Gå til innhold

Venner og familie som har det alt for varmt i huset, kan jeg lufte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trives best med en temperatur på rundt 20 grader inne, og blir direkte uvel dersom det er opp mot 25 grader og mer. Er det uhøflig av meg å åpne et par dører og lufte når jeg er på besøk?

Anonymkode: 2f84c...221

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Det normale ville vært å snakke med folkene du er hos. 

Anonymkode: 1daaf...aa6

Jeg har prøvd å hinte, de fleste sier at de synes temperaturen er passe og "nekter" å lufte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har prøvd å hinte, de fleste sier at de synes temperaturen er passe og "nekter" å lufte.

Derfor liker jeg å sniklufte litt, åpner gjerne et par verandadører uten å si fra.

Skrevet (endret)

Kan du ikke bare spørre?

Jeg er som deg, klikker når det blir for varmt! Har lært meg å kle meg lagvis slik at jeg kan skrelle av meg plagg etter plagg hos folk som liker tropisk inneklima 🙈

Endret av Anononyma
  • Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor hinte? Si det rett ut. Du blir dårlig av varmen, kan de lufte/senke temperatur mens du er der? Hvis nei, bli hjemme eller gjør besøket kort. 

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor hinte? Si det rett ut. Du blir dårlig av varmen, kan de lufte/senke temperatur mens du er der? Hvis nei, bli hjemme eller gjør besøket kort. 

Jeg har også prøvd å si det rett ut, men de har jo den temperaturen de har fordi det er sånn de liker det. De greieste lufter kanskje litt, og så lukkes dørene igjen. Dersom jeg sniklufter, går det ofte lenger tid før de merker det enn hvis jeg spør og de kontrollerer dørene selv.

Jeg lurer mest på om denne snikluftingen min er uhøflig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Derfor tar du  hensyn hos andre og gjør ikke du det hos dem, men hos deg selv kan du gjøre det så mye du vil.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Derfor liker jeg å sniklufte litt, åpner gjerne et par verandadører uten å si fra. Anonymkode: 2f84c...221

Hvis en går ut på veranda og lufter seg selv innimellom når en må det, så blir det bedre for alle. ;) 
Går ikke an å ta seg til rette hos andre folk på det viset du vil. Hjemme hos deg selv er du sjefen.
Er det helt uutholdelig hos de varmeelskende; bli hjemme. Snakk på telefon. 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, den er uhøflig. Strømmen er syk dyr, samme med ved. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trives best med en temperatur på rundt 20 grader inne, og blir direkte uvel dersom det er opp mot 25 grader og mer. Er det uhøflig av meg å åpne et par dører og lufte når jeg er på besøk?

Mange har det altfor varmt i husene sine. Ikke bare er det usunt, men jeg regner med de må vasse i penger også. Men jeg har ikke mot til å si fra, så da gjør jeg heller besøket kort.

Skrevet

Bare å si ifra, være direkte. Si at du blir fysisk dårlig av slike temperaturer og be om at dere lufter og at de andre kan ta på seg litt varme klær. 

Det er uhøflig å sniklufte.

Anonymkode: 2658d...c4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har også prøvd å si det rett ut, men de har jo den temperaturen de har fordi det er sånn de liker det. De greieste lufter kanskje litt, og så lukkes dørene igjen. Dersom jeg sniklufter, går det ofte lenger tid før de merker det enn hvis jeg spør og de kontrollerer dørene selv.

Ja, det er uhøflig. De har jo sagt nei. Det er jo en grunn til at de har denne varmen. Jeg har feks ei venninne som fryser lett, og blir hun først kaldt vil denne frostfølelsen vedvare. Da ville det vært ganske slemt av meg å begynne å sniklufte. Uansett er det deres hjem, og dermed deres regler.

Om de ikke ønsker å lufte pga sine grunner, og du blir dårlig av å være hjemme hos dem, kan dere møtes andre plasser. Eventuelt gjør du besøket kort.

Anonymkode: d869f...176

• Liker 15
Skrevet

Jeg har samme problem. Jeg blir så fort varm og synes noen ganger det blir både varmt og tett luft hos andre. Kler meg alltid lag på lag og sitter som regel i kortermet topp hos andre. 

Noen ganger spør jeg om vi kan lufte. Andre ganger sier jeg bare at jeg går ut en tur fordi jeg trenger litt luft (f.eks bare står på terrassen noen minutter).

Anonymkode: 2fef0...52c

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er det uhøflig.

Anonymkode: 2cd42...cb9

• Liker 5
Skrevet

Still deg selv det samme spørsmålet bare omvendt med å skru OPP varmen siden de gjerne syns det er kaldt hos deg! Hvordan hadde du reagert om de snikskrudde på termostaten hos deg slik at det blir mye varmere enn hva du liker? 

Anonymkode: 25440...ef9

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en revmatisk sykdom som gjør at jeg må ha det varmt inne. Blir det for kjølig blir jeg stiv og får vondt i hele kroppen og det kan sitte i lenge. Temperaturforandringer er også kjipt for meg, så jeg foretrekker å ha en jevn temperatur innendørs. Ved og strøm er dyrt og hadde du snikluftet hos meg hadde jeg kort og greit blitt forbanna. Alle som besøker meg vet at jeg har det varmt pga sykdom og de som ikke trives i varmen kler på seg mindre når de vet at de skal til meg. Det er også fult lovlig og tusle ut på verandaen for å lufte seg ved behov.

Ja TS, det er dritfrekt og skikkelig dårlig gjort.

Anonymkode: ae87a...a93

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hater å være kald. Så jeg har det alltid godt og varmt inne. Om gjestene ikke liker det, så er det bare å ta seg litt kald luft. 

Det blir jo like håpløst som at jeg skal klage på at andre har det for kaldt. Andres hus, andre regler. Jeg må alltid ha på meg genser hjemme hos noen andre som har det kaldt, og det er jo plagsomt. 

• Liker 3
Skrevet

Dere skjønner vel at denne bare er funnet på som en motvekt til tråden om hun som frøs på hyttetur fordi verskapet kun hadde termostaten på 22grader....?

Anonymkode: 8cfac...74d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde blitt litt irritert hvis noen åpnet dørene mens varmepumpa sto på uten å informere meg. Mest sannsynlig hadde jeg funnet ut av det, men hvis ikke.

Jeg tror du bare må være tydeligere på dine behov, eventuelt kle deg lettere. Ikke kom i genser uten singlet under hvis du vet de har det varmt. Hvis de ikke vil skru ned varmen mens du er der eller ikke vil lufte så kan du si at du må dessverre gå fordi du blir uvel av varmen.

Neste gang avtaler du å møte de på café eller noe.

Anonymkode: e6896...9a5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...