Gå til innhold

Ikke 4 års kontroll lengre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at barn ikke blir innkalt til 4-årskontroll på helsestasjon lengre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren vår er fem og vi var på 4-års kontroll i fjor. Hos oss - og jeg vet mange andre steder - er de veldig forsinket med denne kontrollen så de fleste kommer ikke inn før de er 4 1/2.

Skrevet

Vi var nå når jenta mi var 4 1/2 år. Ikke mye de sjekket, bare synet. Skulle sjekke grundigere på 5 års kontrollen. Ressursmangel og omlegging var forklaringen.

Skrevet

Det foretas fortsatt 4års-kontroller.

Skrevet

Vi var nettopp på 2-årskontroll med junior og fikk der beskjed om at neste kontroll var ved 4 år.

Helsesøster sa også da at de pleide å drøye innkallingen til barnet var litt over 4, ca 3-4 mnd., fordi det erfaringsmessig var vanskelig å få full fokus fra en 4-åring........

Skrevet

VI har en datter på som er fire og et halvt år. Har fått beskjed at det ikke er kontroll før hun er fem. 4 årskontrollen og den de hadde etter skolestart er slått sammen til 5 årskontroll...

Dette er i Porsgrunn kommune. Kanskje det er forskjell fra kommune til kommune?

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Jeg blir litt oppbrakt over at disse kontrollene skyves ut i tid. De er viktige! Min sønn fikk på 4 årskontrollen, som jeg måtte mase for å få gjennomført da han var 4,5 år, avdekket seriøst svekket syn! Han har endt opp med ganske sterke briller. Dette er noe vi tro det eller ei ikke var i stand til å avdekke selv, og det tok tid fra vi fikk henvisning hos helsestasjonen til vi fikk time hos spesialist. Det er kjempeviktig for barn som trenger briller å få det avdekket så tidlig som mulig, fordi det kan påvirkes fram til de er 7 år. Etter det er øynene ferdig utviklet.

Det er sikkert mange andre eksempler på ting som disse kontrollene er nødvendige for, og jeg blir litt usikker på om folk egentlig skjønner hvor viktige de er for barnas utvikling!

Skrevet

Hos oss er det 4 år's kontroll i hjemmet. Da kommer helsesøster hjem og tar synstes, tegning, farge, tall osv osv.

Dem tar kontrollen hjemme for å få en bedre innsikt i barnets naturlige væremåte og utvikling.

Så er det 5års kontroll som vanlig på helsestasjonen igjen.

Skrevet

Her har de kutta ut 4 års kontroller og har 5 års kontroller i stedet.

Skrevet

Hos oss også har de kuttet ut 4 års kontrollen. Det har jeg veldig lite sans for, det vil jo si at der ikke er kontroll mellom 2 og 5 år! Horribelt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...