anonymx74 Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Hm, hvordan skal jeg forklare dette så det er forståelig.? Vi har en sønn som er 21 og som pga boligmangel her i området, dvs det er boliger men de er svindyre så bor han hjemme og har lærekontrakt. Han er ferdig i neste mnd, og i tillegg har han en liten jobb som gjør at den samlede inntekten hans er 24000. Han har tilgang til bruk av bilen vår, han er koblet til internett, har egen etasje i huset vårt og får stort sett det han vil ha. Han spiser alle måltider hos oss, og tar også med seg mat hjemmefra. Så han dekker kun mobilregningen sin. Vi har satt det som regel at han skal betale litt for seg hjemme , da den delen han disponerer i huset vårt er noe vi kunne ha leid ut. Så til denne tvisten hvis vi kan si det på den måten. Vi har fått en større regning denne mnd som vi ikke kunne forutse og jeg ba om en liten sum men denne mnd kunne han ikke. Jeg spør om hvorfor og han sier at han ikke kan. Og her sitter jeg da. 100 kroner på konto og lønn selv om en uke. Jeg irriterer meg litt over dette. Han har penger men vil av en eller annen grunn ikke være med å dekke utgifter som mat ¨. Er jeg grusom som ber om penger til slikt av sønnen min? Han blir kjørt og hentet til og fra jobben hvis ikke han kan ta bilen. Og vi dekker jo stort sett alt. Men jeg føler at det er kun vi som foreldre som ber om penger av barna.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 anonymx74 skrev (1 minutt siden): Er jeg grusom som ber om penger til slikt av sønnen min? Han blir kjørt og hentet til og fra jobben hvis ikke han kan ta bilen. Og vi dekker jo stort sett alt. Men jeg føler at det er kun vi som foreldre som ber om penger av barna. Nei, det er du ikke TS! Du er altfor snill som lar han bo hjemme gratis. Det skulle bare mangle at han hjalp sin mor i en krise. Jeg ville satt et ultimatium; enten så begynner du og betale husleie eller så må du finne deg en hybel. Anonymkode: bd57e...d01 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Synes han absolutt må betale husleie. Ikke sy putene på armene hans. Det å betale for seg og det å klare seg selv er 2 veldig viktig life lessons foreldrene må lære barna sine. Ved at han ikke betaler husleie per dags dato blir det bare vanskeligere for han å gå over til å betale husleie til andre den dagen han har lyst å flytte ut. Anonymkode: 965a2...368
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Han tjener 24 000 i mnd og betaler kun mobilregningen?! Om en måned får han fast jobb og enda høyere lønn. Han blir det vanskelig å få ut av huset. Jeg har vet ikke om jeg har noe godt råd til deg for det er for sent å begynne med oppdragelse nå, men ikke for sent å stille krav. F.eks: Fra nyttår skal vi leie ut boenheten du har disponert fordi vi må øke hustandens inntekt nå når alt er blitt så dyrt. Du er ferdig utdannet og voksen og da er det slik at folk flytter for seg selv og forsørge seg selv og det gjelder også deg. Voksne menn kan ikke fortsette å bo hos mamma. Anonymkode: b6802...43a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Her har du jo feilet drastisk i oppdragelsen. Et oppegående voksent menneske skjønner at man må betale for seg. Anonymkode: 0f143...236 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Når de blir så bortskjemte og egoistiske er det på høy tid å få dem ut av barndomshjemmet. Han har vel en brukbar sparekonto etter å ha snyltet på dere i tre år? Anonymkode: 0d58d...0d4 2
Hmmmmmm Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 Krev i det minste at han kjøper sin egen mat
Ulla Ullsokk Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) Det er forskjell på om han bruker opp egne penger eller legger av det meste til å spare til EK. Noe sier meg at han ikke gjør det siste siden han ikke kunne hjelpe deg litt nå. Og det burde vært et krav hvis han får bo gratis, det ville vært en fin måte å hjelpe han på. Men nå er han bare bortskjemt! Uansett burde han bidratt ekstra når du sliter! Nå har du jo en perfekt anledning når han snart går over til mer egen lønn! Da MÅ dere ta husleie! Gjerne mindre enn fra en fremmed, men ikke mye! Og hvis han er totalt idiot med penger, kan dere ta mer enn dere trenger og legge vekk overskuddet i hemmelighet, dvs spare for han. Men det er jo også å frata han eget ansvar, så det trenger ikke være så lurt. Kommer an på sønnen, så det vet dere best selv. Men hvis han ikke skal fortsette å være et barn, så må det stilles krav. Dette kan redde han fra et unødvendig brudd senere i livet, fordi få damer/menn gidder å dele livet med en som er totalt blottet for pengekontroll. Men enda verre er den egoistiske innstillingen han viser. Endret 12. oktober 2023 av Ulla Ullsokk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå