Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi, d.v.s. min samboer og jeg, har begge valgt å stå utenfor fastlegeordningen. Av forskjellige årsaker, ser vi det som sannsynlig at det blir en del legebesøk i nærmeste fremtid.

Er selvfølgelig klar over at det koster en del mer enn det offentlige tilbudet, men vi ser på det som en enorm fordel at det går an å bestille time hos spesialist direkte uten å gå gjennom fastlege, få henvisning osv.

Noen som har erfaringer med slikt medlemskap? Er det f.eks. verdt pengene? Hvordan er kvaliteten på tjenestene?

Skrevet (endret)

Jeg gikk lenge til Volvat for min gamle fastlege var tatt i fra meg når den drittordningen kom. :frustrert:

Jeg likte meg ikke noe spesielt godt. Jeg fikk inntrykk av at de skulle ha meg fortest ut av kontoret de gangene jeg var der. Lurer på om jeg ikke måtte betale en del ekstra for å få sykemelding og resepter... :sjenert:

Det var ihvertfall veldig dyrt! Tror jeg betalte 650 kr per gang så kom resepter osv utenom. Så i fjor skaffet jeg meg en fastlege og jeg er ganske så fornøyd!

Er det spesielle grunner til at dere absolutt ikke vil ha fastlege?

Endret av Miss_alexandria
Skrevet

Endelig kom det et svar ja!

Har en liten mistanke om akkurat det du beskriver og når jeg/vi først skal betale så pass mye forventer jeg/vi et godt tilbud.

Årsaken til at vi ønsker å stå utenfor fastlegeordningen er at vi nylig har meldt flytting til denne kommunen og utvalget av fastleger som har ledig kapasitet er mildt sagt begrenset. Har også undersøkt i andre nærliggende kommuner og situasjonen er akkurat den samme der. Alle de tilgjengelige legene er utenlandske og det har jeg/vi i utgangspunktet ingenting i mot, men mine tre siste besøk hos utenlandske leger har utviklet seg til en heller surrealistisk affære bl.a. p.g.a. språkproblemer. (Setter f.eks. liten pris på å måtte stave detaljer om mine genitalia i et venterom fullt av pasienter til en lege som åpenbart ikke forstår hva jeg mener og for tredje gang har skrevet ut resept på feil medikament :frustrert:)Jeg vet selvfølgelig at det finnes mange utmerkete utenlandske leger i Norge, men siden jeg altså har dårlige erfaringer og ikke anledning til å møte legen før jeg velger, styrer jeg unna.

En annen viktig årsak er at det ofte er lang ventetid for å få time. Vi er begge utålmodige sjeler og når vi føler behov for en legetime, skal det helst skje i morgen.

For det tredje misliker jeg/vi ordningen med at man må ha henvisning for alt mulig. Jeg opplever det faktisk som direkte tåpelig at jeg må ha henvisning fra min fastlege for å f.eks. kunne bestille time hos en gynekolog med offentlig avtale.

Ingen flere her som har vært innom Volvat (Eller andre noenlunde tilsvarende alternativer) og som har erfaringer å dele?

Skrevet

Jeg har brukt volvat mye (siden jeg kommer til mye fortere enn hos fastlegen - stort sett samme dag eller dagen etter) og har bare kjempegode erfaringer. Har vært til forskjellige leger der og de har tatt seg god tid og jeg har følt at de har tatt meg på alvor.

Selv om jeg også er fornøyd med fastlegen min så er jeg kjempefornøyd med Volvat siden de har tatt seg mye bedre tid (men jeg har flere ganger der også opplevd å bli henvist videre til andre offentlige leger, altså.. f.eks hudspesialist en gang jeg hadde eksem)

Skrevet

Jeg har gynokologen min på volvat, orka ikke og vente i 1 år fra fastlegen min sendte henvisning til og komme inn et annet sted.

Jeg er utrolig fornøyd, han er utrolig koselig, dyktig og tar seg god tid. Han har og sent resepter i posten til meg etter samtale på telefon, dette måtte jeg ikke betale noenting for.

Så jeg kommer ikke til og bytte gynokolog.

Skrevet
Endelig kom det et svar ja!

Har en liten mistanke om akkurat det du beskriver og når jeg/vi først skal betale så pass mye forventer jeg/vi et godt tilbud.

Årsaken til at vi ønsker å stå utenfor fastlegeordningen er at vi nylig har meldt flytting til denne kommunen og utvalget av fastleger som har ledig kapasitet er mildt sagt begrenset. Har også undersøkt i andre nærliggende kommuner og situasjonen er akkurat den samme der. Alle de tilgjengelige legene er utenlandske og det har jeg/vi i utgangspunktet ingenting i mot, men mine tre siste besøk hos utenlandske leger har utviklet seg til en heller surrealistisk affære bl.a. p.g.a. språkproblemer. (Setter f.eks. liten pris på å måtte stave detaljer om mine genitalia i et venterom fullt av pasienter til en lege som åpenbart ikke forstår hva jeg mener og for tredje gang har skrevet ut resept på feil medikament :frustrert:)Jeg vet selvfølgelig at det finnes mange utmerkete utenlandske leger i Norge, men siden jeg altså har dårlige erfaringer og ikke anledning til å møte legen før jeg velger, styrer jeg unna.

En annen viktig årsak er at det ofte er lang ventetid for å få time. Vi er begge utålmodige sjeler og når vi føler behov for en legetime, skal det helst skje i morgen.

For det tredje misliker jeg/vi ordningen med at man må ha henvisning for alt mulig. Jeg opplever det faktisk som direkte tåpelig at jeg må ha henvisning fra min fastlege for å f.eks. kunne bestille time hos en gynekolog med offentlig avtale.

Ingen flere her som har vært innom Volvat (Eller andre noenlunde tilsvarende alternativer) og som har erfaringer å dele?

Jeg kom på at den ene fastlegen jeg hadde fått utdelt helt noe utrolig rart, så jeg skjønte ikke om det var en kvinne eller mann. Jeg hadde ikke litt lyst å gå til denne legen.

Da jeg senere ringte fastlegetelefonen, så fikk jeg opp to valg og det er utrolig lite i en så stor by! Kjenner flere som har fått seg ny fastlege og da har de også bare fått to valg.

Jeg har selv jobbet på flere legekontorer og de fleste legene har ca 2500- 3500 pasienter på listen sin. Ikke rart det er lang ventetid.... :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...