Gå til innhold

Autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at dersom man ser symptomer før 3 årsalder har man en mer alvorlig versjon av syndromet? Er det større sjanse for at man også har utviklingshemming da? 

Anonymkode: 41185...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at åpenbare symptomer så tidlig vil si at man kan befinne seg på den mer lavtfungerende siden av spekteret, men det kommer jo helt an på omfanget av symptomene som viser seg. Jeg vet om tilfeller hvor de har tenkt "autisme" fordi barnet f.eks har vist liten interesse for andre/leker bare for seg selv, sen til å prate, og hatt noen meltdowns, men så har det ikke vært snakk om autisme likevel, og symptomene har blitt bedre over tid. Så det er vanskelig å si. 

Her kan du lese litt rundt utviklingshemming https://naku.no/kunnskapsbanken/psykisk-helse-autisme-og-utviklingshemming#:~:text=Forekomsten av utviklingshemming hos de,syndromer og andre nevropsykiatriske tilstander.

Anonymkode: 90c36...f94

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i alle utsagnene om at om du ble diagnostisert tidlig så har du alltid «verre» symptomer. Autisme er et spekter og noen har veldig store problemer på enkelte områder og andre på helt andre områder. Om du i tillegg har psykisk utviklingshemming, så er det jo noe helt annet som på en måte har gjort at du får diagnosen tidlig. Frem til i dag er også det meste forskning gjort på guttebarn, det ser veldig ulikt ut hos jenter f.eks. Mange kan også ha symptomer som ikke like tidlig oppdages som autisme, men feildiagnostiseres som noe helt annet. De kan ha like store vansker. 

Anonymkode: 2a5d7...b07

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det spørs vel helt på hvilke symptomer og hvordan de presenterer seg. Jeg har hyperlexi (antakelig som en følge av autismen) og snakket flytende i hele setninger før fylte 2 år. Jeg stimmet også (mye snurring) fra jeg kunne stå og gå.

Er svært høytfungerende og høytmaskerende. Har 2 bachelorgrader og god inntekt.

Har riktignok ingen venner og sliter med autistisk utbrenthet, men det har neppe noe med høy/lav funksjon å gjøre i denne sammenhengen.

Anonymkode: 79be6...c39

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...