Gå til innhold

På hytta alene. Hvilke gode middager kan jeg lage til meg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være alene et par dager, og vil kose meg skikkelig. Men ikke STRESSE med matlagingen og heller ikke ha med så mye at det blir tungt å bære (må gå et stykke for å komme frem).
Har dere forslag til to gode helgemiddager man kan lage til én person?

Anonymkode: 12462...2df

Skrevet

Mye digg fra Fjordland og lett å bære. feks kyllingbryst med urtesaus, gulrotpuré og skivede poteter.

Anonymkode: 683e1...e42

Skrevet

Lag en finnbiffgryte med potetmos og rosenkål. Personlig hadde jeg spist det i 2 to dager. Entrecôte med pommes frites, saus og grønnsaker. Jeg bruker frossen pommes frites og ferdigsaus fra Jacobs. Du får ferdig krydret kyllinglår eller kyllingbryst fra Stange. Bare å sette formen inn i stekeovnen. Tilbehør som du ønsker.  

Anonymkode: d0c8e...0d1

• Liker 5
Skrevet

Sist jeg var på hytta alene så hadde jeg med Fjordland kjøttkakemiddag, rømmegrøt fra Fjordland og spekemat, biff, ris og bernaisesaus.  Hadde med litt grønnsaker som tomater, agurk, løk og salat.Hadde også med ferdig desserter.

Hytta er uten strøm, men det går fint å varme det i vannbad de middagene fra Fjordland.

Anonymkode: 68828...093

Skrevet

For en luksus å ha noen dager på hytta alene❤️ Nå er jeg veldig glad i gryter, så jeg hadde sikkert lagd meg en gryte og spist det i to dager. Eksempel biff stroganoff, rogan josh eller chili con carne. Med godt tilbehør som passer den enkelte gryte. Gryter er også enkelt å tilpasse antall som skal spise. 

Anonymkode: c9595...55e

• Liker 3
Skrevet

En god gryterett eller moussaka med fløtegratinerte poteter. 

Anonymkode: 0b18f...20f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skal være alene et par dager, og vil kose meg skikkelig. Men ikke STRESSE med matlagingen og heller ikke ha med så mye at det blir tungt å bære (må gå et stykke for å komme frem).
Har dere forslag til to gode helgemiddager man kan lage til én person?

Anonymkode: 12462...2df

Reinsdyrkjøtt i viltsaus, grønnsaker, potetmos og tyttebær. Da har du middag i 2-3 dager.

Skrevet

En biff og en liten pakke salmalaks til hver sin middag. En pakke hvitløkssmør (kan brukes på toppen av både ferdigstekt biff og ferdigstekt laksebit), og grønnsaker som er lette å bære, som feks en pakke aspargesbønner, brokkolini, en liten pakke babyleaf-salat babyspinat, og/eller et par poteter eller en søtpotet i løsvekt som kan stekes som båtpoteter (hvis hytta du skal til har ovn).

En filetbit med tilbehør er både luksus og fastfood, og når du bare skal ha med råvarer til én person blir det jo ikke mye å bære.

Jeg hadde også tatt med litt god mørk sjokolade til dessert.

Anonymkode: d609b...db8

• Liker 3
Skrevet

Dette er hva vi lager på hytta (er beregnet for to,men lett å halvere)

One pot pasta.
1 paprika
1/2 rødløk
3 hvitløksfedd
en neve frisk rosmarin eller andre urter
200 g tørr pasta
1 boks hakkede tomater 
70 g tomatpuré (= ca 3,5 ss)
1 ss grønnsaksbuljongpulver
4 dl vann
1 boks ferdigkokte kikerter
1/2 brokkoli 

topping:
75 g sorte oliven
litt olivenolje
noen kvaster frisk rosmarin

1. Kutt paprikaen i strimler, hakk rødløken, finhakk hvitløken og grovhakk rosmarinen. Ha paprikastrimler, rødløk, hvitløk og halvparten av rosmarinen i en stor gryte
2. Tilsett pastaen, de hakkede tomatene, tomatpuréen, grønnsaksbuljongen og vannet. Småkok på medium varme under lokk i 10 minutter, eller til pastaen er nesten ferdigkokt. Rør om et par ganger underveis og se til at det ikke er så høy varme på plata at det svir seg i bunn. Spe med mer vann om nødvendig.
3. Mens det koker, del brokkolien i små buketter og olivenene i to. Tilsett kikertene og brokkolibukettene i gryta og kok videre under lokk i 4-5 minutter, eller til brokkolien er såvidt mør. 
4. Smak til med litt salt og pepper.
5.Topp med oliven

Currygryte 
1 sjalottløk
2 hvitløksfedd
2 centimeter ingefær
1 rød chili
200 gram assortert sopp
1/2  brokkoli
Olje til steking
2 spiseskjeer currypulver
1 boks kokosmelk (cirka 3,3 desiliter)
1 spiseskje grønnsaks buljongpulver
Ris til servering

1.Finhakk sjalottløk, hvitløk og ingefær. Skjær chili i ringer. Skjær sopp i terninger og brokkoli i mindre biter (
2-Varm opp oljen til medium varme i en gryte. Ha i soppen først og stek den til den begynner å bli gyllen. Ha i mer olje om det blir tørt.
3.Ha i sjalottløk, hvitøk, ingefær, chili og brokkoli og stek mens du vender på det hele. Ha i currypulver og rør det hele sammen.
4.Ha i kokosmelk og buljongpulver og la det koke opp. La retten småkoke i cirka 15 minutter.

Anonymkode: f9085...a70

• Liker 1
Skrevet

Bakt potet. Rømme, kryddersmør, mais, ost, bacon, gressløk. Eller annet fyll. Eventuelt en enkel salat og/eller hvitløksbrød til. 

Et stykke kjøtt (biff, reinsdyr, and eller annet) med passende saus (jacobs er god om du ønsker det lettvint) og ovnsbakte potetbåter og rotgrønnsaker. Selvplukket sopp om du finner på veien til hytten.

Anonymkode: 98fa1...f7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2023 den 1.12):

En god gryterett eller moussaka med fløtegratinerte poteter. 

Anonymkode: 0b18f...20f

Har du fløtegratinerte poteter til moussaka? Det er jo poteter i moussakaen?!!

Anonymkode: bfbd9...0bf

• Liker 2
Skrevet

Begynte å tenke på Snurring og Joikakaker med en gang... fra turene på eks-svigerfars hytte. 

Skrevet
Jytte skrev (3 minutter siden):

Begynte å tenke på Snurring og Joikakaker med en gang... fra turene på eks-svigerfars hytte. 

🤮

Anonymkode: 9c7a5...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...