AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Del Skrevet 12. oktober 2023 Jeg har et stort problem moren min kjøpte for noen år siden et teppe , dette er et veldig billig teppe som kommer fra Kina .jeg tror ikke det er ekte en gang jeg tror det er lagd billig materialer/tøy, problemet er at den har virkelig limt seg fast på gulvet. Det er vanskelig å få den av men det verste er ar jeg ikke vet hvordan jeg skal få bort rest matrialet, biter av teppet vekk fra treverket/ gulvet vet dere hva jeg kan bruke for å få den bort fra treverket? Anonymkode: a0c3b...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Del Skrevet 12. oktober 2023 Det der var merkelig nasty greier ja... To tips, og ett av dem fungerer trolig i ditt tilfelle: dynk en klut i eddik og legg over et felt. La det ligge en stund, og begynn så å gni. Bruk evt en plastskrape tilsvarende den du bruker på bilruta. Forsøk evt det samme med rødsprit. Anonymkode: cb87a...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 12. oktober 2023 #3 Del Skrevet 12. oktober 2023 Her er det ikke bare å skulde på dårlig teppe fra Kina. Her er det nok total mange på vask over lang tid også. Tepper kan flyttes på så det er mulig å støvsuge og vaske under de. Har store tepper under spisestua og sofaen. De støvsuger og vasker jeg under. De minste teppene rister og banket jeg på terassen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Del Skrevet 12. oktober 2023 Hva slags gulv er det? Er det parkett eller er det laminat? Dette er relevant å vite før du eventuelt smører rødsprit eller eddik utover, som foreslått ovenfor. Anonymkode: f3c33...120 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Del Skrevet 12. oktober 2023 Tror du får spørre der de selger gulv. For teppet har jo grodd fast i gulvet, noe som viser litt dårlig rengjøring. Anonymkode: 738b0...e1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #6 Del Skrevet 12. oktober 2023 Bytt gulvet, er det letteste. Anonymkode: 96082...b29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Del Skrevet 12. oktober 2023 Er det gulvvarme sånn at undersiden av teppet har smeltet ned i gulvet? Anonymkode: f3c33...120 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 12. oktober 2023 #8 Del Skrevet 12. oktober 2023 Er det lim?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #9 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags gulv er det? Er det parkett eller er det laminat? Dette er relevant å vite før du eventuelt smører rødsprit eller eddik utover, som foreslått ovenfor. Anonymkode: f3c33...120 Det er lys treverk som ikke tåler mye vann. Vi vasker gulvet bare noen ganger med så lite vann som mulig. Det er mange gamle hus som har slik treverk på gulvet tror jeg Jeg vet ikke om det er parket eller laminat. Men jeg tror det er parket. Hvis det er parket tror du at det tåler eddik eller rødsprit? Anonymkode: a0c3b...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #10 Del Skrevet 12. oktober 2023 Hedda-78 skrev (54 minutter siden): Er det lim?? Muligens . Det er et teppe som er ment å sitte fast på gulvet Anonymkode: a0c3b...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det gulvvarme sånn at undersiden av teppet har smeltet ned i gulvet? Anonymkode: f3c33...120 Nei ingen gulvvarme Anonymkode: a0c3b...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er lys treverk som ikke tåler mye vann. Vi vasker gulvet bare noen ganger med så lite vann som mulig. Det er mange gamle hus som har slik treverk på gulvet tror jeg Jeg vet ikke om det er parket eller laminat. Men jeg tror det er parket. Hvis det er parket tror du at det tåler eddik eller rødsprit? Anonymkode: a0c3b...d6f Vet ikke hva du regner som gammelt hus. Det ser ikke ut som hundre eller femti år gammel parkett, i hvert fall. Det er også relevant om parketten er lakkert eller oljet, men er parketten eldre, så er den trolig lakkert. Du kan ev. forsøke på et bittelite (1x1 cm) område først der du tror det vil bli minst synlig dersom det ikke blir bra. Først ville jeg forsøkt med litt matolje, og vasket og tørket godt av umiddelbart. Jeg ville forsøkt med white spirit dersom olje ikke fungerte. Anonymkode: f3c33...120 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #13 Del Skrevet 12. oktober 2023 https://www.obsbygg.no/maling/lim-fug-og-sparkel/2282630?v=ObsBygg-5060209630373 Prøve noe slikt? Start på et lite hjørne og se hva som skjer med gulvet. Gulvet ser ut som lakkert parkett eller laminat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #14 Del Skrevet 12. oktober 2023 Det er et ekte teppe, ja. Men det ser jo ut som at det har vært mye fuktighet på teppet slik at det har satt seg fast i gulvet. Jeg ville nok prøvd med litt såpe først før jeg gikk over til sterkere saker. Sitrusrens el.l. kan også være et godt alternativ Anonymkode: 9d930...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 12. oktober 2023 #15 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Muligens . Det er et teppe som er ment å sitte fast på gulvet Anonymkode: a0c3b...d6f Ment for å sitte fast, som i lim, eller som i anti-skli? Jeg ville testet med en limfjerner først, og du kan prøve med matolje eller aceton også. Det løser en del klister. Men for å si det slikt: vegg til vegg-tepper fjernes ved å skrape av restene og så slipe gulvet. Jeg ville ikke hatt store forhåpninger om å fjerne dette uten å skade eller slipe gulvet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #16 Del Skrevet 12. oktober 2023 Jeg tror at det er gummien som har satt seg fast så jeg lurer på hvordan man fjerner gummien Anonymkode: a0c3b...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #17 Del Skrevet 12. oktober 2023 Prøv de forslagene som er foreslått her. Det er en del av dem, og ganske lavterskel når det ene er matolje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 12. oktober 2023 #18 Del Skrevet 12. oktober 2023 (endret) Altså. Hvem lar et gulvteppe ligge på skeiva opp etter veggen over så lang tid at tepper "gror" fast i gulvet? Anyway. Har du prøvd en kombo med varmt vann,Zalo (fettløser), sitronvaskemiddel (sitrussyre er gull) og en litt grovere skrubb? Endret 12. oktober 2023 av Bombasi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva slags gulv er det? Er det parkett eller er det laminat? Dette er relevant å vite før du eventuelt smører rødsprit eller eddik utover, som foreslått ovenfor. Anonymkode: f3c33...120 Fortell hvorfor dette er relevant? Jeg snakker av egen erfaring, og har fjernet mye gummiert lim fra ulike flater. Ville nok unngått eddik på ubehandlet tregulv, men ellers er det bare å kjøre på med eddik eller rødsprit. Dette gulvet er åpenbart ikke ubehandlet. Basert på bildet er det sannsynligvis laminat, snarere enn parkett. Aceton er effektivt og kan brukes, men med forsiktighet! I så fall ville jeg forsøkt på et lite felt først. Citrus er fint til mye, men i dette tilfellet , men veldig mye plast/syntetisk gummi som henger, må mest mulig av dette fjernes mekanisk før det løsner noe som helst. For å si det enkelt: her kan alt uansett ikke bli verre enn det er i dag. Anonymkode: cb87a...24c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. oktober 2023 #20 Del Skrevet 13. oktober 2023 Og når alt annet svikter: babywipes. Fantastiske saker som tar det meste. Mororolje på fingrene? Babywipes. Møkkete på henda etter dekkskift: Babywipes. Møkkete etter å ha renset grillen etter vinteren: Babywipes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå