FrøkenSnurp Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) Hei, poster dette for å høre litt om deres meninger. Litt info: Naboen et par hus bortenfor har hund og 2 katter, ca 1 år. I sommer begynte den ene, den eldste, å komme veldig mye til oss. Verandadøren står mye oppe, og den trasket inn rett som det var. Vi har også en katt, så det står alltid mat fremme, og da var det nok ekstra spennende å se om det var noe å stjele. Jeg er veldig glad i katter, så jeg har kost mye med den. Vi har "bonda", for å si det sånn. Det er også den eneste katten som har gått greit overens med min katt, (bemerker "greit", min katt kan bli litt voldsom, han er 18 år og har aldri lekt med andre katter, han mangler litt sosiale antenner, så noen ganger blir han plutselig litt aggressiv mot Lillepusen), den pleier ikke å være noe glad i andre katter, men de har lekt en del sammen. Men til slutt ble det slik at katten ikke ville gå hjem, den satt på verandaen vår til alle tider og ville helst være hos oss. Kom inn å ville ligge i sofaen og på fanget osv, det virker som den har "adoptert oss". (Den har det bra så vidt jeg vet i hjemmet sitt). Vi har ikke hatt den inne om natten, det er jo ikke vår katt, og det ville være å stjele katten nesten, men den drev på og prøvde å "bryte seg inn" av vinduet rett som det var, og var på verandaen hele natten. Til slutt begynte jeg å sende melding til naboen slik at hun skulle vite at katten var mye hos oss, og jeg forklarte at det ikke var meningen å "kidnappe" den, men at den kom hele tiden og gjerne ville være her, og at de måtte gjerne komme bortom å prøve å lokke den med hjem. Hun sa at pus var lite hjemme, og syntes det var litt synd, den hadde begynt med det etter de fikk en katt til. Vi begynte å passe på å ta bort kattematen som sto fremme når den kom, slik at det ikke skulle være åpen buffet, og at den heller skulle gå hjem å spise. Nå har vi prøvd å begrense å slippe den inn, men det er ikke så lett. Den kommer å banker på vinduet med poten. Jeg har blitt så fryktelig glad i katten, og det er åpenbart at den trives bedre hos oss, og jeg får vondt i hjertet når den står utenfor å gråter og vil inn. Nå er det slik at jeg har blitt litt bekymret, for de har satt på katten en sele. En ute-sele, som er ment til å gå i bånd med, Rundt halsen og magen. Det er jo ikke bra i det hele tatt. Katten kan henge fast i noe å bli kvalt. Det er ikke noe utløsermekanisme på selen. De er unge, og ikke erfarne katteeiere. Mannen min sa høflig fra om det til dem, at det kan være farlig, men de virket helt uforstående og litt irritert, og har ikke tatt av selen. Vet ikke om de skjønner at et kattehalsbånd bør ha en selvutløsende mekanisme. Den er ikke på for at de skal gå med den i bånd, men fordi katten har fått av seg tidligere halsbånd de har prøvd å sette på,, så de har satt på noe den ikke får av. Det er heller ikke navn og tlfnr på, som etter min mening er hele vitsen med halsbånd. Så, etisk dilemma. Hva skal vi gjøre? Skal vi ta det av og spille dumme hvis hun spør om det er oss? Skal vi prøve å si fra en gang til? Skal vi ta det av og si at det er oss og forklare at vi er redd det skal skje noe med katten? Jeg ønsker ikke at de skal bli sinte på oss, og det er jo ikke meningen å blande oss, men jeg ser jo at det er ubehagelig for pus å gå rundt med den hele tiden også. Egentlig er det slik at jeg ønsker at pus skulle flyttet til oss, og jeg har lyst til å tilby dem å kjøpe katten. Det er bare en tanke ennå, for jeg synes det er fryktelig kleint og ubehagelig å skulle spørre om det. Men det er noe jeg vurderer, da vi har blitt så knyttet til den. Men de er jo sikkert også glad i katten sin, og kommer sikkert til å bli helt sjokkerte og kanskje de blir kjempesinte! Hva synes dere om dette? Er det OK å spørre noen å kjøpe katten deres, med tanke på at den foretrekker å være hos oss og ikke hjemme hos seg selv, eller er det helt sosialt uakseptabelt? Og hva gjør jeg med selen? Blir veldig glad for svar. Endret 12. oktober 2023 av FrøkenSnurp
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Foreslå å kjøpe katten, du. Begrunn det med at det er den eneste katten din katt har kommet overens med. Ville vært kjekt for begge pusene om nabokatten kunne få tilbringe natta med bestevennen. Anonymkode: 65a7f...6e7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Du kan foreslå at dere kjøper katten/tar over katten. Si ifra at katten har trolig blitt sjalu når de skaffet seg ny katt, og den søker til dere hele tiden. Sånn utover det, kan dere si ifra at dere er redde for selen da katten kan sette seg fast i grener, busker, gjerder, etc etc etc etc.. Ta eventuelt BILDE før dere hjelper katten om det skjer, og send det til naboen. Ellers er det dessverre minimalt dere kan gjøre. Du kan ta av selen, men det er i utgangspunktet ikke din sak - da eier har valgt å ta den på. Anonymkode: 7dce8...05e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Tipper den søker seg bort pga. hund i hus. Ikke alle katter liker å bo med hund. Du kan jo spørre de om dette er tilfelle? Selen høres jo helt absurd ut. Ta den av! Anonymkode: 9429f...373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå