Gå til innhold

Handler du i butikker som omsetter smuglervarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smuglervarer omsettes i stor stil i Oslo,

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...en/5428299.html

Er det greit å handle smuglervarer? Er det greit å handle i butikker/kiosker som omsetter smuglervarer?

Er du en nyttig idiot hvis du handler billige grønnsaker i innvandringsbutkker når det er avslørt at omfattende skatte- og avgiftsunndragelse foregår, og ansatte i butikkene ikke følger arbeidsmiljøloven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke veldig.

Omtrent like mye som at jeg støtter Frp ved å leie en video eller ta taxi.

Skrevet

Hvordan skal vi vite hvilke butikker som driver med såkalt "skatteunndragels" eller andre former for lovbrudd ?

Om jeg får bevis for at butikken ikke følger norsk lov vil jeg være skeptisk, men jeg kan ikke dømme alle butikker i samme kategori uten bekreftelse.

Skrevet

Jeg er imot skatter og arbeidsmiljølover jeg da, så det hadde jeg ikke hatt noen skrupler med

Skrevet

Om jeg så handlet i en butikk som var suspekt så hadde jeg gitt en stor faen i det..

Skrevet

Hvis jeg visste at en butikk/kiosk el. solgte smuglervarer ville jeg unngått å handle der hvis jeg kunne! Jeg vil da ikke bevisst støtte økonomisk kriminalitet.

Sånn rent helsemessig ville jeg vært skeptisk til smuglete kjøttvarer, ingen som vet hvor de kommer fra og hvordan de er kontrollert og transportert.

Skrevet
Jeg er imot skatter og arbeidsmiljølover jeg da, så det hadde jeg ikke hatt noen skrupler med

Merkelig resonnement. Kan vi alle, med god samvittighet, drite i lover vi personlig ikke liker?

Skrevet

Jeg lurer på hva som rører seg oppi hoder som er imot arbeidsmiljølover?

Skrevet

Det er kult å være tøff i trynet. I tillegg får man oppmerksomhet om man "mener" noe kontroversielt. De fleste vokser fra det.

Gjest Isabellas
Skrevet

Ja, det lurer jeg også på! Makan...

Gjest GreenSky
Skrevet
Om jeg så handlet i en butikk som var suspekt så hadde jeg gitt en stor faen i det..

Jeg også.

Skrevet

Ikke det jeg vet. Ville aldri bevisst oppsøke sånne butikker, men jeg ville ei heller pile ut uten å handle dersom jeg forvillet meg inn i en slik butikk. Hvis jeg la merke til det i det hele tatt :)

Skrevet

Ja, nekter plent å betale spinnville priser for røyk :)

Skrevet

Jeg spiller dum og kjøper de varene jeg kan få for en rimeligpenge.

Råd til å være kjepphøy og å sitte på en hvit hest har jeg ikke,er mest innteressert i at pengene skal rekke lenge og til mest mulig.

Så hvis noen selher meg en ting til 1500,- som kanskje ellers hadde kosta 5000,- så gir jeg ikke akkuratt vekk 3000,- for morroskyld.

Skrevet

Det er jo ulovlig å hente filmer ,musikk og programmer via nettet også,så jeg kjøper ei cd plate til 7 kr og får et program gratis,jeg går da ikke i en butikk å bruker flere tusen på det som er gratis.

Jeg tar det som er tilgjengelig.

Gjest Aimable Amie
Skrevet (endret)
Det er jo ulovlig å hente filmer ,musikk og programmer via nettet også,så jeg kjøper ei cd plate til 7 kr og får et program gratis,jeg går da ikke i en butikk å bruker flere tusen på det som er gratis.

De fleste gjør som du - men de kommer aldri til å innrømme det ;) for innerst inne så vet de at de er akkurat like mye kjeltring selv.

Endret av Aimable Amie
Skrevet

Forskjellen er at det koster ikke musikkbransjen noe å produsere kopien du har lastet ned.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Men både de og staten taper penger på at du gjør det.

Skrevet
Men både de og staten taper penger på at du gjør det.

Kommer helt an på om du piratkopierer i stedet for å kjøpe, eller piratkopierer bare det du ikke hadde kjøpt allikevel. Undersøkelser har vist seg at sistnevnte nesten alltid er tilfelle. Dessuten er det vanskelig å anslå reklameeffekten av piratkopieringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...