Hareena Skrevet 12. oktober 2023 #21 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har brukt sas mastercard i en årrekke. Da blir det også poeng. Har hatt mastercard fra jobb også, men det gir ingen poeng. så bruker privat. koster uansett ingenting med kredittkort så lenge regningen betales i tide. Anonymkode: 5a353...848 Jeg også, bruker aldri debetkort så en del poeng kommer ut av det. Og ts, strengt tatt er det ikke du som legger ut, det er kredittkortselskapet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2023 #22 Del Skrevet 12. oktober 2023 newman01 skrev (2 timer siden): Bør du ikke vurdere å sjekke ut arbeidsgivers reiseforsikring? Du er på en måte rævkjørt om arbeidsgiver betaler flybilletten din... Eller noe i forbindelse med reisens opphold. Man skal tross alt betale MINST 50% av reisens verdi med kredittkortet for at den er gyldig. Jeg ville heller jaktet et kort som ga innpass i lounger om det forventes en del flyreiser. Bonuspoeng i SAS er ikke verdt å stresse med lenger, siden SAS skal ut av Star Alliance og Eurobonus er dødt. Og så er det noe med skatt på bonuspoeng om de brukes privat som gjør det ugunstig Det gjør am ex betaler fly med det pga loungene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akebrett Skrevet 12. oktober 2023 #23 Del Skrevet 12. oktober 2023 https://www.sticos.no/fagstoff/slik-unngaar-du-at-firmaturen-blir-skattepliktig-for-de-ansatte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akebrett Skrevet 12. oktober 2023 #24 Del Skrevet 12. oktober 2023 Og den viktigste linken…. https://www.simployer.no/artikler/kombinasjon-av-private-reiser-og-jobbreiser/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 12. oktober 2023 #25 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke kredittkort og tenkte å skaffe det, da min nye arbeidsgiver forventer at jeg legger ut for en del beløp selv. Blir en del utenlandsreiser, og vil ikke bruke mitt private debetkort da. Stort sett snakk om taxi, tog, hotell betalinger. Er det noen som kan anbefale meg et kredittkort? (Vurderte å få et med reiseforsikring, så jeg får det dekket privat. Flyr en del med SAS og Norwegian, har sett at de tilbyr kredittkort) Anonymkode: 0d95e...f53 Jeg ville sjekket med arbeidsgiver om du kan få firmakort fra arbeidsgiver til bruk på jobbreiser. Jeg synes ikke at du uten videre skal godta å legge ut en masse penger for arbeidsgiver på jobbreiser. Jeg tror alle bankene tilbyr ansattkort til bedrifter. Den ansatte er fortsatt ansvarlig for bruken av kortet, men det kan være bedre renter og betingelser, og kanskje bedre forsikringsordninger på firmakort. Kan være fordeler skattemessig og regnskapsmessig også, både for deg og arbeidsgiver. Dette er en fin måte å skille jobb og privat på. Skaff deg gjerne også et privat kredittkort som du kan bruke på privatreiser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #26 Del Skrevet 12. oktober 2023 15 minutter siden, aksase said: Jeg ville sjekket med arbeidsgiver om du kan få firmakort fra arbeidsgiver til bruk på jobbreiser. Jeg synes ikke at du uten videre skal godta å legge ut en masse penger for arbeidsgiver på jobbreiser. Jeg tror alle bankene tilbyr ansattkort til bedrifter. Den ansatte er fortsatt ansvarlig for bruken av kortet, men det kan være bedre renter og betingelser, og kanskje bedre forsikringsordninger på firmakort. Kan være fordeler skattemessig og regnskapsmessig også, både for deg og arbeidsgiver. Dette er en fin måte å skille jobb og privat på. Skaff deg gjerne også et privat kredittkort som du kan bruke på privatreiser. Takk, ja, jeg er enig, vil helst holde skille privat og jobb. Pt har de ikke ordning for firmakort for norske ansatte. De har det for svenske, så det er en forskjelssbehandling der Anonymkode: 0d95e...f53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #27 Del Skrevet 12. oktober 2023 Sjekk om arbeidsgiver har en avtale - min har det, et spesielt kredittkort hvor man kan betale flyreisen etter at man har kommet hjem. Aktuelt hvis man skal foreta dyre reiser langt fram i tid. Jeg har for eksempel bestilt flyreise til Australia i februar, billettene kostet 23 000kr… Jeg valgte å ikke skaffe dette kredittkortet siden jeg føler jeg har nok kort som det er, og dermed er alternativet litt å legge ut 23 000kr for arbeidsgiver i er halvt år. (Men jeg hadde tross alt et valg.) Ellers bruker jeg Bank Norwegian, det er supert hvis man flyr Norwegian, men det finnes andre kort som har bedre cashback, og man får ingen cashback på billetter med andre selskap. Anonymkode: 2a2fd...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #28 Del Skrevet 12. oktober 2023 Akebrett skrev (3 timer siden): Og den viktigste linken…. https://www.simployer.no/artikler/kombinasjon-av-private-reiser-og-jobbreiser/ Dette ser ut til å gjelde reiser der arbeidsgiveren også betaler for utgifter i forbindelse med fritidsdelen av reisen, ikke der arbeidstakeren bare utsetter hjemreisen og betaler alt ekstra selv. Det står under den røde ruta at dersom arbeidsgiveren ikke vil betale (og det må jo være det vanligste) kan arbeidstakeren levere reiseregning for kun jobbdelen av reisen og eventuelt selv betale mellomlegg dersom flybilletten på den senere hjemreisedagen blir dyrere enn om han hadde reist hjem med en gang. Det står ikke noe her om at utvidete reiser man betaler alle ekstrautgifter på selv er skattepliktige. Anonymkode: dd316...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #29 Del Skrevet 13. oktober 2023 Bank Norwegian var bra før - men med kun 0,5% poeng til flyreiser får jeg nok aldri mer en gratis flyreise. Anonymkode: b09ad...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #30 Del Skrevet 13. oktober 2023 newman01 skrev (16 timer siden): Veldig sært at arbeidsgiver kun har reiseforsikring som gjelder i arbeidstid. Trodde det var rimelig vanlig at man fikk helårs forsikring privat inkludert av arbeidsgiver jeg. Mulig jeg er helt på viddene, men jeg synes det virker veldig sært at arbeidsgiver forventer at en ansatt legger ut for betaling på reiser selv. Spesielt for hotell kan det jo bli en del, selvsagt litt avhengig av lengden på oppholdene og hyppigheten. Skjønner jo at det er meningen at man får utleggene igjen, men uansett. Er dette vanlig? Anonymkode: 4e74f...9b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #31 Del Skrevet 13. oktober 2023 Hvis du er mitt på hotell i Skandinavia så anbefaler jeg Strawberry masterkort. Da samler du poeng som du kan bruke på gratis overnattinger på strawberry hoteller. Du får også andre fordel som bedre rom, senere utsjekk etc. Sas er jo også bra mtp poeng, men det spørs hvordan det blir fremover siden de blir solgt. husk at kreditten du tar opp reduserer din mulighet for å ta opp annen lån. Så jeg tror ikke det er helt innenfor det arbeidsgiver krever av deg. Men hvis du ikke har tenkt å ta opp annen lån så går det nok greit. Anonymkode: 3f9a1...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #32 Del Skrevet 13. oktober 2023 newman01 skrev (17 timer siden): Veldig sært at arbeidsgiver kun har reiseforsikring som gjelder i arbeidstid. Trodde det var rimelig vanlig at man fikk helårs forsikring privat inkludert av arbeidsgiver jeg. Har aldri hørt om at arbeidsgiver betaler for det… Min arbeidsgiver (staten) skriver at vi må betale med kredittkort, for da får vi reiseforsikring. Anonymkode: 2a2fd...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #33 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Mulig jeg er helt på viddene, men jeg synes det virker veldig sært at arbeidsgiver forventer at en ansatt legger ut for betaling på reiser selv. Spesielt for hotell kan det jo bli en del, selvsagt litt avhengig av lengden på oppholdene og hyppigheten. Skjønner jo at det er meningen at man får utleggene igjen, men uansett. Er dette vanlig? Anonymkode: 4e74f...9b2 Er ihvertfall vane med dennr praksisen fra staten. Vi betaler med kredittkort (arbeidsgiver oppfordrer til kredittkort), bestiller via reiseselskap staten har avtale med så langt det er mulig, og får dekket reise og opphold kort tid etter vi sender inn reiseregning etter turen. Arbeidsgiver betaler også en eventuell årsavgift på kredittkortet. Anonymkode: 68955...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. oktober 2023 #34 Del Skrevet 13. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Mulig jeg er helt på viddene, men jeg synes det virker veldig sært at arbeidsgiver forventer at en ansatt legger ut for betaling på reiser selv. Spesielt for hotell kan det jo bli en del, selvsagt litt avhengig av lengden på oppholdene og hyppigheten. Skjønner jo at det er meningen at man får utleggene igjen, men uansett. Er dette vanlig? Anonymkode: 4e74f...9b2 Ulempen med din variant forutsetter at man nesten har noen i selskapet som gjør jobben med å booke, reservere, betale, holde orden på avtaler, endringer, kanselleringer osv. Det er mye arbeid, og ikke nødvendigvis noe små og mellomstore bedrifter gidder å forholde seg til. Da er det enklere å be ansatte booke og bestille ting selv, og sende reiseregning. Stort sett belastes ikke hotell før man sjekker inn, og med 30-45 dager kreditt fra kortutsteder klarer selskapet/arbeidsgiver å refundere før man må bruke privat kapital på å dekke kostnaden før refusjon. Og det er ikke lov til å gi alle ansatte bankkort som har direkte tilgang til selskapets kontoer. Sannsynlighet for underslag og brudd på regnskapsloven ville vært ekstrem om alle i Equinor løp rundt med hvert sitt bankkort. Staten liker å administrere ting ihjel, så der har nok hver eneste lille etat eller avdeling sin egen personlige reiseassistent som kan bistå med hotellbestilling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 13. oktober 2023 #35 Del Skrevet 13. oktober 2023 2 hours ago, newman01 said: Ulempen med din variant forutsetter at man nesten har noen i selskapet som gjør jobben med å booke, reservere, betale, holde orden på avtaler, endringer, kanselleringer osv. Det er mye arbeid, og ikke nødvendigvis noe små og mellomstore bedrifter gidder å forholde seg til. Da er det enklere å be ansatte booke og bestille ting selv, og sende reiseregning. Stort sett belastes ikke hotell før man sjekker inn, og med 30-45 dager kreditt fra kortutsteder klarer selskapet/arbeidsgiver å refundere før man må bruke privat kapital på å dekke kostnaden før refusjon. Og det er ikke lov til å gi alle ansatte bankkort som har direkte tilgang til selskapets kontoer. Sannsynlighet for underslag og brudd på regnskapsloven ville vært ekstrem om alle i Equinor løp rundt med hvert sitt bankkort. Staten liker å administrere ting ihjel, så der har nok hver eneste lille etat eller avdeling sin egen personlige reiseassistent som kan bistå med hotellbestilling. Man har inntil 45 dagers kreditt, så i praksis kan kredittiden være kun 15 dager, hvis du bestiller reisen siste dag i perioden. I tillegg krever de fleste arbeidsgivere at reisen skal være gjennomført før man får refusjon, så hvis man bestiller reisen i god tid har man jo ikke nubbesjans til å få refusjon før rentene løper. Har jobbet i flere statlige organisasjoner og kan love deg at det IKKE finnes en egen reiseassistent. 😂 Men staten har ofte avtaler med reisebyrå, så man logger inn på reisebyråets nettside og bestiller derfra, og faktura kommer direkte til arbeidsgiver. Mange private har også slike avtaler. Ingen assistenter involvert, no worries. 🤪 Jeg er likevel vant med at mange reiser ikke kan bestilles slik, og har derfor lagt ut ganske mange tusen kroner av egen lomme for å unngå rentekostnader. Samme gjelder mannen min, han legger ut inntil 60 000 om gangen, fordi renteperioden løper før refusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. oktober 2023 #36 Del Skrevet 13. oktober 2023 De fleste arbeidsgivere vil kunne forhåndsutbetale en refusjon som avregnes mot reiseregning og lønn om det skulle være utfordringer med likviditeten til den ansatte. Reisebyråer koster overraskende nok veldig mye, men det er en økonomisk avgjørelse ledelsen må ta. Det er ikke gratis om de ansatte må bruke mange timer av arbeidstiden sin på å administrere og booke egne reiser heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #37 Del Skrevet 13. oktober 2023 2 hours ago, newman01 said: De fleste arbeidsgivere vil kunne forhåndsutbetale en refusjon som avregnes mot reiseregning og lønn om det skulle være utfordringer med likviditeten til den ansatte. Reisebyråer koster overraskende nok veldig mye, men det er en økonomisk avgjørelse ledelsen må ta. Det er ikke gratis om de ansatte må bruke mange timer av arbeidstiden sin på å administrere og booke egne reiser heller. Det er noe slikt jeg tenker å foreslå. Pt har de ikke en slik ordning, men det burde de ha. Jeg vil kunne booke fly gjennom et online reisebyrå, men hotell, taxi, flytog, offentlig transport, møtelokaler på hotell i inn og utland osv må jeg jeg ut for. Hva om kortet blir svindlet. Er det da arb.giver som evt dekker dette.. Anonymkode: 0d95e...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. oktober 2023 #38 Del Skrevet 13. oktober 2023 Hvorfor skal kortet bli svindlet? Og nei, et selskap kan ikke holdes ansvarlig for økonomisk misbruk av ansattes bankkort 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #39 Del Skrevet 13. oktober 2023 31 minutter siden, newman01 said: Hvorfor skal kortet bli svindlet? Og nei, et selskap kan ikke holdes ansvarlig for økonomisk misbruk av ansattes bankkort Om det blir stjålet og misbrukt på en jobbreise f.eks. Er bedriften som pålegger både reise og å ha kredittkortet Anonymkode: 0d95e...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. oktober 2023 #40 Del Skrevet 13. oktober 2023 Du får si opp jobben og satse på en karriere uten reiseaktivitet da, f.eks Kiwi. Majoriteten av landets befolkning klarer å ta vare på seg selv og reise uten ledsager, var da ekstremt til vanskelig dette skulle være. Uansett er det banken som er ansvarlig for misbruk så lenge eier av kortet ikke er grovt uaktsomt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå