Gå til innhold

Er det riktig at vi feite burde gå ned i vekt før vi begynner med løping som treningsform?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser dette bli anbefalt flere steder. Feite burde fokusere på kosthold og gåing og annet lett fysisk aktivitet. De sier at hvis vi begynner med løping vil knærne bli tilintetgjort.

Men hvor langt ned i vekt? BMI under 25? 

Anonymkode: d4a42...2ca

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker som med alle som starter og trene så er det lurt å starte rolig for å unngå skader. Løping er en veldig belastende aktivitet for bena/knærne om man er normalvektig eller overvektig. Men som overvektig vil jo denne belastningen være enda høyere noe som gjør løping til en enda mer belastende treningsform. Så er vel derfor det er en anbefaling med å starte med gåturer i godt tempo som får opp pulsen. Er du inaktiv og overvektig i dag, så vil gåturer hvor man får opp pulsen og gå i bakker bidra mye for å heve kondisjonen og bidra til vektnedgang (sammen med kosthold) så kan må jo jo fortsette med turer hvor man går/jogger.

Tenker ikke man bør være under en viss BMI for å kunne løpe. Det aller viktigste blir en gradvis økning og la kroppen bli vant til ny aktivitet. 

Anonymkode: 75b18...238

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er jo i størst grad kosthold, men er bare å starte rolig med rask gåing og så gå videre til lett jogg osv. All mosjon er vel bra

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er drøyt overvektig er det kanskje nok pulstrening å gå raskt i oppoverbakke? Hvis rask gange tar deg ut av komfortsonen er det ingen grunn til å øke farten før du er i bedre form.

Jeg tror ikke det er en fasit for hva som er passe og hva som er for høy vekt. Men det er viktig å øke belastningen gradvis for å unngå skader.

Anonymkode: 1013b...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde BMI på 30 da jeg begynte å løpe, og fikk ikke problemer med knærne. Løp daglig/annenhver dag. Det var ikke spesifikt for å gå ned i vekt at jeg begynte å løpe, men fordi jeg ville i bedre form og være fysisk aktiv. Jeg tenkte vektnedgangen ville komme naturlig, og det gjorde den. Siste halvåret har jeg fokusert mer på å få bort det siste av overvekten. Periodisk fasting viste seg å være veldig lett og effektivt for meg. 

Jeg angrer ikke på noe, men hadde jeg visst hva jeg nå vet, ville jeg ha jobbet med å gå ned i vekt først eller samtidig. Fordi det viste seg å være så lett for meg. 

Anonymkode: b8874...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tyngre man er, jo mer belastning blir det på knærne. Når man løper, blir belastningen større fordi støtene i stegene blir større jo tyngre du er. For knær spesifikt er det vel strengt tatt aldri anbefalt å jogge/løpe egentlig, spesielt ikke på asfalt. Rask gange er mye bedre for knærne, uansett vekt. 

Anonymkode: a9f6d...9e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror det er ett godt råd. Løping er relativt utfordrende også for folk som er godt trent fra før, så det er gjerne ikke det beste stedet å starte for noen. Uansett vekt er man utsatt for belastningsskader når man starter opp trening og løping gir mye støt i beina fra underlaget, der overvekt vil øke den belastningen. Ville bare prøvd meg frem f.eks med å gå å løpe korte strekninger, så øke løpsstrekningene gradvis. Det som føles greit, er som regel greit.

Anonymkode: bcc37...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert mest an på alderen din og om dim relative styrke i bein, muskulatur og sener. Det handler om belastning på knær og ankler. Det er for så vidt bare å prøve og kjenne etter. Du gjør sannsynligvis ikke permanent skade av å prøve deg frem. 

Anonymkode: a9178...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er det beste eller ikke vet jeg ikke. Kan bare snakke fra min egen erfaring. Jeg nærmet meg 100kg med stormskritt da jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. De første 6 mnd gikk jeg bare på møllen, med varierende fart. Gikk selvfølgelig naturlig ned ca 12 kg uten at eg endre på noe annet enn å gå på møllen. Etter 6-7 mnd begynte jeg smått og løpe på møllen og følte at jeg fikk det fint til. Følte at jeg hadde grunnlaget og fikk ikke en brå start. Ikke problemer med beina og pusten var fin. I dag 2 år etter jeg startet å trene har jeg ingen problemer med å løpe 1mil og mer om gangen. Hadde jeg begynt å løpe fra begynnelsen og gått på en vegg fordi jeg ikke fikk det til så vet jeg at jeg hadde gitt opp. 

Anonymkode: 94d47...39b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser dette bli anbefalt flere steder. Feite burde fokusere på kosthold og gåing og annet lett fysisk aktivitet. De sier at hvis vi begynner med løping vil knærne bli tilintetgjort.

Vi kan fint løpe i skogen med BMI over 30, men må være forsiktig på asfalt og iallfall ha god demping i skoene . Sykling og styrketrening (særlig knebøy) anbefales. Skal du sykle utover nå så blir det snart lue under hjelmen og piggdekk. Snart kommer forøvrig ski og skøyter som gode alternativer. Svømming er også en vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knær vil alltid bli "tilintetgjort" av løping uansett vekt. De fleste løpere har problemer med knærne da løpesteg er flere (3-4) ganger kroppsvekt. Om du er 50 kg så belaster du altså 150-200 kg. Er du 100 kg så belaster du 300-400 kg. Og knær tåler ikke 400 kg. 

Er du ung så slipper du unna med belastningen. Men en overvektig nybegynner på 40 år vil garantert skade seg tidlig uten å en gang komme i gang. Gåing er mye mer skånsomt, og effektiv om du legger inn tempo og bakker. Så det har mye med hva du kan drive med lenge for å komme i form, hvilken aktivitet som er mindre skadeutsatt og hva som ikke potensielt kan sette deg ut raskt. Bedre form og mindre vekt før løping bør være en huskeregel. 

Anonymkode: ad391...d37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så sort/hvitt, men løping er en kjempebelastning for knær. For utrente bein, som bærer mye ekstra vekt, så vil det være tyngre belastning enn normalvekt. Men uansett om man er overvektig eller normalvektig bør man starte forsiktig og trene seg oppover. En normalvektig som starter løpe 5 km uten å ha trent noe på forhånd vil raskt kunne få skader. En overvektig som starter på 5 km etter å ha trent mye styrke og stabilisering vil tåle det bedre.

Men jo mer vekt knærne skal bære, jo viktigere er det med grunnmuskelaturen, skotøy og teknikk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier kjør på jeg. Tror ikke at man orker å løpe sålangt at knærne tar skade når man er feit alikevel. Ikke orker man å løpe så fort heller. Stopper seg litt selv det. Det viktigste er at man prøver. Kan evt bruke støttebandasje for knær hvis man er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke veldig overvektig, 170cm og 80kg, men jeg pådro meg skade etter et halvår med løping på grus med sko uten demping. Denne skaden stikker gjerne frem det stygge trynet sitt om den synes jeg begynner å trene for mye løping (to ganger i uka, 40 min ser ut til å være toleransegrensen). Så jeg anbefaler hardnakket å ikke begynne med løping:p Start gradvis når du først gjør det, lytt til kroppen og ha gode sko! 

Anonymkode: 542a6...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde BMI på 40 og begynte å løpe og trene styrke tre ganger i uka. Gikk helt fint, men det hjalp kanskje å trene styrke samtidig 😊

Anonymkode: ddfd6...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (På 14.10.2023 den 12.18):

Jeg sier kjør på jeg. Tror ikke at man orker å løpe sålangt at knærne tar skade når man er feit alikevel. Ikke orker man å løpe så fort heller. Stopper seg litt selv det. Det viktigste er at man prøver. Kan evt bruke støttebandasje for knær hvis man er bekymret.

Bekymringene om knær er trolig mest belastningen nedover på menisk, så derfor sier jeg, velg skogsbunn og ikke asfalt. Er man på asfalt så bruk iallfall sko med bra demping, og ikke løp for langt. Da er det bedre å gå fort.

PS:Jeg likte innlegget til Taluno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 8.06):

Ikke løp. Gå i fjellet, trapper, stairmaster, 3dmølle med incline. Og mest av alt pass kostholdet. Trening er bare en liten boost, det er på kjøkkenet du fikser vekten din. Du trenger ikke sjokolade bare fordi du er litt nedfor. Og du trenger ikke kake på fredag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...