AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Hvilke symptomer hadde/har du? Hvilke behandlinger fikk/får du? Hjalp/hjelper det?Hvor lang tid tok det før det gikk over? Kan fastlegen behandle dette eller må man til spesialister? På forhånd tusen takk 🙏 Anonymkode: 2f91f...94b
Gjest ufiltrert Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) Plutselig kraftig svimmelhet/kvalme som man må legge seg ned for å få bort. Varte ca 2 uker, med krystallsykeøvelser 2-3 ganger/dagen. https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ulike-sykdommer/bppv-egenbehandling/ Endret 12. oktober 2023 av ufiltrert Rettelse på varighet
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Ble plutselig VELDIG svimmel ved hver bevegelse av hodet. Hjalp mye etter første behandling hos lege, men først helt borte etter 1 uke med hjemme øvelser, og 1 gang hos osteopat. Anonymkode: 921a1...53e 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg går til fysioterapeut, naprapat eller kiropraktor hver gang. Da fikser de det ila en behandling eller to. Jeg Jar dette mange ganger i året. Alternativt er øvelser hjemme. Det fungerer også, men jeg synes det er vanskelig å utføre på egenhånd. Anonymkode: d419c...2de 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 ufiltrert skrev (13 minutter siden): Plutselig kraftig svimmelhet/kvalme som man må legge seg ned for å få bort. Varte ca 2 uker, med krystallsykeøvelser 2-3 ganger/dagen. https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ulike-sykdommer/bppv-egenbehandling/ Krystallsyke kan utarte seg på flere måter. Det er vanlig å ha det posisjonelt og man kan dermed unngå utslag ved å unngå diverse posisjoner. Anonymkode: d419c...2de 1
Gjest ufiltrert Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Krystallsyke kan utarte seg på flere måter. Det er vanlig å ha det posisjonelt og man kan dermed unngå utslag ved å unngå diverse posisjoner. Anonymkode: d419c...2de 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går til fysioterapeut, naprapat eller kiropraktor hver gang. Da fikser de det ila en behandling eller to. Jeg Jar dette mange ganger i året. Alternativt er øvelser hjemme. Det fungerer også, men jeg synes det er vanskelig å utføre på egenhånd. Anonymkode: d419c...2de Siden du ikke klarte øvelsene selv var det vanskeligere for deg, såklart. Så ts, om du klarer øvelsene (du vil ikke merke noe spesielt eller noen "forbedring" men det vil etterhvert gjøre så anfallene forsvinner) så vil det være tilstrekkelig. Om det ikke fungerer så vil mer proffesionell hjelp behøves.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 ufiltrert skrev (26 minutter siden): Siden du ikke klarte øvelsene selv var det vanskeligere for deg, såklart. Så ts, om du klarer øvelsene (du vil ikke merke noe spesielt eller noen "forbedring" men det vil etterhvert gjøre så anfallene forsvinner) så vil det være tilstrekkelig. Om det ikke fungerer så vil mer proffesionell hjelp behøves. Hvis krystallsyken er sterk, så klarer man ikke øvelser selv av en eller to grunner: Enten fordi man er så svimmel at man faktisk ikke klarer å bevege seg rett eller etter samme prinsipp som å påføre seg selv smerte. Det stopper opp. Anonymkode: d419c...2de 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 Nyttig info er at det er en klar sammenheng mellom BPPV og D-vitaminer. Så det gjelder å ta tilskudd. Har man først fått det en gang er det 50% sannsynlighet for å få det igjen. Anonymkode: d419c...2de 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 Tusen takk for svar folkens. Jeg ringte til legekontoret mitt å spurte hva jeg skulle gjøre siden jeg mistenker krystallsyke. Jeg våknet flere ganger i natt, hver gang jeg snudde på meg føltes som om jeg kjørte karusell. Nå går det helt greit hvis jeg ligger rolig og holder meg fullstendig i ro. Så fort jeg gjør brå bevegelser så snurrer det. Hun på kontoret ba meg ringe i morgen tidlig å få akutt time så vil vel fastlegen forhåpentligvis kunne hjelpe meg noe. Anonymkode: 2f91f...94b 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 God bedring! Krystallsyken kan fikses. Jeg hadde det nylig selv. Fikk heftige karusell-anfall når jeg la meg på ryggen eller bøyde hodet bakover. Jeg hadde trolig hatt milde symptomer i lengre tid, som plutselig ble akutt verre. Gikk til kiropraktor, som gjorde meg 100% frisk etter 3 behandlinger. Jeg var litt svimmel og uvel et par dager etter den første behandlingen, men så ble det helt bra. Jeg har ikke hatt anfall siden. Anonymkode: 6ae6b...318 2
Mardina Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg sliter med krystallsyke i perioder. For meg utarter det seg med at jeg blir lett svimmel, spesielt når jeg legger meg ned i og snur meg i sengen. Så kan det være perioder hvor jeg ikke merker noen symptomer. 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilke symptomer hadde/har du? Hvilke behandlinger fikk/får du? Hjalp/hjelper det?Hvor lang tid tok det før det gikk over? Kan fastlegen behandle dette eller må man til spesialister? På forhånd tusen takk 🙏 Anonymkode: 2f91f... Endret 12. oktober 2023 av Fru Uperfekt Feil tråd
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #13 Skrevet 12. oktober 2023 Hadde typisk posisjonsutløst svimmelhet, der jeg ble kraftig svimmel og alt rundt meg roterte i en voldsom fart hvis jeg snudde brått på hodet eller snudde meg i senga. Syntes det var litt artig, så jeg gikk lenge med det før jeg til slutt begynte å føle meg skikkelig ør konstant. Da dro jeg til lege først, ble sendt videre til kiropraktor og han stilte diagnosen ved å snu og vende litt på meg og se etter nystagmus i øynene. Deretter gjorde han den manøveren som jeg ikke husker navnet på, snudde og vridde litt på meg for å få krystallene på plass igjen. Gikk til behandling en del ganger (tok litt tid å fikse fordi jeg hadde gått lenge med det), og så sykmeldte han meg 100% i fem uker, og deretter noen uker med gradert sykmelding. Ble helt fin igjen og merket bedring etter hver behandling 😊 Anonymkode: 1fb73...091 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #14 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg fikk det for første gang for 13 år siden. Har hatt 4-5 omganger med anfall det siste året. Blir satt i ut minst en uke. Har også utviklet nakkesvimmelhet i tillegg til krystallsyke. Orker ikke oppsøke hjelp før jeg er nesten frisk igjen, for jeg blur så dårlig at jeg bare orker å ligge på én side i en og samme stilling i flere dager. Det er helt jævlig. Anonymkode: b523e...56a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå