AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 For nå er det i hvert fall endelig avgjort. Det ER dyremishandling å drive avl på den rasen. Lurer på om eiere av denne rasen har dårlig samvittighet for at de har støttet dyremishandling eller om det går dem hus forbi at de faktisk er skyldig i dette? Av innlegg på Facebook heller det mot det sistnevnte. Men det er kanskje ikke representativt? Hva tror du? Anonymkode: 74185...d6b 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Tvert imot. Har en venn på Face som etter disse rettsakene poster bilder av hunden og tekst om hvor frisk og glad den er, og hvor trist det er at den nå er utrydningstruet. Snakk om å ikke se lengre enn nesetippen. Anonymkode: a1e58...5eb 17
Hurrahei Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Har møtt flere oppdrettere som ikke vedkjenner seg hvor mye lidelse de har vært med på å påføre disse hundene. Det er så trist… 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tvert imot. Har en venn på Face som etter disse rettsakene poster bilder av hunden og tekst om hvor frisk og glad den er, og hvor trist det er at den nå er utrydningstruet. Snakk om å ikke se lengre enn nesetippen. Anonymkode: a1e58...5eb Så en venn på Face trumfer en dom fra høyesterett....? Anonymkode: 9f7a4...6d3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så en venn på Face trumfer en dom fra høyesterett....? Anonymkode: 9f7a4...6d3 Nei, og det skrev jeg da ikke. Det var et svar på om eier hadde dårlig samvittighet. Fantes ikke et fnugg av dårlig samvittighet der, kun et skryt av at sin hund ser da så frisk og glad ut. Anonymkode: a1e58...5eb 12
Fjollefyr Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så en venn på Face trumfer en dom fra høyesterett....? Anonymkode: 9f7a4...6d3 Tror kanskje du ikke har forstått innlegget du referer til.. Men jeg kjenner noen som ikke angrer. Men det er fordi de hadde en slik hund som de avlivet fordi den ble syk. De visste rettåslett ikke at dette var et problem da de kjøpte hunden. Men å høre en hund man er glad i ule av smerter er vondt. De hadde også små barn da det skjedde. De angrer ikke, fordi de visste ikke om problemet. Jeg tipper at denne familien er ganske representativ på at det for 10-15-20 år siden faktisk ikke var kjent for folk flest. 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 Ikke direkte dårlig samvittighet, men veldig klar på at jeg ikke skal ha rasen igjen. Familien vår hadde en cavalier for 15-20 år siden, og jeg var så utrolig glad i den hunden. Hun ble 11 år, og var frisk som ung men fikk en del plager mot slutten. Jeg var tenåring da vi fikk hunden og visste ikke bedre, men ble gjort oppmerksom på problemene med rasen med årene. Bestemte meg for å aldri mer ha cavalier, selv om jeg minnes akkurat vår hund med stor kjærlighet. Anonymkode: dcb2e...86e 5 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 Men hvorfor? På amerikansk tiktok anbefales denne hunderasen som absolutt perfekt førstegangs familiehund, anbefales av veterinærer for mindre stell og utgifter også. Hva skjedde i Norge? av og til lurer jeg på om Norge finner på noen regler bare for å være sære og spesielle.. Anonymkode: 1de4a...39e
Arth88 Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor? På amerikansk tiktok anbefales denne hunderasen som absolutt perfekt førstegangs familiehund, anbefales av veterinærer for mindre stell og utgifter også. Hva skjedde i Norge? av og til lurer jeg på om Norge finner på noen regler bare for å være sære og spesielle.. Anonymkode: 1de4a...39e Rasen er kjent for å være søte små hunder, med godt gemytt og ypperlig for førstegangseiere. Hovedproblemet er at rasestandarden har ført til at det avles frem hunder som har for små hodeskaller for hjernen, og flere individer utvikler store helseutfordniger med anfall. Til og med en av vinnerene av Crufts hadde denne lidelsen og er blitt avlet videre på. Problemet er at utstillingsverdenen priser enkelte rasepreg som ikke er forenelig med god helse for mange av dyrene som fødes, som Mops sine flatrykte neser, Cavalier sine små hodeskaller og schæferhund sitt unormalt lave bakre hofteparti. 9 8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg ser at forkjemperne for Cavalier forfekter at det nå kommer til å bli "kjøkkenavl" og fritt frem for import. Hvorfor mener de at forbudet ikke vil føre til at færre kjøper hundene? De oppfører seg trassig, det vil være passe flaut å skaffe seg nye uregistrerte Cavalierer nå. Anonymkode: a9521...8d3 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg har cavalier, men jeg har kjøpt den fra en seriøs oppdretter som avler på friske linjer. Hunden min er snart 13 år og har ingen av de plagene DB påstår at samtlige individer av rasen har. Ikke dermed sagt at jeg verken anbefaler rasen eller støtter avl på den, ettersom det dessverre ble veldig mye dårlig avl etter at rasen økte drastisk i popularitet her i landet. Hvorfor gidde å helseteste når man allikevel får solgt valpene til fullpris liksom Kan det ikke avles på en god måte (og det kan det åpenbart ikke) kan man likesågodt bare la vær, tenker jeg. Skulle jeg ha kjøpt en ny cavalier hadde det uansett aldri i verden blitt fra en norsk oppdretter, så forbudet er jeg ganske likegyldig til. Anonymkode: 93286...30d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Men hvorfor? På amerikansk tiktok anbefales denne hunderasen som absolutt perfekt førstegangs familiehund, anbefales av veterinærer for mindre stell og utgifter også. Hva skjedde i Norge? av og til lurer jeg på om Norge finner på noen regler bare for å være sære og spesielle.. Anonymkode: 1de4a...39e Norge er vel heller et foregangsland når det gjelder dyrevelferd. Anonymkode: 62123...439 14
Rufs Skrevet 12. oktober 2023 #13 Skrevet 12. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har cavalier, men jeg har kjøpt den fra en seriøs oppdretter som avler på friske linjer. Hunden min er snart 13 år og har ingen av de plagene DB påstår at samtlige individer av rasen har. Ikke dermed sagt at jeg verken anbefaler rasen eller støtter avl på den, ettersom det dessverre ble veldig mye dårlig avl etter at rasen økte drastisk i popularitet her i landet. Hvorfor gidde å helseteste når man allikevel får solgt valpene til fullpris liksom Kan det ikke avles på en god måte (og det kan det åpenbart ikke) kan man likesågodt bare la vær, tenker jeg. Skulle jeg ha kjøpt en ny cavalier hadde det uansett aldri i verden blitt fra en norsk oppdretter, så forbudet er jeg ganske likegyldig til. Anonymkode: 93286...30d Case in point. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #14 Skrevet 12. oktober 2023 Rufs skrev (12 minutter siden): Case in point. Ikke har jeg syk hund og ikke har jeg handlet hos en oppdretter som avler på syke dyr heller, så dette anser jeg ikke for å angå meg i det hele tatt. Anonymkode: 93286...30d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #15 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor? På amerikansk tiktok anbefales denne hunderasen som absolutt perfekt førstegangs familiehund, anbefales av veterinærer for mindre stell og utgifter også. Hva skjedde i Norge? av og til lurer jeg på om Norge finner på noen regler bare for å være sære og spesielle.. https://spotpetins.com/blog/breed-tips/5-common-cavalier-king-charles-spaniel-health-problems Ikke si at vi bruker amerikansk tiktok som kilde på noe som helst, vær så snill. Det er kjent over hele verden at rasen har problemer med at skallen er for liten i forhold til hjernen, så det er en kjent plage at det samles væske i ryggraden pga trykk, og at man da kan få alvorlige problemer, bla a konstant smerte, og anfall. Jeg elsker hunder, og jeg har selv valgt å ikke ha min favorittrase fransk bulldog, fordi. Selv om jeg ELSKER den rasen så synes jeg objektivt ikke at den er avlet i en god retning, og for hundenens beste håper jeg at det ikke blir flere av de. Anonymkode: 0a1a2...345 6
Gjest ufiltrert Skrevet 12. oktober 2023 #16 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) Problemet er "men åååå den eeeeeer jo sååå søøøøøøøt mnååååååååååå" mentalitet. Folk som lukker øynene for pusteproblemer og allt annet. Er jo mange sånne hunderaser. Så nei, de som har hatt en av de har hatt sånn mentalitet og sånne brødhuer synes nok det at "æsj høyesterett bæsjeterett ingen forteller MEG noe" Endret 12. oktober 2023 av ufiltrert
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #17 Skrevet 12. oktober 2023 Har sett flere poster på tiktok i det siste som tydeligvis mener dette er helt feil. Både oppdrettere av rasen og eiere. De har tydeligvis ikke skjønt det og opptrer som ofre. Anonymkode: 04521...6f4 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #18 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ser at forkjemperne for Cavalier forfekter at det nå kommer til å bli "kjøkkenavl" og fritt frem for import. Hvorfor mener de at forbudet ikke vil føre til at færre kjøper hundene? De oppfører seg trassig, det vil være passe flaut å skaffe seg nye uregistrerte Cavalierer nå. Anonymkode: a9521...8d3 Enig, jeg ser ofte også at cavalier-oppdrettere argumenterer med at "jammen folk kommer bare til å importere cavalier ulovlig". Det tror jeg ikke noe på. Hvem kommer til å tørre å vise seg offentlig med en cavalier (som er kjøpt fra nå og utover) etter denne dommen? Det vil jo være sosialt selvmord. I tillegg bryr jo de aller fleste seg om dyrevelferd, så dommen vil jo sette en presedens som før ikke fantes. Anonymkode: 1104a...10a 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #19 Skrevet 12. oktober 2023 ufiltrert skrev (13 minutter siden): Problemet er "men åååå den eeeeeer jo sååå søøøøøøøt mnååååååååååå" mentalitet. Folk som lukker øynene for pusteproblemer og allt annet. Er jo mange sånne hunderaser. Så nei, de som har hatt en av de har hatt sånn mentalitet og sånne brødhuer synes nok det at "æsj høyesterett bæsjeterett ingen forteller MEG noe" Det vil alltid finnes idioter som ikke bryr seg om dyrevelferd, men de aller fleste vil jo nå droppe å skaffe seg cavalier. Jeg klarer ikke å se for meg at folk som gjør research om hvilken hunderase de skal kjøpe, og googler cavalier og finner at den er forbudt pga helse, LIKEVEL vil forsøke å skaffe seg en. Det høres absurd ut. Anonymkode: 1104a...10a 4
Gjest Refreng Skrevet 12. oktober 2023 #20 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Men hvorfor? På amerikansk tiktok anbefales denne hunderasen som absolutt perfekt førstegangs familiehund, anbefales av veterinærer for mindre stell og utgifter også. Hva skjedde i Norge? av og til lurer jeg på om Norge finner på noen regler bare for å være sære og spesielle.. Anonymkode: 1de4a...39e Fordi hunden har mange helseplager og lidelser. At hunden er snill betyr ikke at den ikke har kronsike helseplager som gjør at den lider 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har cavalier, men jeg har kjøpt den fra en seriøs oppdretter som avler på friske linjer. Hunden min er snart 13 år og har ingen av de plagene DB påstår at samtlige individer av rasen har. Ikke dermed sagt at jeg verken anbefaler rasen eller støtter avl på den, ettersom det dessverre ble veldig mye dårlig avl etter at rasen økte drastisk i popularitet her i landet. Hvorfor gidde å helseteste når man allikevel får solgt valpene til fullpris liksom Kan det ikke avles på en god måte (og det kan det åpenbart ikke) kan man likesågodt bare la vær, tenker jeg. Skulle jeg ha kjøpt en ny cavalier hadde det uansett aldri i verden blitt fra en norsk oppdretter, så forbudet er jeg ganske likegyldig til. Anonymkode: 93286...30d Det finnes røykere som blir 10 år, men jeg antar du ikke ville oppmuntret barnet ditt til å bli røyker. Jeg klandrer ikke deg for å ha kjøpt hund i et land som Norge der du antar at det ville vært ulvolig å avle på sykelige hunder. (Det er ikke det). Jeg forventer bare at når du skal kjøpe hund neste gang, så leser du om rasen og helseproblemer og forsøker finne ut om rasen du vil kjøpe er forsvarlig. Jeg forventer at du som hundeelsker støtter et forbud mot avl som påfører lidelse og som kan unngås 5 minutter siden, AnonymBruker said: Enig, jeg ser ofte også at cavalier-oppdrettere argumenterer med at "jammen folk kommer bare til å importere cavalier ulovlig". Det tror jeg ikke noe på. Hvem kommer til å tørre å vise seg offentlig med en cavalier (som er kjøpt fra nå og utover) etter denne dommen? Det vil jo være sosialt selvmord. I tillegg bryr jo de aller fleste seg om dyrevelferd, så dommen vil jo sette en presedens som før ikke fantes. Anonymkode: 1104a...10a At mennesker velger å gjøre uetiske handlinger er ikke et argument imot å la være forby uetiske handlinger. Det er folk som resier til Thailans for å kjøpe sex- det betyr ikke at det burde være lovlig kjøpe sex i Norge Mennesker som importerer en sykelig hunderase fra utlandet burde straffes deretter. De setter egne egoistiske behov foran dyrevelferd Endret 12. oktober 2023 av Refreng
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå