Gå til innhold

Jeg forstår ikke hvordan noen bilister har klart å ta sertifikat når de kjører så elendig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne får ikke med seg alt som skjer i trafikkbildet og det er mye bråstopp på vei inn i rundkjøringer, bråstopp når hun har vikeplikt, bråstopp ved fotgjengerfelt osv.

I tillegg vingler hun av og til litt frem og tilbake på veibanen, for å unngå å kjøre nedi humper.

Hennes bror er også litt sånn når han kjører, og jeg forstår ikke hvordan de har klart oppkjøringen.

Min mann fortalte meg ganske tidlig i forholdet at søsknene var dårlige sjåfører, og at dette er noe de har i familien med dårlig konsentrasjon, oppmerksomhet og blir lett distrahert.

Jeg synes ikke det er behagelig å sitte på med min svigerinne pga disse rykkene i bilen når hun kjører.

I går kveld satt jeg på med henne og holdt et beger med te i hånden og var helt avslappet. Plutselig bremset hun kraftig ned på vei inn i rundkjøring og teen skvulpet litt over og ned på buksen min. Hun bare lo mens hun unnskyldte seg.

Hun kan umulig ha kjørt sånn når hun tok lappen for 30 siden, så dette er vel noe hun har lagt seg til?

Anonymkode: c2ef0...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever også mye bråstopp blant eldre, tror ikke de hadde det som en del av læreplanen å rulle sakte ned i fart inn mot kryss, rundkjøringer osv. Da jeg tok lappen for 10 år siden var i hvert fall dette noe som ble tungt vektlagt på kjøretimene.

Anonymkode: c9c3c...cbb

Skrevet

Folk legger seg vel til uvaner etter hvert, slurver mer, rett og slett.

De fokuserer på seg selv og har manglende forståelse av det helhetlige trafikkbildet. Man ser det utenfra også som manglende blinking, feil plassering, kjøre under fartsgrensen, bråstopp som dere sier, ev. blinklys som blir slått på, men "aldri" av osv.

Skrevet

Det er ikke lovbrudd å kjøre vinglete eller med rykk, selv om det er ukomfortabelt for passasjerer og andre trafikanter. Du er dust hvis du drikker varm drikke når du sitter på med noen du vet kjører på den måten. Er du perfekt selv?

Anonymkode: 71b88...a41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke lovbrudd å kjøre vinglete eller med rykk, selv om det er ukomfortabelt for passasjerer og andre trafikanter. Du er dust hvis du drikker varm drikke når du sitter på med noen du vet kjører på den måten. Er du perfekt selv?

Vel, hvis du kjører sånn på oppkjøring i dag så stryker du.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Heller en bråbrems i ny og ne enn folk som konsekvent ligger ti km/h under fartsgrensen. Jeg opplever dette daglig til og fra jobb, uansett kjøreforhold! Hva er greia med det?  Kjører på en vei der jeg sjelden får kjørt forbi pga. stor trafikk, så er jo stuck bak disse sinkene i flere kilometer. Men hva er logikken? Kan noen forklare meg det?

Det står tydelig merket med fartsskilt gjentatte ganger på strekningen, så ingen grunn til å tvile. Der det er 70, kjører folk i 60. Er det 60, da må vi ned i 50, for det er visst veldig skummelt å kjøre fortere. Jeg blir sprø! Det er heller ikke samme sjåfør hver dag. Jeg kjører til ulike tider, og ser at det er forskjellige biler som ligger forrest i køene de lager.

Og nei, det er ingen svingete, uoversiktelig vei med folk gående på veiskulderen, sånn at bilistene føler for å være på den sikre siden. Bred og fin gang- og sykkelvei som ligger godt adskilt fra kjørebanen på hele strekningen. 

Anonymkode: 7e9f9...d8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg opplever også mye bråstopp blant eldre, tror ikke de hadde det som en del av læreplanen å rulle sakte ned i fart inn mot kryss, rundkjøringer osv. Da jeg tok lappen for 10 år siden var i hvert fall dette noe som ble tungt vektlagt på kjøretimene.

Vet ikke hvem du definerer som eldre, men da jeg tok lappen for 34 år siden lærte vi i hvert fall å senke farten i god tid før kryss, fotgjengerfelt og rundkjøringer for å vise tydelig at vi hadde tenkt å overholde vikeplikten. Det samme lærte mine foreldre som tok lappen på slutten av 1960-tallet (var ikke så mange rundkjøringer da, men…).

Jeg lurer nesten litt på om TS og jeg har samme svigerinne, har aldri vært så redd som den gangen jeg satt på med henne.

Og bare så det er sagt: jeg er fullstendig klar over at jeg selv ikke er noen perfekt sjåfør. Men jeg er obs på svakhetene mine, og spesielt når jeg har passasjerer i bilen.

Anonymkode: cf988...6bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg opplever at yngre (og middelaldrende) speeder opp når de nærmer seg rundkjøringer for å sikre seg at de ikke må vike for meg kom kommer rolig inn i den. Før gjalt det bare menn i visse bilmerker, men nå gjelder det begge kjønn i alle slags biler. 

Anonymkode: 15a8a...170

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er 49 år

Ts

Skrevet

Det samme lurer jeg på. Så mange idioter i trafikken burde ikke vært lov. Ferdes man langs veien,er det med livet som innsats.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke lappen, tok noen kjøretimer en gang for ørten år siden og gikk greit det, kjøring er jo lett i seg selv sånn teknisk sett, men så var det det å bli en god sjåfør, da. Jeg leste at jeg trengte et par hundre timer bak rattet for å bli det, og jeg hadde ingen å øvelseskjøre med, så jeg konkluderte med at det ble for dyrt/vanskelig for meg å ta lappen.

Men når jeg ser en del andre helt elendige sjåfører så tenker jeg at det ikke kan være SÅ jævla vanskelig å ta akkurat.. 

Anonymkode: b46c9...1d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet jo ikke alltid hvordan hun kjører for innimellom så kan hun kjøre ganske greit.

Ofte etter at hun har tatt på seg sikkerhetsbeltet, begynner hun å tøye/ strekke sikkerhetsbeltet ved at hun strekker seg frem og tilbake mot rattet.i og da mister hun oversikten over trafikkbildet.

Min far på 84 har også begynt med denne strekkingen på kroppen mot rattet de første minuttene etter at han har tatt på beltet, så jeg trodde det var fordi han er gammel men nå ser jeg hun gjør det også.

Jeg har aldri gjort dette og forstår ikke hvorfor de gjør det.

Ts

Skrevet

Tja, ny førerprøve og sikkerhetskurs hvert 5. år bør være obligatorisk for alle.

Så får en luket ut en del.

:skya:

Anonymkode: 5aa3b...e89

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For en kommentar, følte du deg truffet?

Skrevet

Det mest irriterende jeg ser er folk som kommer inn fra siden mot motorveien, også ligger de i 60kmt uten at det er noe grunn for det. Farlige bilister. Dette ble jeg drillet på gang på gang med kjørelærerne. 

Også har du dem som ikke slipper biler bak seg forbi når dem ligger under fartsgrensen (fordi dem tror bilen kjører like raskt som det vises på speedometeret sitt). 0 kunnskap om bilen vet du. Er farlige!

Anonymkode: f4582...625

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...