Gå til innhold

Kan man fortsatt BARE bli venn med en ex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å slå opp med kjæresten min, men vil ikke miste han, vil ha han som venn. Føler bare at vi passer bedre som venner siden jeg dessverre ikke har tillit til han, og fordi jeg har vansker med å stole på folk for tiden. Men er det normalt at de fleste godtar å bare bli venn med exen? Hvis han ender opp med å få ny kjæreste, hadde det vært rart om hun ba han kutte meg ut,? Jeg er redd det skal skje, men vi skal jo vel bare være venner? Hva er galt med det?

Anonymkode: 218a4...2c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det mulig. Jeg og min eks-kone skiltes som venner. Vi var de viktigste personene i hverandres liv i over 20 år og det virker veldig rart å bare ikke skulle ha noe som helst kontakt, bare fordi vi ikke passet sammen lenger på det romantiske planet. Vi har vært venner og ikke noe annet i over fem år, og det har gått helt fint. 

Det jeg imidlertid har store problemer med å forstå er hvorfor du vil ha han som venn hvis du ikke stoler på han.

Anonymkode: 12201...253

• Liker 2
Skrevet

Så du vil slå opp, men holdes tilbake at han kan få seg ny kjæreste?

I ditt tilfelle så synes jeg ikke det hørtes lurt ut å fortsette å ha kontakt. Ex eller ei, venner må du stole på. 

Høres ut som du trenger tid for deg selv. Du sier problemer med å stole på andre generelt. Dette kommer vel fra negative erfaringer? Høres ut som du trenger å bearbeide det du har vært gjennom og bygge deg selv opp. Det klarer du ikke om du har kontakt med en ex der det nettopp har vært problem med tillit.

Det kan være vondt å ta farvel ved et brudd, men det betyr ikke st det er feil. Stå stødig i det, og gjør det riktige for degselv

Anonymkode: c892a...6b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vurderer å slå opp med kjæresten min, men vil ikke miste han, vil ha han som venn. Føler bare at vi passer bedre som venner siden jeg dessverre ikke har tillit til han, og fordi jeg har vansker med å stole på folk for tiden. Men er det normalt at de fleste godtar å bare bli venn med exen? Hvis han ender opp med å få ny kjæreste, hadde det vært rart om hun ba han kutte meg ut,? Jeg er redd det skal skje, men vi skal jo vel bare være venner? Hva er galt med det?

Høres ikke ut som du burde slå opp. Følelser kommer og går, du kan heller bare være åpen og snakke om følelsene dine, uten å fortelle direkte alt du IKKE føler, om du forstår. Du liker fyren nok til å ønske å fortsette et vennskap. Du engster deg for potensielle nye partnere… Det høres ikke ut som du egentlig vil gå fra han, og dette med tillitsproblemer er noe du kan fikse opp i, både med og uten hans hjelp og støtte 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 20364...460

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er det mulig. Jeg og min eks-kone skiltes som venner. Vi var de viktigste personene i hverandres liv i over 20 år og det virker veldig rart å bare ikke skulle ha noe som helst kontakt, bare fordi vi ikke passet sammen lenger på det romantiske planet. Vi har vært venner og ikke noe annet i over fem år, og det har gått helt fint. 

Det jeg imidlertid har store problemer med å forstå er hvorfor du vil ha han som venn hvis du ikke stoler på han.

Anonymkode: 12201...253

Fordi jeg enda har følelser for han, det er derfor, er tilknyttet til han også og enda glad i han. Det er jo derfor jeg ikke vil bli sammen fordi jeg ikke stoler på han, men når det kommer til venner trenger man ikke å stole på alle vennene deres, det er ikke like viktig 

Skrevet

For å svare på spørsmålet er det fullt mulig å være venn med en eks, men ikke på den måten du virker som du ser for deg. Er heller hvis dere har felles venner, så kan dere fortsatt møtes. Er også like vanlig å IKKE komme overens.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg enda har følelser for han, det er derfor, er tilknyttet til han også og enda glad i han. Det er jo derfor jeg ikke vil bli sammen fordi jeg ikke stoler på han, men når det kommer til venner trenger man ikke å stole på alle vennene deres, det er ikke like viktig 

Ikke vil bli sammen? Du sa jo dere ER sammen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så du vil slå opp, men holdes tilbake at han kan få seg ny kjæreste?

I ditt tilfelle så synes jeg ikke det hørtes lurt ut å fortsette å ha kontakt. Ex eller ei, venner må du stole på. 

Høres ut som du trenger tid for deg selv. Du sier problemer med å stole på andre generelt. Dette kommer vel fra negative erfaringer? Høres ut som du trenger å bearbeide det du har vært gjennom og bygge deg selv opp. Det klarer du ikke om du har kontakt med en ex der det nettopp har vært problem med tillit.

Det kan være vondt å ta farvel ved et brudd, men det betyr ikke st det er feil. Stå stødig i det, og gjør det riktige for degselv

Jeg vet, men klarer ikke å la han gå, har testa det for ca 3 dager uten kontakt med han og det føltes ut som deperimasjon, føler at jeg trenger han i livet mitt.

Skrevet

Hvis du er samme person som la ut innlegg ang at du ikke tør å ha sex med typen din, så tenker jeg det tyder på dere har en del flere ting som dere burde snakke sammen om, og at kvinneguiden ikke er stedet for deg å få utløp for ting på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke vil bli sammen? Du sa jo dere ER sammen?

Ikke vil bli sammen lenger * var ikke det åpenbart å skjønne hva jeg mente ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet, men klarer ikke å la han gå, har testa det for ca 3 dager uten kontakt med han og det føltes ut som deperimasjon, føler at jeg trenger han i livet mitt.

Nei du «klarer» ingenting når du har bestemt deg for det. Her lager du jo bare bortforklaringer. Klart du klarer å slå opp. Men om du vil er noe annet. Du vet jo hva som er rett, men så velger du å gjøre noe annet. 3 dag er ingen ting. Du gav jo opp med en gang.

Brudd gjør vondt. Virkelig full forståelse for at du ikke vil gå gjennom det. Men tro meg, det er vondere å bli i et forhold uten tillit. Du mister deg selv, men det skjer så gradvis at du ikke merker det. Og da er veien tilbake fryktelig lang. Noen finner aldri seg selv, og DA snakker vi smerte. Bitterhet for å ikke ha turt å gjøre det du selv viste var riktig, det er vondt. Det er en anger som er vanskelig å forsone seg med. Brudd er jo mer intenst mens det pågår, men fult mulig å komme seg gjennom. Mange her inne som har gjort det og laget tråder om hvordan de klarte det. 

Tør å stol på deg selv. Tør å stol på st du klarer å stå i smerten, du klarer mer enn du tror

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er galt med det?

Selvfølgelig ingen ting galt i det.

Trenger ikke være et problem å være god venn med en eks.

Anonymkode: 1135f...97b

Skrevet

I og med at du beskriver grunnen til at du vil slå opp i HI at det handler om at du ikke stoler på han, går jeg ut i fra at de romantiske følelsene du har ovenfor han ikke er borte. Du stoler bare ikke på han. Da blir det vanskelig å bare være venner, og særlig når det kommer andre partnere inn i bildet.

Brudd er vondt, men ofte er det beste i lengden å bare stå i det og ikke drøye ut det smertefulle med å fortsette å være venner, når sannsynligheten er høy for at det vil gjøre enda vondere når nye kjærester kommer inn i bildet.

Anonymkode: 3a813...16c

Skrevet

Med mindre en har barn sammen, er i samme vennesfære, er det for meg en totalt fremmed problemstilling å ha kontakt med ekser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men når du har følelser for ham enda, kan dere ikke være venner. Det blir for vanskelig for dere begge. 

Skrevet (endret)

Hei. 

Anbefaler deg å rydde opp i tanker og følelsesliv før du gjør noe som helst. Finn en samtaleterspeut. Det er bedre enn forum på KG. 

Men la oss være rasjonelle her:

Alt 1. Du har trust issues. Av grunner som ikke har med typen å gjøre har du vanskelig for å stole på ham/folk. Vil det bli bedre av å dumpe ham? Nei! Det er dine problemer og de vil følge etter deg. Han har kanskje gjort småting; glemt noe, hvit løgn, vært unnvikende i en samtale. Han kan ha hatt sine grunner (dårlig dag, hans egne issues) men langt fra alvorlig nok til å kalles tillitsbrudd med mindre du er veldig sensitiv. Løsning; finn en samtaleterspeut og snakk ut om dine trust issues og hvordan du kan håndtere dem i et forhold. 

Alt 2. Han har gjort reelle ting som er klare røde flagg og klare tillitsbrudd. Lyver om viktige ting, utroskap, svikte deg på dates uten god grunn, stjeler penger, dårlig temperamentskontroll, psykisk manipulerende. Løsning; slå opp og aldri se deg tilbake! Vurder å snakke med noen om gode partnervalg. 

Alt 3. Masse gode følelser men også mye "rot" i forholdet som gjør det vanskelig. Løsning : snakk sammen om det og løs problemene nå istedet for om 10 år hos parterapeut. (eller sitte og angre på at du avsluttet noe som kunne vært bra) 

Til spørsmålet ditt. Du klarer sikkert å være venn etter brudd, men det er 3 forhold du ikke kan styre over:

1. Kan han være fornøyd og avslappet med å bare være venn? 

2. Vil hans fremtidige nye kjæreste akseptere at han er venn med ex'en? (les div tråder på KG) 

3. Vil din fremtidige nye kjæreste akseptere at du er venn med ex'en? 

Noen ganger er svaret "Ja" på alle 3. Andre ganger ikke. 

Mitt råd er å tenke nøye på dette . Snakk med noen. Snakk med kjæresten. Hvis du har følelser for ham og dette egentlig er et bra forhold vil du angre. Hvis det er et dårlig forhold men du bare har tilknytningsmani og redd for å gi slipp, burde du gjøre nettopp det. 

Noen blir værende i dårlige forhold alt for lenge (meg) . Andre avslutter bra forhold på egne issues og angrer etterpå (også meg). Noen blir værende i gode forhold i tykt og tynt. Umulig å spå om hva som er hva. Men lett å bære etterpåklok.

Endret av BobTheNoob
Rettskriving
  • Liker 1
Skrevet

Jeg klarer fint å være venn med eksen min.

Vil du klare å juble på hans vegne når han finner seg ei ny? Vil du klare sitte å ta en øl med han før han skal på date, for å støtte han? Vil du klare sitte på tinderen hans og si "hun der var skikkelig søt, hun burde du prøve deg på!" ?

Anonymkode: ab7d5...3df

Skrevet

Følelser kan endre seg, og relasjoner kan endre seg.
Har man ikke lengre kjærestefølelser overfor hverandre, kan man naturligvis fortsette som venner.
I ditt tilfelle er dette en riktig dårlig ide. Du er fortsatt glad i kjæresten din; det er ikke vennskapelige følelser du har for ham, og det må du respektere. Ta deg selv på alvor. Dere kan prøve å gå til rådgivning, for å opparbeide mer tillit som par, eller så er det over. Om dere bryter så kan dere ha en viss kontakt, for å unngå det sjokket det er å venne seg av med kontakt med noen som har betydd mye. Enten dør interessen for å ha kontakt, når sorgen er bearbeidet, eller så kan dere være venner når følelsene har lagt seg. Om de fortsatt er der; hold avstand.
Dersom du bryter med ham er han helt fri til å gjøre akkurat som han vil. Det vil ikke være dårlig gjort av ham å ikke ønske å ha mer med deg å gjøre, dersom du syns at du har noe med hvordan han skal leve etter bruddet.
Avslutter dere som venner så er han en illojal venn, dersom han kutter ut venner for en eventuell ny kjæreste.

Snakk godt og grundig med ham om dette før du avgjør noe. Tenk høyt sammen.
Vurder hva som skal til for å være sammen, og still krav til hverandres adferd. Ord har ingen verdi uten at adferden følger med.
Vurder hvilket liv dere ønsker dere dersom dere bryter, og hvilken relasjon hver av dere ønsker etterpå. Vis ham tråden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...