AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg er gravid med nr. 2 (er i uke 15) og har blitt henvist til samtale om keisersnitt av min gynekolog. Har en samtale på SUS neste uke. Jeg kjenner at jeg gruer meg veldig. Mest for at jeg ikke skal bli tatt seriøst og overkjørt. Jeg har fremdeles noe plager etter første fødsel for tre år siden (får fort rift bak hvis jeg er litt hard i magen, kan kjenne at jeg har arrvev som "trekker" noen ganger + tidvis smerter under og etter samleie). De stresset med å få babyen ut og det endte med klipp + revnet grad 3B + dyp innvendig vaginal rift. Mistet endel blod og måtte opereres i narkose etterpå. Jeg sleit endel i etterkant av komplikasjonene og oppsøkte psykolog for å bearbeide det hele. Greide ikke å snakke om fødselen uten å ty til tårene det første året - nå kjenner jeg bare en vond knute i magen. Men etter samtale med fastlege, jordmor på helsestasjonen og gynekolog så er også disse sikre på at keisersnitt er det beste valget for meg. Hva er deres erfaringer for slike samtaler? Hva burde jeg være forberedt på? Anonymkode: a8757...c88
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg har ikke erfaring fra slik samtale, men erfaring fra helsevesenet. Ville fokusert på det fysiske, du har gode grunner til å få innvilget keisersnitt med de. Det at de strevde med å få ut barnet bør du presisere. Frykten og det psykiske er og gode grunner, men kan være greit å ikke fokusere på det, pga noen har den holdningen at da skal de presse på for å overkomme den frykten. Men det er i verste tilfelle. Jeg tror du blir møtt med forståelse fra første stund! Jeg forstår at du gruer deg, men mange har fått ks av mindre grunner. Dette går nok bra! Anonymkode: 7bcf4...4bc 2
Lorieen Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Du har gode og saklige grunner til å få innvilget planlagt snitt. Journalen din taler for seg selv, og det blir neppe noe problem å få dette innvilget, det er en ren formalitet. Jeg vil tro at legen du skal møte vil ha full forståelse for behovet, og møtet blir da egentlig bare en samtale for å få bekreftet at du ønsker planlagt snitt pga x, y og z, og så legge en plan for når det skal skje (f.eks uke 39+2), og hva du skal gjøre dersom du skulle gå i spontan fødsel før den datoen. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg fikk også klipp, 3b-rift og stort blodtap. Jeg skal ha planlagt keisersnitt nå. Er i uke 14. Har foreløpig ikke fått samtale på st olavs, men står i journalen at jeg vil gå innvilget. Det blir ingen problemer for deg å få innvilget keisersnitt Så dropp uroen og senk skuldrene. Anonymkode: dfd45...35b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Lorieen skrev (6 timer siden): Du har gode og saklige grunner til å få innvilget planlagt snitt. Journalen din taler for seg selv, og det blir neppe noe problem å få dette innvilget, det er en ren formalitet. Jeg vil tro at legen du skal møte vil ha full forståelse for behovet, og møtet blir da egentlig bare en samtale for å få bekreftet at du ønsker planlagt snitt pga x, y og z, og så legge en plan for når det skal skje (f.eks uke 39+2), og hva du skal gjøre dersom du skulle gå i spontan fødsel før den datoen. Dumt spørsmål - men hva skjer om man går spontant i fødsel? Anonymkode: 4fc2d...d5e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dumt spørsmål - men hva skjer om man går spontant i fødsel? Anonymkode: 4fc2d...d5e Det blir et akutt keisersnitt Anonymkode: dfd45...35b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir et akutt keisersnitt Anonymkode: dfd45...35b Aha, men de holder seg til planen om keisersnitt og prøver ikke pushe at man skal føde vaginalt? Greit å vite. Anonymkode: 4fc2d...d5e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dumt spørsmål - men hva skjer om man går spontant i fødsel? Anonymkode: 4fc2d...d5e Jeg fikk beskjed om at de prøver å stoppe fødselen og tar keisersnitt.. Anonymkode: 86ff8...9e7
Lorieen Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dumt spørsmål - men hva skjer om man går spontant i fødsel? Anonymkode: 4fc2d...d5e Det blir akutt keisersnitt som regel ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå