AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Del Skrevet 12. oktober 2023 Jeg har søkt på en jobb i dag og blitt kalt inn på intervju i morgen men er skeptisk. Det er 09-1600 hver dag med en garantilønn på 1600 hvis man ikke får solgt noe men man kan tjene opptil 100 000 på en måned hvis man gjør det veldig bra. Jeg har aldri hatt en sånn jobb før så jeg er veldig skeptisk. Jeg har nå halv uføretrygd og halv stilling og har ca 24000 kr i måneden til sammen i inntekt Jeg søker andre jobber fordi jeg er lei av å jobbe hos kunder som vil ha renhold på kvelden og fordi jeg vil gjøre noe annet. Har også søkt jobb i ett ISS renhold firma som er 100%. Og vil da tjene kanskje 28000 ca etter skatt. Var i intervjuet på mandag på iss og venter på svar. Jeg har vært åpen med Nav om at jeg vil fryse trygden å prøve å jobbe fulltid siden jeg ikke har noen fysiske grunner til teuhden men har fått trygd siden jeg har slitt med å få en utdannelse pga adhd og konsentrasjonsproblemer på skolen. Men jeg vil nå prøve å stå i fulltidsjobb å se hvordan det går. Men jeg er veldig skeptisk til salg. Tenker at det er nok enklere å selge til bedrifter enn private kunder og det høres fristende ut å kunne tjene massevis av penger hvis man kan det. Men jeg er redd at det bare er en sjelden gang man får bonus på lønna. Og 1600 i måneden for å jobbe ni til fire er ikke akkurat mye.... Redd for å bli lurt. Det dreier seg om salg av refleksvester til bedrifter som gir eller selger til skolebarn osv. Hva tenker dere?? Anonymkode: 220cd...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Del Skrevet 12. oktober 2023 Pu**he** du har søkt? Anonymkode: 63bff...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pu**he** du har søkt? Anonymkode: 63bff...513 Nei Trafikkland heter det Jeg vil jo ikke si opp trygden min for å jobbe 100% med en garantilønn som tilsvarer en stilling på 55%. Da er det bedre å ha det sånn som jeg har det nå å jobbe 50% og få en lønn på 14000 og ca 11000 fra Nav. Det er mye tryggere å vite hva man får og at det hvertfall går rundt. Enn på kanskje tjene 50 000 en måned og bare 16000 de nånedwne man ikke får solgt noe særlig. For da blir ikke de store lønnin noe å juble over en sjelden gang når man må holde av penfene for å klare seg de månedene man bare får de 16.000 Anonymkode: 220cd...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei Trafikkland heter det Jeg vil jo ikke si opp trygden min for å jobbe 100% med en garantilønn som tilsvarer en stilling på 55%. Da er det bedre å ha det sånn som jeg har det nå å jobbe 50% og få en lønn på 14000 og ca 11000 fra Nav. Det er mye tryggere å vite hva man får og at det hvertfall går rundt. Enn på kanskje tjene 50 000 en måned og bare 16000 de nånedwne man ikke får solgt noe særlig. For da blir ikke de store lønnin noe å juble over en sjelden gang når man må holde av penfene for å klare seg de månedene man bare får de 16.000 Anonymkode: 220cd...a42 Kan du jobbe såpass mye? Anonymkode: 24213...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Del Skrevet 12. oktober 2023 Hva skal du selge til disse bedriftene da? Det er et helvete å oppsøke nye kunder, uansett om det er bedrift. Har vært selger selv. Greit å pleie de eksisterende kundene, grusomt å skaffe flere! Anonymkode: d9aa4...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #6 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 14.19): Nei Trafikkland heter det Jeg vil jo ikke si opp trygden min for å jobbe 100% med en garantilønn som tilsvarer en stilling på 55%. Da er det bedre å ha det sånn som jeg har det nå å jobbe 50% og få en lønn på 14000 og ca 11000 fra Nav. Det er mye tryggere å vite hva man får og at det hvertfall går rundt. Enn på kanskje tjene 50 000 en måned og bare 16000 de nånedwne man ikke får solgt noe særlig. For da blir ikke de store lønnin noe å juble over en sjelden gang når man må holde av penfene for å klare seg de månedene man bare får de 16.000 Anonymkode: 220cd...a42 Skjønner ikke hva du messer om når det gjelder "frysing av trygd" og "si opp trygden". Det er ikke noe som heter det lenger. Alt foregår automatisk. Jobber du sammenhengende i 10 år, så forsvinner først da din uføregrad. Da må man jobbe 10 år på rekke og rad. Det er ikke noe "frysing eller si opp" inne i bildet. Det som er inne i bildet er inntekten, på rekke og rad - 10 år, uten stopp. Først da, skjer det. Er du kommet til det tidspunktet? Men igjen: det er ikke noe du kan "fryse" eller "si opp selv". Inntekten bestemmer. Og ja, det er stort sett sånne ræva jobber de har til uføre. Foodora eller salg og sånne ting. Altså noe av det siste man bør tilby til de fleste uføre, for de har ikke langvarig helse til sånn type jobb. ISS har du søkt jobb hos, sier du. Ikke noe sted du kommer til å være noe særlig lenge, det kan du være sikker på. Anonymkode: b0624...a04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke hva du messer om når det gjelder "frysing av trygd" og "si opp trygden". Det er ikke noe som heter det lenger. Alt foregår automatisk. Jobber du sammenhengende i 10 år, så forsvinner først da din uføregrad. Da må man jobbe 10 år på rekke og rad. Det er ikke noe "frysing eller si opp" inne i bildet. Det som er inne i bildet er inntekten, på rekke og rad - 10 år, uten stopp. Først da, skjer det. Er du kommet til det tidspunktet? Men igjen: det er ikke noe du kan "fryse" eller "si opp selv". Inntekten bestemmer. Og ja, det er stort sett sånne ræva jobber de har til uføre. Foodora eller salg og sånne ting. Altså noe av det siste man bør tilby til de fleste uføre, for de har ikke langvarig helse til sånn type jobb. ISS har du søkt jobb hos, sier du. Ikke noe sted du kommer til å være noe særlig lenge, det kan du være sikker på. Anonymkode: b0624...a04 Jeg glemte også å skrive: What the actual fvck. Hele tråden til TS virker som trolling mot uføre, og måten det er formulert på. "At TS angivelig har fått ufør på konsentrasjonsproblemer bare". Ja, det jeg glemte å skrive til TS: du trenger heller ikke være "åpen med NAV" om en jævla ting. Det er ingen plikt til å informere NAV - "as in" være åpen med de, whatever the fvck du angivelig "planlegger å prøve". Jøsses navn. Garantert trolling fra TS. Alt går på inntekt - nok en gang, og ufør kan prøve hva de vil. De trenger IKKE kontakte NAV eller være "åpne" med NAV om en jævla ting. HELDIGVIS, vil de fleste si. Anonymkode: b0624...a04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #8 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg glemte også å skrive: What the actual fvck. Hele tråden til TS virker som trolling mot uføre, og måten det er formulert på. "At TS angivelig har fått ufør på konsentrasjonsproblemer bare". Ja, det jeg glemte å skrive til TS: du trenger heller ikke være "åpen med NAV" om en jævla ting. Det er ingen plikt til å informere NAV - "as in" være åpen med de, whatever the fvck du angivelig "planlegger å prøve". Jøsses navn. Garantert trolling fra TS. Alt går på inntekt - nok en gang, og ufør kan prøve hva de vil. De trenger IKKE kontakte NAV eller være "åpne" med NAV om en jævla ting. HELDIGVIS, vil de fleste si. Anonymkode: b0624...a04 Hva er fvck? Anonymkode: 23aae...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #9 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Skjønner ikke hva du messer om når det gjelder "frysing av trygd" og "si opp trygden". Det er ikke noe som heter det lenger. Alt foregår automatisk. Jobber du sammenhengende i 10 år, så forsvinner først da din uføregrad. Da må man jobbe 10 år på rekke og rad. Det er ikke noe "frysing eller si opp" inne i bildet. Det som er inne i bildet er inntekten, på rekke og rad - 10 år, uten stopp. Først da, skjer det. Er du kommet til det tidspunktet? Men igjen: det er ikke noe du kan "fryse" eller "si opp selv". Inntekten bestemmer. Og ja, det er stort sett sånne ræva jobber de har til uføre. Foodora eller salg og sånne ting. Altså noe av det siste man bør tilby til de fleste uføre, for de har ikke langvarig helse til sånn type jobb. ISS har du søkt jobb hos, sier du. Ikke noe sted du kommer til å være noe særlig lenge, det kan du være sikker på. Anonymkode: b0624...a04 Jeg mener det som står jer. Hentet fra Nav som jeg fant på google.. så hvis jeg får fulltidsjobb trenger jeg ikke å si ifra til nav? Jeg er bare redd for å gjøre noe feil og det da blir snakk om trygdesvindel. Man kan jo ikke bare motta full lønn og full trygd i 10 år? Det ville være merkelig. Jeg har ikke fysisk dårlig helse men jeg har adhd som gjør at jeg ikke har greid å få gode nok ksrakr og å ta en utdannelse. Men nei du har rett i at jeg hadde ikke holdt på ISS lenge. Jeg tenker kanskje Max et halvt år. Jepp føler at jeg bare får sånne "drittjobber" som ingen andre vil ha.... Har lyst til å prøve meg innen produksjon via Manpower men tar ikke kjangsen på det da det bare er et halvt år om gangen. Ikke sikkert jeg får noe penger fra Nav utenom de 10 tusen jeg får i halv trygd hvis jeg sier opp en fast jobb for en sommerjobb for eksempel. Man får ikke dagpenger før etter et år når man blir arbeidsledig Anonymkode: 220cd...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #10 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener det som står jer. Hentet fra Nav som jeg fant på google.. så hvis jeg får fulltidsjobb trenger jeg ikke å si ifra til nav? Jeg er bare redd for å gjøre noe feil og det da blir snakk om trygdesvindel. Man kan jo ikke bare motta full lønn og full trygd i 10 år? Det ville være merkelig. Jeg har ikke fysisk dårlig helse men jeg har adhd som gjør at jeg ikke har greid å få gode nok ksrakr og å ta en utdannelse. Men nei du har rett i at jeg hadde ikke holdt på ISS lenge. Jeg tenker kanskje Max et halvt år. Jepp føler at jeg bare får sånne "drittjobber" som ingen andre vil ha.... Har lyst til å prøve meg innen produksjon via Manpower men tar ikke kjangsen på det da det bare er et halvt år om gangen. Ikke sikkert jeg får noe penger fra Nav utenom de 10 tusen jeg får i halv trygd hvis jeg sier opp en fast jobb for en sommerjobb for eksempel. Man får ikke dagpenger før etter et år når man blir arbeidsledig Anonymkode: 220cd...a42 Som sagt, det du linket til er fullstendig feil. Det er ikke noe som heter "uførepensjon". Dette sluttet man med 1.januar 2015 - altså for snart 9 år siden. Du er tydeligvis ikke oppdatert på dette. NAV skal ikke ha en dritt med deg å gjøre, og jeg tipper også at de skiter langt i dine "planer". De bruker bare dine "planer" mot deg mens du holder på å utredes, men du er uføretrygdet, så da har du ikke noe plikt til å fortelle dem det som egentlig er fantasier. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive inn i inntjeningskalkulatoren hvor mye du FAKTISK har tjent for det året dette gjelder. IKKE hva du "planlegger å tjene" eller "mener at du kan få til", uten at du får det til egentlig. Det er ikke noe som heter "fryse inntil 3 år" og alt det der. Som sagt, det er gamle regler, før 2015. Når vi er i gang, så kan jeg også nevne at du har full rett til å studere også. Igjen, du trenger ikke si noe som helst til NAV om det heller. Et ferskt eksempel her, besvart av NAV når det gjelder studier: https://www.ung.no/oss/5DIA2JXlAtbMtxJQXRpXzY Når det gjelder jobb, så har du det her, du kan i teorien jobbe som mye du orker. Ingenting med "frysing i 3 år" og bla bla å gjøre. Det eksisterer ikke lenger. Du trenger heller IKKE å kontakte NAV veiledere og snakke "åpent om hva du planlegger". Det er fullstendig verdiløst og tapper deg for din tid og NAV sin tid. Selv om du får uføretrygd, kan du jobbe så mye du har mulighet til. Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før utbetalingen av uføretrygden din blir justert ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe, fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Utbetalingen av uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen. https://www.nav.no/uforetrygd#kombinere Alt går automatisk, med tanke på hvor mye du har tjent, og du kan tjene masse i 10 år, på rekke og rad, før uføregraden kan revurderes. Og blir det pause imellom de 10 årene, så nullstilles det igjen, så kan du jobbe i 10 år igjen. F eks, jobber 8 år, så jobber du IKKE det 9.året, så har du igjen 10 år igjen. Det er en kalkulator på NAV sin side som heter "inntektsplanleggeren". Se ellers her, jeg siterer: Systemet med automatisk revurdering av uføregraden dersom arbeidsinntekten overstiger inntektsgrensen, er falt bort. Dette betyr at innvilget uføregrad blir stående, uavhengig av hvor mye man jobber. https://www.arbeidslivet.no/velferd/sosialpolitikk/nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid NAV er utrolig dårlige på å gjøre sin plikt og informere, at de burde ha opplyst deg om dette for lenge siden, fremfor at du går rundt - og du er ikke den eneste - som ennå tror at regler før 2015 gjelder. Men de reglene er historie. Helt nye regler fra 1.januar 2015. Anonymkode: b0624...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Del Skrevet 13. oktober 2023 Og for å legge til, du "mottar ikke full lønn og full trygd i 10 år", men jeg snakker om uføregraden. Den faller ikke bort hvis du jobber, slik det gjorde tidligere, og alt dette med tullete "revurderinger" som man hadde tidligere. Det betyr at du har på papiret, ufør. Det er ikke noe "frys" og annet piss i bildet. Anonymkode: b0624...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt, det du linket til er fullstendig feil. Det er ikke noe som heter "uførepensjon". Dette sluttet man med 1.januar 2015 - altså for snart 9 år siden. Du er tydeligvis ikke oppdatert på dette. NAV skal ikke ha en dritt med deg å gjøre, og jeg tipper også at de skiter langt i dine "planer". De bruker bare dine "planer" mot deg mens du holder på å utredes, men du er uføretrygdet, så da har du ikke noe plikt til å fortelle dem det som egentlig er fantasier. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive inn i inntjeningskalkulatoren hvor mye du FAKTISK har tjent for det året dette gjelder. IKKE hva du "planlegger å tjene" eller "mener at du kan få til", uten at du får det til egentlig. Det er ikke noe som heter "fryse inntil 3 år" og alt det der. Som sagt, det er gamle regler, før 2015. Når vi er i gang, så kan jeg også nevne at du har full rett til å studere også. Igjen, du trenger ikke si noe som helst til NAV om det heller. Et ferskt eksempel her, besvart av NAV når det gjelder studier: https://www.ung.no/oss/5DIA2JXlAtbMtxJQXRpXzY Når det gjelder jobb, så har du det her, du kan i teorien jobbe som mye du orker. Ingenting med "frysing i 3 år" og bla bla å gjøre. Det eksisterer ikke lenger. Du trenger heller IKKE å kontakte NAV veiledere og snakke "åpent om hva du planlegger". Det er fullstendig verdiløst og tapper deg for din tid og NAV sin tid. Selv om du får uføretrygd, kan du jobbe så mye du har mulighet til. Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før utbetalingen av uføretrygden din blir justert ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe, fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Utbetalingen av uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen. https://www.nav.no/uforetrygd#kombinere Alt går automatisk, med tanke på hvor mye du har tjent, og du kan tjene masse i 10 år, på rekke og rad, før uføregraden kan revurderes. Og blir det pause imellom de 10 årene, så nullstilles det igjen, så kan du jobbe i 10 år igjen. F eks, jobber 8 år, så jobber du IKKE det 9.året, så har du igjen 10 år igjen. Det er en kalkulator på NAV sin side som heter "inntektsplanleggeren". Se ellers her, jeg siterer: Systemet med automatisk revurdering av uføregraden dersom arbeidsinntekten overstiger inntektsgrensen, er falt bort. Dette betyr at innvilget uføregrad blir stående, uavhengig av hvor mye man jobber. https://www.arbeidslivet.no/velferd/sosialpolitikk/nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid NAV er utrolig dårlige på å gjøre sin plikt og informere, at de burde ha opplyst deg om dette for lenge siden, fremfor at du går rundt - og du er ikke den eneste - som ennå tror at regler før 2015 gjelder. Men de reglene er historie. Helt nye regler fra 1.januar 2015. Anonymkode: b0624...a04 Ok:) tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg ett så langt og urfullen svar ❤️👍😊 veldig snilt av deg Jeg har ikke vært på nav på mange år siden jeg bare har jobba og hatt den halve trygden etter min aap gikk ut. Men jeg har nå tatt kontakt med Nav selv for å få hjelp til å finne en annen jobb. Siden de som jobber på nav får inn stillinger før de blir lagt ut til alle jobbsøkere. Men jeg må vente 8 uker til før jeg får møtet med min saksbehandler og kan stille spørsmål og få svar . Er bare 4 uker siden jeg tok kontakt med Nav men det er lang ventetid Hilsen TS Anonymkode: 220cd...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå