AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Litt desperat alemor her, som håper noen orker å lese dette 😏 Etter jeg og mine 2 barn flyttet inn i en eldre enebolig som vi leier, i midten av mai, begynte jeg ganske raskt å føle meg utmattet og trøtt, m mye kroppsverk og hodepine. Fikk også store problemer med øynene, i form av betennelser, tørre, irriterte, røde øyne, og har mistet nesten alle øyevippene. Ingen øyeleger har klart å hjelpe. For ca 2 mnd siden var d vannlekkasje i hele kjelleretasjen; grunnvann hadde lekket opp gjennom gulvene. Dette skjedde bare 1 år etter en annen vannlekkasje! Før vi flyttet inn ble jeg forsikret av huseier, som er eiendomsmegler (derfor valgte jeg å stole på ham), om at alt skulle være i topp stand etter forrige vannlekkasjen (jeg fikk mye detaljer om alt som var gjort). Nå vet jeg ikke om jeg egentlig stoler helt på det huseier har sagt, og kunne tenkt meg å sjekke selv om vi kanskje lever med helseskadelig luft som f.eks. skjult muggsopp. Problemet er at de mulighetene jeg har funnet i vårt område er altfor dyrt for min økonomi som alenemor. Skal jeg ha inn folk hit for å utrede luftkvaliteten, må jeg regne med å betale rundt kr. 10 000 😱 Jeg har også sett at d går an å sende inn støvprøver til et firma som utfører analyse på egen lab. Men for kun én tape-bit på ett lite område, koster d ca kr 4000. Jeg må jo sjekke flere steder siden jeg ikke vet hvor muggsoppen evt finnes, og da blir også dette kostende en liten formue....😞 Jeg står litt fast her m.a.o., og siden begge mine barn også allergikere, føler jeg at som moren deres må jeg bare nødt å finne ut om jeg har flyttet oss inn i et hus som ødelegger helsen deres 🥺 Har noen erfart lignende situasjon og funnet en måte å sjekke huset for muggsopp spesielt, som var økonomisk overkommelig (gjelder kun dere som evt også har trang økonomi)? På forhånd takk for svar ❤️ Anonymkode: c1703...83e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg er kronisk syk og 100% ufør i dag pga muggsopp i leiebolig for mange år siden. Det jeg kan fortelle deg er at utleier er 100% ansvarlig for å leie ut bolig som er i forsvarlig stand, uten mangler som står i strid med husleieloven. Fukt og mugg, er i strid med dette. Jeg anbefaler ikke støvprøver, det ga ikke noe utslag på min bolig da jeg visste det var muggsopp der. Luftprøver var mye bedre, men det er også viktig å utføre det riktig (alle ventiler/vinduer må være lukket, ut med søppel og annet som kan påvirke resultat). Du kan begynne med å sjekke om kjelleren har drenering. Trolig har det ikke det. Problemet er at hvis utleier fikser årsaken til at vann taes inn, men ikke fikser alt materialet som er skadd i prosessen, så vil du like herlig bli syk av å bo der. Fukt trekker opp i konstruksjonen, og det kan bli en omfattende prosess. Mest sannsynlig har megler tenkt at tiltakene som ble utført i fjor var tilstrekkelig, og kanskje mangler kunnskap om helheten. Det er ikke sikkert han har prøvd å lure deg. Men, det er IKKE ditt ansvar å bruke mangfoldige tusen kroner på å påvise at det er mugg der. Det er veldig viktig at du får journalført dine og barnas helseplager etter innflytting til huset, slik at det blir dokumentert. Det jeg ville gjort, er å sende en epost hvor du rett og slett reklamerer - og legger frem detaljene punktvis. Jeg har skrevet mange slike reklamasjoner, og kan godt hjelpe deg hvis du ønsker det. Anonymkode: 2d735...eab
aksase Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) Jeg har ikke selv erfaring med dette, men på denne lenken er det en del tips å hente, ser det ut til. https://www.htu.no/artikler/fukt-og-mugg-i-leiligheten Hvis det er mistanke om muggsopp eller annet skadelig inneklima, tenker jeg kanskje du kan utfordre huseier på å dokumentere at det er trygt å bo der. Med dokumentere, mener jeg at en kyndig tredjeperson/firma må sjekke og avgi en skriftlig rapport. Endret 12. oktober 2023 av aksase
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå