AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Har vært i en stressende livssituasjon lenge da kjæresten min har fått en sykdom han å holder på å dø av. Fordi at han nå kommer til å dø så må jeg betale hele husleien, og plutselig har boligselskapet satt opp husleien med 1900 kroner ekstra fra denne måneden, og det klarer jeg ikke så jeg må flytte midt oppi sorgen og forberedelsene til begravelsen hans. Jeg har alltid hatt flisete neglebånd og negler som knekker lett, men etter at jeg kommer denne jævlige situasjonen som jeg er i nå, så har jeg begynt å få neglerotbetennelse på et par fingre og det har blitt så ille at jeg har måttet oppsøke lege. Jeg lurer på om dette er en stressreaksjon fra kroppen sin side? Anonymkode: a2954...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Først vil jeg bare si at det er veldig leit å høre om situasjonen din. Husleien må ha vært ganske høy i utgangspunktet hvis de skal ha lov til å sette den opp så mye. De har kun lov til å justere innenfor reglement, og man skal ha fått god varsel https://www.huseierne.no/nyheter/husleie-nar-og-hvordan-oker-jeg-husleien-i-2021/#:~:text=Dersom du allerede har hatt,eksempelvis på 6%2C4 prosent. Mtp neglene dine så tenker at jeg stresset kan ha tippet kroppen din over, men at problemet allerede var der. Negler som knekker lett er ofte pga ubalanser med vitaminer og mineraler, da særlig d vitamin, magnesium, og kalsium. De to siste er det nesten bare å glemme å få påvist mangel via blodprøve. D vitamin er viktig ligger godt innenfor normalen, over 75 nmol er anbefalt. Magnesium trenger vi mye av, og ofte er det vanskelig å få i seg nok. Kroppen er avhengig av nok magnesium for aktivering av d vitamin. Igjen er kroppen avhengig av nok d vitamin for opptak av kalsium, og også k2 for at kalsium sendes dit det skal. Så jeg ville nok begynt her, avdekk hvor du ligger hen mtp d vitamin først og fremst, og ta gode doser tilskudd. Det har lite for seg å drikke tran hvis du har en alvorlig mangel, da må du ta mye høyere doser. Denne f.eks har greit med både kalsium og magneisum, men veldig lite d vitamin. Jeg har derfor tatt ekstra d vitamin utenom. https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3 Anonymkode: abf8b...74c 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Først vil jeg bare si at det er veldig leit å høre om situasjonen din. Husleien må ha vært ganske høy i utgangspunktet hvis de skal ha lov til å sette den opp så mye. De har kun lov til å justere innenfor reglement, og man skal ha fått god varsel https://www.huseierne.no/nyheter/husleie-nar-og-hvordan-oker-jeg-husleien-i-2021/#:~:text=Dersom du allerede har hatt,eksempelvis på 6%2C4 prosent. Mtp neglene dine så tenker at jeg stresset kan ha tippet kroppen din over, men at problemet allerede var der. Negler som knekker lett er ofte pga ubalanser med vitaminer og mineraler, da særlig d vitamin, magnesium, og kalsium. De to siste er det nesten bare å glemme å få påvist mangel via blodprøve. D vitamin er viktig ligger godt innenfor normalen, over 75 nmol er anbefalt. Magnesium trenger vi mye av, og ofte er det vanskelig å få i seg nok. Kroppen er avhengig av nok magnesium for aktivering av d vitamin. Igjen er kroppen avhengig av nok d vitamin for opptak av kalsium, og også k2 for at kalsium sendes dit det skal. Så jeg ville nok begynt her, avdekk hvor du ligger hen mtp d vitamin først og fremst, og ta gode doser tilskudd. Det har lite for seg å drikke tran hvis du har en alvorlig mangel, da må du ta mye høyere doser. Denne f.eks har greit med både kalsium og magneisum, men veldig lite d vitamin. Jeg har derfor tatt ekstra d vitamin utenom. https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3 Anonymkode: abf8b...74c Jeg glemte å ta med; dette kan også dreie seg om behov for mer b vitaminer, bl.a biotin og b12. Omega 3 fettsyrer, jern, c vitamin, sink, er alle viktig for negler. Næringsstoffer bør komme fra mat, men siden du åpenbart er i en veldig utmattende situasjon, så er tilskudd en midlertidig løsning. Fet fisk, rødt kjøtt (ikke-bearbeidet), egg, i tillegg til mat rik på bl.a c vitamin er en god start. 1 rød paprika, masse c vitamin. Hvis jeg ikke orker mat og trenger en boost, kjøper jeg ferskpresset c vitamin fra Cevita (Meny). Anonymkode: abf8b...74c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå