AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg har ikke kredittkort og tenkte å skaffe det, da min nye arbeidsgiver forventer at jeg legger ut for en del beløp selv. Blir en del utenlandsreiser, og vil ikke bruke mitt private debetkort da. Stort sett snakk om taxi, tog, hotell betalinger. Er det noen som kan anbefale meg et kredittkort? (Vurderte å få et med reiseforsikring, så jeg får det dekket privat. Flyr en del med SAS og Norwegian, har sett at de tilbyr kredittkort) Anonymkode: 0d95e...f53 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg bruker DNB sitt Mastercard + AM ekspress. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 2 minutter siden, Fru Uperfekt said: Jeg bruker DNB sitt Mastercard + AM ekspress. Takk for du delte, skal se på de to 🙂 Anonymkode: 0d95e...f53
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Bank Norwegian gir rabatt på flyreiser med Norwegian og på alle kjøp bortsett fra hos andre flyselskap. Lavere kurs og valutapåslag pluss høyere rabatt ved bruk i utlandet. Anonymkode: fca7c...de3 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Har brukt sas mastercard i en årrekke. Da blir det også poeng. Har hatt mastercard fra jobb også, men det gir ingen poeng. så bruker privat. koster uansett ingenting med kredittkort så lenge regningen betales i tide. Anonymkode: 5a353...848 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Bank Norwegians er veldig greit, uten masse avgifter og sånt, og bra forsikringer inkludert. Anonymkode: e3c54...a07 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 Bruker Bank Norwegian, koster ingenting å ha det. Anonymkode: 6c3fc...879 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 Bruker flere, unngår debethort så langt det lar seg gjøre. Anbefaler at du ser på dem uten årsgebyr. Jeg har f.eks coop og trumf sine kredittkort, som jeg også bruker ved dagligvarehandel. Anonymkode: 89c28...aea 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Bank Norwegians er veldig greit, uten masse avgifter og sånt, og bra forsikringer inkludert. Anonymkode: e3c54...a07 Takk, vet du om deres reiseforsikring gjelder når man reiser med andre selskap enn Norwegian selv? Anonymkode: 0d95e...f53
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Takk, vet du om deres reiseforsikring gjelder når man reiser med andre selskap enn Norwegian selv? Anonymkode: 0d95e...f53 Bør du ikke vurdere å sjekke ut arbeidsgivers reiseforsikring? Du er på en måte rævkjørt om arbeidsgiver betaler flybilletten din... Eller noe i forbindelse med reisens opphold. Man skal tross alt betale MINST 50% av reisens verdi med kredittkortet for at den er gyldig. Jeg ville heller jaktet et kort som ga innpass i lounger om det forventes en del flyreiser. Bonuspoeng i SAS er ikke verdt å stresse med lenger, siden SAS skal ut av Star Alliance og Eurobonus er dødt. Og så er det noe med skatt på bonuspoeng om de brukes privat som gjør det ugunstig 2 1 2
Magika_fra_Fyll Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Bruker Sparebank1 Mastercard, får 1% cashback på alle kjøp 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 8 minutter siden, newman01 said: Bør du ikke vurdere å sjekke ut arbeidsgivers reiseforsikring? Du er på en måte rævkjørt om arbeidsgiver betaler flybilletten din... Eller noe i forbindelse med reisens opphold. Man skal tross alt betale MINST 50% av reisens verdi med kredittkortet for at den er gyldig. Jeg ville heller jaktet et kort som ga innpass i lounger om det forventes en del flyreiser. Bonuspoeng i SAS er ikke verdt å stresse med lenger, siden SAS skal ut av Star Alliance og Eurobonus er dødt. Og så er det noe med skatt på bonuspoeng om de brukes privat som gjør det ugunstig Arbeidsgiver dekker meg med reiseforsikring på jobbreise. Flybillettene mine vil betales av arb.giver via byrå, så det er et godt poeng. Noen ganger forlenger jeg en jobbreise og blir der for fornøyelse. Da vil jeg ikke være dekket av forsikringene. Takk! Anonymkode: 0d95e...f53 1
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #13 Skrevet 12. oktober 2023 Veldig sært at arbeidsgiver kun har reiseforsikring som gjelder i arbeidstid. Trodde det var rimelig vanlig at man fikk helårs forsikring privat inkludert av arbeidsgiver jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #14 Skrevet 12. oktober 2023 12 minutter siden, newman01 said: Veldig sært at arbeidsgiver kun har reiseforsikring som gjelder i arbeidstid. Trodde det var rimelig vanlig at man fikk helårs forsikring privat inkludert av arbeidsgiver jeg. Har vært vanlig i min bransje at kun jobbreiser er dekket av forsikringen, jobber ikke for norske firmaer da. Anonymkode: 0d95e...f53
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #15 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg har SAS mastercard premium, koster 1855kr/år men det er verdt det når jeg fikk fly business til Asia/USA til samme poengpris som SAS GO hele 4 ganger på ett åt. Også mye enklere å nå gull/diamant status fordi man får også statuspoeng. Vurderte AMEX for å tjene companion tickets, men syns det er vanskelig å legge my forbruk på denne fordi mange tar ikke AMEX. Norwegian sitt kredittkort er søppel, kun 0,5% cashpoints, må bruke kortet sykt mye for å få en eneste fly billett gratis. Anonymkode: 4bf3f...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #16 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Arbeidsgiver dekker meg med reiseforsikring på jobbreise. Flybillettene mine vil betales av arb.giver via byrå, så det er et godt poeng. Noen ganger forlenger jeg en jobbreise og blir der for fornøyelse. Da vil jeg ikke være dekket av forsikringene. Takk! Anonymkode: 0d95e...f53 Husk at forlengelse av reise for privat ferie er et skattepliktig gode. Siden det utløser arbeidsgiveravgift og rapportering for arbeidsgiver, er mange arbeidsgivere negative til dette. Anonymkode: 89c28...aea 1
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #17 Skrevet 12. oktober 2023 Det kan være skattepliktig vil jeg tro. Om man betaler overnatting selv ifm. forlengelsen av oppholdet, og ikke påfører arbeidsgiver noe mer kostnader kan det da umulig bli skattepliktig. Flybilletten hjem er det samme uansett om flyet letter på en fredag eller søndag. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #18 Skrevet 12. oktober 2023 3 minutter siden, newman01 said: Det kan være skattepliktig vil jeg tro. Om man betaler overnatting selv ifm. forlengelsen av oppholdet, og ikke påfører arbeidsgiver noe mer kostnader kan det da umulig bli skattepliktig. Flybilletten hjem er det samme uansett om flyet letter på en fredag eller søndag. Tenker jeg og. Aldri vært problem from meg, eller fått spørsmål fra arb.giver. Betaler ekstra hotell selv og flyr hjem dager senere. Anonymkode: 0d95e...f53
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #19 Skrevet 12. oktober 2023 newman01 skrev (43 minutter siden): Det kan være skattepliktig vil jeg tro. Om man betaler overnatting selv ifm. forlengelsen av oppholdet, og ikke påfører arbeidsgiver noe mer kostnader kan det da umulig bli skattepliktig. Flybilletten hjem er det samme uansett om flyet letter på en fredag eller søndag. Dette stemmer ikke. Jeg har reisejobb selv og er ofte igjen privat. Flybilletten betaler arbeidsgiver,er jo samme for de om jeg reiser en fredag eller søndag. Lager kun reiseregning på de dagene jeg jobber. Arbeidsgiver sier at dette ikke er skattepliktig,spurte de nå. Jeg har Bank Norwegian-kort som fungerer fint. Det eneste som er kjipt er at det tar så lang tid å få refundert utleggene mine 😬 Spesielt når det er 1 uke igjen til lønning.. Anonymkode: 208cd...754 1 1
Akebrett Skrevet 12. oktober 2023 #20 Skrevet 12. oktober 2023 https://www.skatt.no/2019/09/25/nar-jobben-reiser-til-utlandet-unnga-dyre-feil/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå