Gå til innhold

Har jobben rett til å pålegge meg å legge ut for jobbreiser selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobben rett til å pålegge meg å legge ut for jobbreiser selv? Og i tilfelle, har jeg rett på forskuddsbetaling?

Anonymkode: 7cff8...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de har rett vet jeg ikke, men det er vanlig. Vi får tilbakebetalt utlegg nokså fort. De må kvittering for å kunne betale, så tviler på at forskuddsbetaling går 

Anonymkode: ef76d...560

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får deg gratis kredittkort så slipper du legge ut. Pengene får du av arbeidsgiver før fakturaen skal betales.

Anonymkode: 2ab39...b5a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være lov?

Anonymkode: 3347b...8e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg måtte legge ut flybilletter for 22 personer (er lærer), så om du må legge ut for deg selv, er det vel innafor. Med kredittkort betaler du jo først regningen en måned senere, så da har du jo fått pengene tilbake fra jobben.

Anonymkode: 7aa6c...a89

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om jobben kan kreve det vet jeg ikke, men så lenge du har kredittkort som gir en eller annen form kickback er det jo gull 🤩

Anonymkode: ee650...2d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Om jobben kan kreve det vet jeg ikke, men så lenge du har kredittkort som gir en eller annen form kickback er det jo gull 🤩

Anonymkode: ee650...2d7

Takk. Har du forslag til et kort bed bra "kick back"? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får deg gratis kredittkort så slipper du legge ut. Pengene får du av arbeidsgiver før fakturaen skal betales.

Anonymkode: 2ab39...b5a

Det er jo slettes ikke sikkert. Man har inntil 45 dagers rentefri periode. Hvis perioden begynner 1. januar varer den til 14. februar. Bestiller du billetter 30. januar må du betale innen 14. februar. Reiseregningen kan du ikke sende før reisen er gjennomført, og så er det noen dagers behandlingstid. 

Jeg får nesten uten unntak pengene tilbake lenge etter kredittkortregningen har forfalt. Sist tok det en måned fra jeg leverte regningen, da var det 1.5 måned siden forfall. Greit nok når det er noen få tusen, men mannen min har reiseregninger på 40-50 000, da er det litt heftig å legge ut (men han gjør det jo...). 

Anonymkode: fcd6f...919

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Om de har rett vet jeg ikke, men det er vanlig. Vi får tilbakebetalt utlegg nokså fort. De må kvittering for å kunne betale, så tviler på at forskuddsbetaling går 

Anonymkode: ef76d...560

Kan jo få lønnen forskuddsbetalt

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jo få lønnen forskuddsbetalt

Vi kan ikke søke om utlegg som ikke har vært. Dvs, de trenger kvittering på kjøpet. Så får vi ofte tilbakebetalt utlegget før neste lønn, så det er uproblematisk 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er det ulike løsninger på i ulike bedrifter. Jeg synes det er en uting å forvente at ansatte har kredittkort og kan legge ut. Ikke alle bør ha kredittkort og heller ikke alle får. Det burde være mulig å reise på regning når en bestiller fly og hotell gjennom løsninger pålagt av arbeidsgiver. Da slipper en de tyngste utgiftene. 

Anonymkode: 4c318...41f

• Liker 2
  • 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kommet i samme situasjon nå. Vi har fått beskjed om å "bestille så fort som mulig" for en reise mot slutten av året, så billettene ikke skal bli for dyre. Og at vi får pengene tilbake når reisen har vært. Er dette lov? I tillegg får vi ikke bestille refunderbart, må ta billigste alternativ. Hvem har da ansvaret hvis man ikke kan dra? Vi er lavtlønte, så vil ikke tro mange har flere tusen å legge ut. Årets lønnstillegg kommer trolig heller ikke før mot slutten av året. 

Anonymkode: fa719...941

Skrevet

usikker på lovverket men reiste en del en periode i gamle jobben og da bestilte altid jobben flybilett og hotell, vi la ut for annen kost som mat på reisen som vi da fikk igjen på neste lønning.

Dette er vel og sikker noe som kan tas opp med fagforbundet om du er medlem der, 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 14.01):

Fordi en ansatt ikke skal ha et personlig økonomisk ansvar overfor tredjemenn. Leste det her, mulig jeg misforstår..? 
https://www.arbeidsrettsadvokaten.no/ny-dom-kan-sjefen-palegge-de-ansatte-legge-ut-fly-og-hotell-pa-tjenestereise/
TS

Dommen gir ikke presedens. Altså vil den ikke gjelde for alle alltid. Her var det også konkret fly og hotell. 

Anonymkode: ee716...69c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kommet i samme situasjon nå. Vi har fått beskjed om å "bestille så fort som mulig" for en reise mot slutten av året, så billettene ikke skal bli for dyre. Og at vi får pengene tilbake når reisen har vært. Er dette lov? I tillegg får vi ikke bestille refunderbart, må ta billigste alternativ. Hvem har da ansvaret hvis man ikke kan dra? Vi er lavtlønte, så vil ikke tro mange har flere tusen å legge ut. Årets lønnstillegg kommer trolig heller ikke før mot slutten av året. 

Anonymkode: fa719...941

Du kan be om et reiseforskudd. Det er ikke samme som lønnsforskudd. Reiseforskuddet trekkes av når reiseregningen blir levert og utbetalt. 

Anonymkode: 1b763...6df

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler selv for reiser. Med payback og rabattavtaler får jeg tilbake ca 15%. Bruker 50-100 000 i året så blir en del gratis penger. Får tilbake på reiseregning to ganger i måneden.

Anonymkode: 4219a...892

Skrevet

Hva som er rimelig å forvente kommer an på størrelsen på utlegget, tenker jeg.
Er det litt bilkjøring nå og da, er det vel innafor å legge ut, men er du på lengre reiser bør de betale. - Eller om du kjører veldig mye. Det er helt vanlig at arbeidsgivere kjøper billetter til buss, tog, fly osv.

Jeg disponerer bankkort, og kan kjøpe mine reiser på arbeidsgivers regning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan be om et reiseforskudd. Det er ikke samme som lønnsforskudd. Reiseforskuddet trekkes av når reiseregningen blir levert og utbetalt. 

Anonymkode: 1b763...6df

Jeg prøvde meg på dette da jeg skulle reise til et annet kontinent, billetten kostet 22 000kr og ble bestilt et halvt år før avreise. Ikke snakk om å få noe reiseforskudd, det var blankt nei (staten). Det arbeidsgiver kunne tilby meg, var å anskaffe et kredittkort med noen de hadde avtale med. Da ble betaling av flybilletter utsatt til etter hjemreise (uten renter). Jeg ønsket ikke dette, for jeg ønsket ikke å skaffe flere kredittkort. Så jeg la ut selv. 

Anonymkode: 793c5...1bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg betaler selv for reiser. Med payback og rabattavtaler får jeg tilbake ca 15%. Bruker 50-100 000 i året så blir en del gratis penger. Får tilbake på reiseregning to ganger i måneden.

Anonymkode: 4219a...892

Obs at dette ikke alltid er lov. Payback på kredittkort er vel innafor (men mye dårligere payback nå enn før), men jeg er ansatt i staten, og vi har ikke lov til å bestille hverken flybilletter eller hotell utenom avtalen som er gjort med et reisebyrå. Dvs ikke noen bonuspoeng på fly eller hver tiende natt på hotell gratis. 

Anonymkode: 793c5...1bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...