bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man vaske en helt ny stekeovn innvendig før bruk? Eller skal man bare sette på høy varme i ca 20 min for å brenne bort oljen den er smurt inn med? Det står ingenting om dette i bruksanvisningen. Det siste jeg skrev ang å sette på ovnen på høy varme, leste jeg på nett et sted. Noen som vet?

Anonymkode: fd199...ece

Skrevet

kjenner ikke til at det er olje inne i ovnen. Jeg ville ha hørt med forhandleren du kjøpte hos. 

Anonymkode: b928a...d72

Skrevet

Det er riktig at du bør brenne av stekeovnen før bruk.

Sitat

En ny stekeovn vil gjerne lukte vondt første gang den brukes. Da skal det brennes bort olje som ovnen vanligvis er smurt inn med. Still inn ovnen på den høyeste temperaturen, og la den stå på i 20 minutter, uten noe inni. Det kan dannes litt røyk, og etter to til tre gangers bruk bør lukten være borte.

https://www.elkjop.no/magazine/hvitevarer/komfyr/lukter-det-brent-av-stekeovnen

Anonymkode: 90e3f...5cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bør man gjøre dette 2-3 ganger før bruk? Og bør man vaske den i tillegg?

Det holder med å brenne av en gang før bruk. Har aldri vasket i tillegg.

Det kan lukte de 2-3 første gangene, men du trenger ikke å brenne av mer enn en gang.

Anonymkode: 29939...911

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det holder med å brenne av en gang før bruk. Har aldri vasket i tillegg.

Det kan lukte de 2-3 første gangene, men du trenger ikke å brenne av mer enn en gang.

Anonymkode: 29939...911

Ok, takk😊

Skrevet

En moderne stekeovn skal stort sett ikke vaskes med rengjøringsmidler. Ofte er det pyrolyse eller andre metoder for automatisk rengjøring. Slikt skal stå i manualen. 

Og alle nye stekeovner skal brennes ren før første gangs bruk. Jeg garanterer deg at det står i manualen, under " før første gangs bruk"

Skrevet

Når vi fikk ny komfyr for 1 uke siden, så stod det i manualen at man skulle sette på stekeovnen i ca. 30 minutter på ca 250 grader. Deretter skru på alle platene på middels varme i 10 minutter. 

I tillegg vasket jeg lett over komfyren med mildt såpevann. Lukter ingenting av komfyren nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...