Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å være hjemme med baby til han er 1,5 år. Far har tenkt å ta pappaperm nå når jeg er ferdig i perm. Jeg har ikke jobb enda, så jeg kommer til å være hjemme med han. Men får jeg kontantstøtte hvis far tar perm samtidig? Og er det andre her som har erfaring med å være hjemme samtidig med pappaperm. Hvordan var det og hva gjorde dere? 

Anonymkode: fabed...1e5

Skrevet

Er ikke sikkert fra har rett på full pappaperm dersom du ikke er i en form for aktivitet. Er aktivitetskrav til mor hvis far skal ha mer enn 8 (?) Uker perm. 

Min erfaring med å være hjemme under pappaperm på den positive siden var at vi fikk mye kvalitetstid.. På den negative siden, så ble det liksom ikke pappaperm.. Ble mer pappa er hjemme men mor tar barnet mest for mor har vært mest med barnet. Når jeg var ferdig med ferie og tilbake i jobb merket jeg at far blomstret på en helt annen måte hjemme alene med barnet. 

Anonymkode: e9c35...126

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du ikke har jobb/ufør/100% skole så har ikke pappa rett til full 15 ukers pappaperm, tror det er 8 eller 10 uker med full lønn han kan ta ut uten aktivitetskrav hos mor.

I tillegg hvis du ikke har søkt om utsettelse i tide (dvs før dine originale uker har gått ut) vil ikke NAV gi disse ukene heller, så søk i tide hos NAV.

Kontantstøtte får dere uavhengig av hvem som har permisjon, fra baby er 13 måneder til og med 23 måneder uansett. (7500 NOK ingen skatt), eneste kravet er at dere ikke har barnehageplass.

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
Skrevet

Kontantstøtte er knyttet til barnehageplass: https://www.nav.no/kontantstotte 

Hvis barnet ditt ikke har fått tildelt barnehageplass, kan du få 100 prosent kontantstøtte, som tilsvarer 7 500 kroner i måneden.

Hvis barnet ditt har fått tildelt deltidsplass i barnehage, kan du få 20, 40, 60 eller 80 prosent kontantstøtte.

Det er tiden du har fått tildelt plass i barnehagen som avgjør hvor mye du får i kontantstøtte, ikke hvor mye av den tildelte tiden dere benytter dere av.

Så lenge far har vært i arbeid 6 av de siste 10 månedene før oppstart av sin permisjon har han krav på sin periode som er på 15 uker: https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lengehttps://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap14 - det er ikke aktivitetskrav til mor i denne perioden. Om han skal ta noe av fellesperioden, som det ikke høres ut som, så hadde det vært aktivitetskrav til mor. 

Uker uten krav til mors aktivitet

Hvis mor er uføretrygdet, kan du ta ut inntil 15 uker ved 100 prosent foreldrepenger uten at det er aktivitetskrav til mor. Samme gjelder inntil 19 uker ved 80 prosent foreldrepenger. 

For øvrig anbefaler jeg å ta kontakt med NAV direkte når det gjelder alt av foreldrepenger. Akkurat denne bolken av systemet er de ganske flinke til å bistå med. 

Anonymkode: a736f...a25

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er ikke sikkert fra har rett på full pappaperm dersom du ikke er i en form for aktivitet. Er aktivitetskrav til mor hvis far skal ha mer enn 8 (?) Uker perm. 

Min erfaring med å være hjemme under pappaperm på den positive siden var at vi fikk mye kvalitetstid.. På den negative siden, så ble det liksom ikke pappaperm.. Ble mer pappa er hjemme men mor tar barnet mest for mor har vært mest med barnet. Når jeg var ferdig med ferie og tilbake i jobb merket jeg at far blomstret på en helt annen måte hjemme alene med barnet. 

Anonymkode: e9c35...126

NakenPanda skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke har jobb/ufør/100% skole så har ikke pappa rett til full 15 ukers pappaperm, tror det er 8 eller 10 uker med full lønn han kan ta ut uten aktivitetskrav hos mor.

I tillegg hvis du ikke har søkt om utsettelse i tide (dvs før dine originale uker har gått ut) vil ikke NAV gi disse ukene heller, så søk i tide hos NAV.

Kontantstøtte får dere uavhengig av hvem som har permisjon, fra baby er 13 måneder til og med 23 måneder uansett. (7500 NOK ingen skatt), eneste kravet er at dere ikke har barnehageplass.

Det er kun hvis far skal bruke av fellesukene. Fedrekvoten gir ingen aktivitetskrav til mor. 

Det er heller ikke krav om å utsette permisjonen lengre, nå begynner ingentint å løpe uten at du har lagt det inn selv. Også far. 

Anonymkode: 10679...ccd

Skrevet

Beklager, sakset inn feil del. Du skrev jo ingenting om ufør:

Fedrekvoten/Medmorkvoten

Fedrekvoten er ofte kalt pappaperm. 

Kvoten din kan du ta ut sammenhengende, delt opp eller kombinert med delvis arbeid. 

Det er ingen krav til hva mor gjør når du tar ut kvoten din. 

Adopterer dere, kan du ta ut din del når som helst etter omsorgsovertakelsen.

Hvis dere har fått barn 2. august 2022 eller senere, kan du velge å ta ut to uker av kvoten din samtidig med mor, i perioden rundt barnets fødsel. Ukene må tas ut innenfor to uker før termin til seks uker etter fødsel. 

Mange har rett til to uker lønnet permisjon ved fødselen fra arbeidsgiveren sin. Hvis du har rett til lønnet velferdspermisjon fra arbeidsgiver, kan det lønne seg å bruke disse ukene. Da kan du spare kvoten din til senere. 

Skrevet

Takk for svar :)han skal ikke ta fellesperioden. Jeg har hatt den. 

men noen som har positive erfaringer å være hjemme sammen med far når han har permisjon? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kun hvis far skal bruke av fellesukene. Fedrekvoten gir ingen aktivitetskrav til mor. 

Det er heller ikke krav om å utsette permisjonen lengre, nå begynner ingentint å løpe uten at du har lagt det inn selv. Også far. 

Anonymkode: 10679...ccd

For 15 uker er det nok det, unntaket er hvis mor er på uføretrygd, så 8 eller 10 uker er maks far kan ta ut uten at mor dekker aktivitetskrav

Når bare far/medmor/medfar har opparbeidet seg rett til foreldrepenger
Dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger og ikke oppfyller kravene til aktivitet etter fødselen vil aktivitetskravet være til hinder for at far/medmor/medfar får tatt ut hele sin periode med foreldrepenger. 

Far/medmor/medfar har rett til å ta ut 8 uker foreldrepenger uavhengig av aktivitetskravet. Skal han ta ut mer enn 8 uker foreldrepenger gjelder aktivitetskravet og mor må gå ut i arbeid, studier mv. for at far/medmor skal kunne ta ut mer foreldrepenger. 

Endret av NakenPanda
Skrevet
6 minutter siden, NakenPanda said:

For 15 uker er det nok det, unntaket er hvis mor er på uføretrygd, så 8 eller 10 uker er maks far kan ta ut uten at mor dekker aktivitetskrav

Dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger og ikke oppfyller kravene til aktivitet etter fødselen vil aktivitetskravet være til hinder for at far/medmor/medfar får tatt ut hele sin periode med foreldrepenger. 

Far/medmor/medfar har rett til å ta ut 8 uker foreldrepenger uavhengig av aktivitetskravet. Skal han ta ut mer enn 8 uker foreldrepenger gjelder aktivitetskravet og mor må gå ut i arbeid, studier mv. for at far/medmor skal kunne ta ut mer foreldrepenger. 

Dette gjelder ikke TS for TS har jo hatt foreldreperm selv. Dette er når mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger. 

TS dere får ikke kontantstøtte mens far er i lønnet permisjon :)

Anonymkode: 7cd2a...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Takk for svar :)han skal ikke ta fellesperioden. Jeg har hatt den. 

men noen som har positive erfaringer å være hjemme sammen med far når han har permisjon? 

Det er kjempefint å være sammen! Men man bør avklare forventninger og ansvar. Også for far sin skyld så han får slippe til. 

Anonymkode: 3be4f...2f7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette gjelder ikke TS for TS har jo hatt foreldreperm selv. Dette er når mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger. 

Kontant støtte er uavhengig av om far er i permisjon, eneste kravet er at barnet er mellom 1 og 2 år og ikke har barnehageplass.

Det hørtes ikke ut som at mor hadde foreldrepenger, men jeg kan ta feil

Endret av NakenPanda
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jo, kontantstøtte har ingenting med foreldrepenger å gjøre.

Anonymkode: 0c323...e93

Skrevet
56 minutter siden, NakenPanda said:

Ut ifra beskrivelsen antok jeg at mor hadde opparbeidet seg rett til foreldrepenger (hun skrev jo permisjon). Da gjelder 15 uker som noen andre over her også påpekte. 

Skrevet
3 hours ago, NakenPanda said:

Kontant støtte er uavhengig av om far er i permisjon, eneste kravet er at barnet er mellom 1 og 2 år og ikke har barnehageplass.

Det hørtes ikke ut som at mor hadde foreldrepenger, men jeg kan ta feil

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, kontantstøtte har ingenting med foreldrepenger å gjøre.

Anonymkode: 0c323...e93

I all verden, så utrolig rart! Beklager at jeg skrev feil.

Like spesielt som at far kan sende barnet i barnehagen og likevel få utbetalt foreldrepenger.. Så kan man også få kontantstøtte oppå fars foreldrepenger? Merkelig opplegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Like spesielt som at far kan sende barnet i barnehagen og likevel få utbetalt foreldrepenger.. Så kan man også få kontantstøtte oppå fars foreldrepenger? Merkelig opplegg. 

Ja men det gjelder jo bare når far utsetter sin permisjon til etter at barnet er blitt 1 år, jeg fikk kontantstøtte i alle 4 månedene jeg var hjemme med poden, og du får ikke kontantstøtte den måneden barnet begynner i barnehage, og man må melda fra selv det er ingen automatikk.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke så rart. Etter ungen er 1 år har man jo egentlig brukt opp foreldrepenger, om man så ikke har tatt de ut ennå, så betyr jo bare det at man må ha tatt ulønnet permisjon eller på andre måter klart seg uten frem til da. Så at man får utbetalt kontantstøtte og foreldrepenger samtidig betyr jo bare at man har hatt en periode tidligere uten både foreldrepenger og kontantstøtte. Så urettferdig er det jo ikke, man har krav på det samme, men kan styre litt selv når man tar det ut.

Anonymkode: ecb87...006

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...