Gå til innhold

Begravelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et par uker siden døde en gran-onkel av meg.

Han bodde ca en times kjøring fra meg men jeg kjente han aldri. Vi har aldri hatt noen form for kontakt. Absolutt ingenting. 

Jeg kjente heller ikke hans kone og barn.

Imidlertid har jeg merket at det er en slags forventning fra øvrige familie om at jeg både skal kjøpe bårebukett, delta i begravelsen og delta på minnestund.

Jeg har fått flere meldinger om dette. «Her er nr til begravelsesbyrået så du kan ordne båreblomster» og «begravelsen blir kl 12 i denne kirken» «vi kan jo kjøre sammen til begravelsen» osv. 

Jeg har sagt at nei, jeg skal ikke i begravelsen. Fulgt opp med spørsmål om jeg er sikker? Ja jeg er sikker. 

I og med at det ikke er mer enn en times kjøretur unna ville det absolutt ikke vært noe problem å dra i begravelsen, men jeg syns det virker helt unaturlig å skulle dukke opp i begravelsen til et menneske man hadde null kjennskap til. 
Jeg vet ingenting om dette mennesket, ikke engang hva han jobbet med. 

Jeg har heller ikke tatt meg bryet med å ordne noe båreblomster fra meg. 
Er det etikette for å kjøpe båreblomster og/eller delta i begravelsen til folk man ikke kjente utelukkende fordi det er familie? 

Anonymkode: c4e3c...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du må ikke. At de blir skuffet er deres problem. For min del så ville det ha vært som å møte opp til begravelsen til en fremmed.

Jeg ville bare sagt at du ikke kjenner han godt nok til å delta i verken begravelse eller minnestund. Båreblomster er helt uaktuelt, da det er dyrt (du sier selvsagt ikke det)Hadde vurdert å gi en hundrings, hvis det står et kontonummer der eller det skal gis en gave til en valgt organisasjon.

Anonymkode: 22d6e...5c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du kjenner er naturlig for deg. Man må ikke sende blomster, eller å gå i begravelsen. La deg ikke presse. :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt spesielt av øvrig familie å ha en forventning om at du kjøper bårebukett og delta i begravelsen når dere egentlig ikke hadde noe kontakt. En gran-onkel er jo også ganske fjern slekt, så helt forståelig at dere ikke hadde noe særlig kontakt. 

Du gjør selvsagt det som føles rett for deg her. 

Anonymkode: 32380...f7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ikke noenting. Jeg hadde ikke brukt en feriedag på begravelsen til en person som ikke står meg nær.

Anonymkode: 5012f...523

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å la det være.

I min familie er det (heldigvis) ingen forventning om å være med på begravelser om det ikke føles rett, eller andre familiemarkeringer om det blir uforholdsmessig dyrt/tidskrevende å delta på. Vi vet at vi tenker på hverandre likevel, selv om vi ikke får møtt opp fysisk. 

Anonymkode: 69c7a...c5d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde dratt, ikke nødvendigvis for min egen del men for å støtte øvrig familie (han var vel din far eller mors onkel). 

Jeg har også reist i begravelse til mennesker jeg ikke kjente eller var i slekt med , men som stod nære mine nærmeste venner eller familie. Det har de satt veldig pris på, å se kirken fylles opp med omsorg og omtanke i en vond tid.

Anonymkode: 9e35f...87e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har hatt noen kontakt så synes jeg det er merkelig at de rundt deg mener du burde dratt i begravelsen eller sendt blomster til begravelsen. (Har jobbet med å selge slike blomster, og syntes alltid det var rart de gangene folk knapt viste hvem avdøde var men allikevel skulle sende blomster)

Det normale ville i såfall vært å stå på samme sløyfe som de i slekten som gjør at dere blir i slekt, gjerne kun nevnt som familie. Om det var f.eks din fars onkel og din far het Ola så ville det stått Ola m.fam

Om dere hadde hatt mye kontakt så ville situasjonen så klart vært helt annerledes, og da ville du også følt det var mer naturlig å møte opp i begravelsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føler fjernt og uaktuelt å dra i begravelse eller kjøpe bårebukett til en slektning man ikke har hatt noe med å gjøre. Jeg kan heller ikke tenke meg at din deltakelse er viktig for enken/barna.

Synes du kan droppe alt dette med god samvittighet. Resten av familien din (foreldrene dine?) er muligens styrt av gammeldagse konvensjoner, men det får være deres problem. Tidene forandrer seg.

Anonymkode: 54e68...a9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her.

*føles, ikke føler, skulle det stå i første setning :P 

Anonymkode: 54e68...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i begravelsen til min ene grandtante fordi jeg kjente henne godt og det passet å dra. Jeg har ikke vært i begravelsen til resten av mine besteforeldres søsken eller deres partnere, selv ikke de jeg kjente godt nok til at det ville vært naturlig fordi det ikke passet. 

Jeg tror ikke noen av mine besteforeldres grandnevøer/-nieser var i deres begravelser, ikke så mange av deres nieser/nevøer heller - kun de som hadde et nært forhold til dem. 

Mine foreldre har pleid å slå seg sammen med sine søsken - og noen ganger søskenbarn - om bårebukett/krans, med påskrift 'Per, Ola, Lise, Mari med familier'. 

Anonymkode: 4b46e...e69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For et par uker siden døde en gran-onkel av meg.

Han bodde ca en times kjøring fra meg men jeg kjente han aldri. Vi har aldri hatt noen form for kontakt. Absolutt ingenting. 

Jeg kjente heller ikke hans kone og barn.

Imidlertid har jeg merket at det er en slags forventning fra øvrige familie om at jeg både skal kjøpe bårebukett, delta i begravelsen og delta på minnestund.

Jeg har fått flere meldinger om dette. «Her er nr til begravelsesbyrået så du kan ordne båreblomster» og «begravelsen blir kl 12 i denne kirken» «vi kan jo kjøre sammen til begravelsen» osv. 

Jeg har sagt at nei, jeg skal ikke i begravelsen. Fulgt opp med spørsmål om jeg er sikker? Ja jeg er sikker. 

I og med at det ikke er mer enn en times kjøretur unna ville det absolutt ikke vært noe problem å dra i begravelsen, men jeg syns det virker helt unaturlig å skulle dukke opp i begravelsen til et menneske man hadde null kjennskap til. 
Jeg vet ingenting om dette mennesket, ikke engang hva han jobbet med. 

Jeg har heller ikke tatt meg bryet med å ordne noe båreblomster fra meg. 
Er det etikette for å kjøpe båreblomster og/eller delta i begravelsen til folk man ikke kjente utelukkende fordi det er familie? 

Anonymkode: c4e3c...9e8

Du kunne evt vært med på en bårebukett som AB over meg foreslår. De kan imidlertid ikke forvente noe av det du nevner når forholdet er sånn. Men det å gå i begravelse handler vel så mye om å støtte andre pårørende, og vise dem at du er der for dem, at du tenker på dem. Kanskje kjente du ikke avdøde, men du kan likevel møte opp for å vise andre at du har en medfølelse, selv om du ikke skulle ha så lyst.

Jeg har deltatt i bisettelse til bl.a. mammaen til min tidligere sjef, og henne hadde jeg jo aldri truffet før. Dette gjorde jeg for sjefens skyld, sammen med fire andre. Ikke for mange fra bedriften, men nok til at vi var en god gjeng som kunne vise vår fulle støtte. Videre har jeg deltatt i begravelse til ei jeg, av naturlige årsaker, ikke hadde hatt kontakt med på tretten år. Jeg ville vise henne og hennes familie at jeg var der for dem den dagen. Pappaen til en jeg mista kontakten med i en konflikt døde seks år etter konflikten, men etter mange runder med meg selv valgte jeg å delta i bisettelsen. Det var fantastisk, både for meg og for henne, selv om anledningen var hennes pappas bisettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt droppe begravelsen, det kan ikke forventes at du stiller og om noen gjør det så ligger feil hos dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...