Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver ikke dette med stolthet, men nå strekker ikke endene til lenger.

Jeg har et barn på 4 år som trenger mat. Jeg klarer meg på pasta enn så lenge.

Jeg har aldri i hele mitt 40 år lange liv tatt imot mathjelp men det må jeg nå.

Kreves det noen dokumentasjon fra nav hva jeg har i trygd? 

Eller krever de noen annen dokumentasjon? 

Jeg har ikke så lyst til å møte opp og risikere at jeg må dra hjem igjen uten mat til barnet mitt.

Anonymkode: 26caa...792

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke så lyst til å møte opp og risikere at jeg må dra hjem igjen uten mat til barnet mitt.

De har ikke mat utdeling på nav. Du kan derimot søke nav om nødhjelp. Den Søknaden skal de behandle innen 48 t. 

De krever kontoutskrift for siste 3 mnd på alle kontoer du har, Skattemelding, oversikt over alle inntekter (de fra nav trengs ikke å sendes inn), boutgifter. 

Du kan ikke ha sparekonto med penger på.

• Nyttig 1
Skrevet

VIlle heller droppet å betale husleie.

Mat må man jo ha. Ellers dør man.

Det er lettere å ta med seg husleieregningen til nav og be dem betale den. Summen er fast og dokumentert. Så det er en enkel sak å få nav til å hoste opp pengene. De kan til og med betale rett til utleier, så slipper de bekymre seg for at du skal bruke pengene på tull.

Anonymkode: dbf0d...8f4

• Liker 3
Skrevet

Det er flere forskjellige organisasjoner som deler ut mat. Om det er noen kriterier vet jeg ikke, men du må prøve å få hjelp. Her er et oversiktskart over en organisasjon som deler ut i store deler av Norge. https://www.matsentralen.no/motta-mat 
Regner med at det også er andre steder der du bor eller i nærheten av der du bor som deler ut.
Som du også sikkert vet, så bør en komme tidlig i kø for å få mat. 

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig at det kreves dokumentasjon på noe.

Anonymkode: c7303...422

Skrevet

En kan jo også kontakte "hjelp oss å hjelpe", de har mange lokalavdelinger og organiserer mat-utdeling og annet 

Skrevet

På matutdelingen like ved der jeg bor ( Fredrikstad) kreves det kun at du møter opp og henter selv ❤️ ingen spørsmål, ingen kontroller. Hjertelig velkommen til de som trenger det ❤️

Anonymkode: 4bc63...5f6

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

VIlle heller droppet å betale husleie.

Mat må man jo ha. Ellers dør man.

Det er lettere å ta med seg husleieregningen til nav og be dem betale den. Summen er fast og dokumentert. Så det er en enkel sak å få nav til å hoste opp pengene. De kan til og med betale rett til utleier, så slipper de bekymre seg for at du skal bruke pengene på tull.

Anonymkode: dbf0d...8f4

Eh, hvis man dropper husleie, går det utover andre mennesker, det er ikke greit. Man strammer selvfølgelig inn ser det kun går ut over egen familie. 

Noen matutdelinger krever dokumentasjon, men ikke alle, så det kan ingen svare på uten å vite hvilken kommune du bor i.

Synes du skal be Nav om hjelp i første omgang. Disse matutdelingene deler ut mye dårlig mat, det meste er varer gått ut på dato. Har en venninne som får slik mat og det er ofte dårlige grønnsaker med mugg, hard sjokolade, muffinsmiks langt over dato og sjelden middagsmat.

Anonymkode: 80efb...172

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvor bor du da?

Anonymkode: cc587...637

Skrevet

Vet at i f.eks england har en regel som sier man må vise dokumentasjon for å få utdelt mat, men ikke hørt noe om det i Norge.

Anonymkode: 9cc0d...ffb

Skrevet
tussi84 skrev (10 timer siden):

De har ikke mat utdeling på nav. Du kan derimot søke nav om nødhjelp. Den Søknaden skal de behandle innen 48 t. 

De krever kontoutskrift for siste 3 mnd på alle kontoer du har, Skattemelding, oversikt over alle inntekter (de fra nav trengs ikke å sendes inn), boutgifter. 

Du kan ikke ha sparekonto med penger på.

Nå sa ikke ts at hun trodde matutdeling  var hos nav.

Anonymkode: f6ab6...680

• Nyttig 1
Skrevet

Nei man kan bare dra til matutdeling på frelsesarmeen eller hvor som helst og motta mat uten å vise noe dokumentasjon.

Skrevet

Hvordan har du klart å sette deg og ungen i en sånn situasjon?? UAnsvarlig forelder. Da må du rett og slett se på forbruket ditt ellers. Og hva du kan gjøre for å evt få inn mer penger. 

Anonymkode: 080a8...f2f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du trenger ingen dokumentasjon men vær obs på at de kan gå tom for mat, det skjer beklageligvis i disse tider 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan har du klart å sette deg og ungen i en sånn situasjon?? UAnsvarlig forelder. Da må du rett og slett se på forbruket ditt ellers. Og hva du kan gjøre for å evt få inn mer penger. 

Har du det godt med deg selv?

Alle kan gå på en smell og det er ikke til å stikke under en stol at mye har blitt mye dyrere fort

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker denne tråden viser en ansvarlig forelder som søker informasjon om hvordan få god mat til barnet sitt. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 931a7...9ed

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Fountaine skrev (56 minutter siden):

Nei man kan bare dra til matutdeling på frelsesarmeen eller hvor som helst og motta mat uten å vise noe dokumentasjon.

Det stemmer ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke.

Ok? Hva er riktig her da?

Skrevet
Fountaine skrev (47 minutter siden):

Ok? Hva er riktig her da?

Er du dum? Noen steder krever Frelsesarmeen dokumentasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er du dum? Noen steder krever Frelsesarmeen dokumentasjon.

Wow. Snakk om å være aggressiv. Det er da ikke slik at dette er allmennkunnskap?

Anonymkode: 931a7...9ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...