Gå til innhold

Dere som har ammet og fulgt kostholdsplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Baby er 3 mnd, har delammet siden fødsel da jeg har hatt vansker med å maxe melkeproduksjonen. Det jeg lurer på i korte trekk er; har noen av dere fulgt kostholdsplan på 1500kcal (som er godkjent inntak ved fullamming) og likevel erfart at det påvirker melkeproduksjonen?

I og med at jeg gikk opp 23 kg i svangerskapet har jeg fulgt en kostholdsplan på 1500kcal, den er riktignok «godkjent» for ammende, bestående hovedsaklig av proteinrik mat og grove karbohydrater og grønnsaker. Leser flere steder at kaloriinntak under 1500kcal vil kunne påvirke produksjonen, mens jeg har ligget på dette eller bittelitt i overkant hele veien (grunnet trening) .

Nå etter fem uker på planen, kombinert med mindre nattamming siden babyen sover lenge av gangen osv, har det ført til at melkeproduksjonen så og si er borte, jeg får pumpet ut kanskje 40ml totalt på morgenen og da er det minst 10 timer siden sist pumping. Har ikke vært flink å pumpe jevnlig gjennom dagene osv, så vet jeg må trå til der, men lurer på om jeg i tillegg egentlig bør innta mer mat?

Anonymkode: a0a92...525

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke fulgt noen kostholdsplan, men merket det veldig fort visst jeg spiste mindre i perioder og lå i underskudd at melkeproduksjonen minsket.  Lå aldri under 1500.  Spesielt kombinert med trening.   Og jeg fullammer og natteammer.  

Du kan jo teste ved å øke mengden en periode og se om det hjelper.   Og i denne fasen er jo karbohydratene viktig med tanke på at du trener og ammer. 

Anonymkode: 0c021...a87

Skrevet

Hvis du fortsatt er overvektig trenger du ikke spise mer. 

Amming stimulerer melkeproduksjonen. Jo oftere du ammer, desto mer melk produseres. 

Anonymkode: 1a6aa...65d

Skrevet

Det tror jeg går fint. Hadde fødselsdepresjon, spiste lite og raste ned i vekt. Men hadde mer enn nok melk. Drikke er viktig da😊

Anonymkode: 86e60...bd7

Skrevet

Jeg hadde null matlyst etter fødsel med begge barna, og gikk jevnt ned i vekt. Melkeproduksjonen var veldig god helt til jeg sluttet å amme om natten. Så det var ikke matinntak som var utfordringen hos meg.

Anonymkode: e51b7...8cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...