Gå til innhold

Hvordan ser en del foreldre på hva en barnehage er?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da er vi uenige. Jeg vasker ikke en ren bukse med en liten flekk på. Det er helt unødvendig bruk av vaskemaskinen, vann og miljøet. Om det er en stor flekk som stinker vondt, så er det noe annet. En bukse eller body med en flekk tåler å bli brukt en dag til før vask. 

Anonymkode: 08112...de1

Jeg kan til dels være enig med deg ang blåbærflekken, men jeg vasker alltid, sjeldent unntak, alt jeg og barna har hatt på oss i løpet av en dag i barnehage pga smitte. Barna snørrer, spytter, suger på leker, ikke slltid like gode på hygiene ved toalettbesøk osv. Jeg som ansatt tar i mot det meste fra barna og jeg vet at det er utrolig mye bakterier og virus som florerer. Så klærne må vaskes.

På sommeren er det ikke like ille, da kan jeg vurdere noe, men som regel har barna mine vært u kontakt med bakken uten utetøy, sp da er gjerne det meste skittent av gress, søle, sand osv. 

Anonymkode: 588d8...c28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da må dere jo klage oppover i eget system og bruke egen fagforening (sånn som alle vi andre som jobber med mennesker gjør). Vi klager jo ikke på/til brukerne eller pasientene. Småbarnsfamilier er stort sett ganske kaotiske, full jobb på begge, med også andre utfordringer i hverdagen. At det går litt raskt ved henting er ganske naturlig, at man da glemmer en matboks eller noe tøy må dere da være overbærende med tenker jeg. 
Og hvis det gjelder alle foreldrene alltid, på din avdeling, så tenker jeg at det er informasjonen ut fra dere som er uklar.

Anonymkode: 62137...56d

Dette gjøres. Utfanning- og fagforbundet jobber for vilkårene i barnehagen. Årets statsbudsjett viser politisk vilje til å sette mer ressurser inn i barnehagen, men mange i sektoren mener det må prioriteres annerledes enn hittil forespeilet. (det vil gis penger til kompetanseheving, mens mange mener at vi må først og fremst få nok folk). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Eh... Det er jævlig vanskelig å få fast jobb i barnehagen. Stort sett går man fra vikariat til vikariat. Vi har heller ikke flere sykedager enn dere så når dere med vilje kommer med sykdom så fører det bokstaveligtalt til at vi blir enda mer underbemannet og ungen din får enda mindre oppmerksomhet i barnehagen. 

Egoismen lenge leve. 

Anonymkode: 51fe3...5aa

Og det forstår jeg. Og jeg forventer forståelse tilbake. Alle gjør så godt de kan. Dersom man skal holde barnet hjemme pga snørr (ikke feber eller nedsatt allmenntilstand, da skal de selvfølgelig holdes hjemme) det første året de går i barnehagen, kommer man seg ikke på jobb en eneste dag. Jeg har vært heldig å ha friske barn. Jobbet litt i barnehage som vikar tidligere (før jeg fikk barn), og husker jo de barnløse damene der som dømte foreldre nord og ned, og forsto ikke at folk faktisk betaler ganske mye for den plassen. Husker de baksnakket en familie fordi de sendte barnet i barnehagen selv om mor var hjemme (de visste ikke at mor slet psykisk), de baksnakket en far som alltid sto på trappen med barna før barnehagen åpnet (han skulle rekke morgenmøte på sykehuset). Det virket som innstillingen var: har man ikke totalt overskudd og frihet til å ha barnet masse hjemme og korte dager, burde man ikke få barn. Våkn opp liksom.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det forstår jeg. Og jeg forventer forståelse tilbake. Alle gjør så godt de kan. Dersom man skal holde barnet hjemme pga snørr (ikke feber eller nedsatt allmenntilstand, da skal de selvfølgelig holdes hjemme) det første året de går i barnehagen, kommer man seg ikke på jobb en eneste dag. Jeg har vært heldig å ha friske barn. Jobbet litt i barnehage som vikar tidligere (før jeg fikk barn), og husker jo de barnløse damene der som dømte foreldre nord og ned, og forsto ikke at folk faktisk betaler ganske mye for den plassen. Husker de baksnakket en familie fordi de sendte barnet i barnehagen selv om mor var hjemme (de visste ikke at mor slet psykisk), de baksnakket en far som alltid sto på trappen med barna før barnehagen åpnet (han skulle rekke morgenmøte på sykehuset). Det virket som innstillingen var: har man ikke totalt overskudd og frihet til å ha barnet masse hjemme og korte dager, burde man ikke få barn. Våkn opp liksom.

Trist å lese. Det er uprofesjonelt, ureflektert og lovstridig med rammeplanen for barnehager. Samarbeidet mellom barnehage og hjem er også regulert, og det er barnehagen som har ansvar for at samarbeidet er godt. 

I starten av yrkeslivet da jeg opplevde krenkende/nedlatende kommenterer om familier har jeg reagert ved å varsle til styrer, i dag er jeg litt tøffere og sier ifra at det er uprofesjonelt og helt uhørt holdning ovenfor brukerne våre. Har brukt rammeplanen som utgangspunkt for personalutvikling rundt dette temaet på nesten hver arb plass, noen ganger pga utsagn, andre forebyggende. 

Barnehagen skal alltid jobbe for å ha et godt, medvirkende samarbeid med hjemmet. Det er lovfestet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette gjøres. Utfanning- og fagforbundet jobber for vilkårene i barnehagen. Årets statsbudsjett viser politisk vilje til å sette mer ressurser inn i barnehagen, men mange i sektoren mener det må prioriteres annerledes enn hittil forespeilet. (det vil gis penger til kompetanseheving, mens mange mener at vi må først og fremst få nok folk). 

Og det er nettopp her kampen skal kjempes. Ikke baksnakke og klage på brukerne.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det er nettopp her kampen skal kjempes. Ikke baksnakke og klage på brukerne.

Ja, det er det jeg forteller deg. Jeg har aldri baksnakket eller klaget på brukerne. Jeg forholder meg til arbeidsoppgavene mine og de lovpålagte forskriftene, hvorav foreldresamarbeid er en av dem.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist å lese. Det er uprofesjonelt, ureflektert og lovstridig med rammeplanen for barnehager. Samarbeidet mellom barnehage og hjem er også regulert, og det er barnehagen som har ansvar for at samarbeidet er godt. 

I starten av yrkeslivet da jeg opplevde krenkende/nedlatende kommenterer om familier har jeg reagert ved å varsle til styrer, i dag er jeg litt tøffere og sier ifra at det er uprofesjonelt og helt uhørt holdning ovenfor brukerne våre. Har brukt rammeplanen som utgangspunkt for personalutvikling rundt dette temaet på nesten hver arb plass, noen ganger pga utsagn, andre forebyggende. 

Barnehagen skal alltid jobbe for å ha et godt, medvirkende samarbeid med hjemmet. Det er lovfestet. 

Dette er jo det ideelle ja. Men du ser jo her i tråden også, at barnehagepersonell har veldig lite forståelse for hvor kompleks en familie kan være. Jeg ser for meg at hun moren som blir kritisert her for å levere barnet i pysj, er helt på randen mentalt. Tenk så sliten hun er, som ikke orker å ta den kampen selv. Jeg tenker at personalet bør ta det som en tillitserklæring at hun viser dem dette, istedenfor å kle på barnet «med vold» hjemme først. Har en venninne med sosial angst som virkelig hater å hente/levere i barnehagen fordi hun syns det er så skummelt. Hun sier hun alltid glemmer å ta med skittent tøy feks. Hun hadde jo da typisk blitt dømt av ts. Foreldre er bare folk, med sin bagasje (som de gjerne ikke viser til personalet), de er stresset i hentesituasjonen, familien kan være i sorg, de står midt i skilsmisse, far slår, sjefen har truet med oppsigelse, de har en pasient som venter på dem på jobb som de skal gi et dødsbudskap osv. Vi må jo stå sammen for å ta vare på barna våre. Om det en periode er å hjelpe å kle på barnet så er det den mest riktige omsorgen for det barnet akkurat da.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er det jeg forteller deg. Jeg har aldri baksnakket eller klaget på brukerne. Jeg forholder meg til arbeidsoppgavene mine og de lovpålagte forskriftene, hvorav foreldresamarbeid er en av dem.  

Jeg svarte det fordi det framsto som du mente ts hadde rett fordi dere ikke har tid. Og da mente jeg at kritikken burde rettes oppover og ikke mot brukerne. Vet ikke akkurat hva du har skrevet tidligere, mente mer generelt at man må huske på hvem som har bestemt at man skal være så få på jobb at man ikke rekker å si fra om at et barn mangler skiftetøy til en surrete far.

Skrevet

For meg er det først og fremst en barnevaktordning. Hadde jeg ikke vært i jobb, hadde jeg ikke brukt tilbudet. Det er en fordel at det er godt bemannet med pedagogisk utdannelse og med et pedagogisk innhold. Men igjen, det er fremdeles en barnevaktordning. 

Det betyr allikevel ikke, at jeg mener at barnehagen skal ta over oppdragelsen og mine oppgaver som foresatt. Men de skal være til stede i mitt fravær. 

Anonymkode: 1d78b...e69

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo det ideelle ja. Men du ser jo her i tråden også, at barnehagepersonell har veldig lite forståelse for hvor kompleks en familie kan være. Jeg ser for meg at hun moren som blir kritisert her for å levere barnet i pysj, er helt på randen mentalt. Tenk så sliten hun er, som ikke orker å ta den kampen selv. Jeg tenker at personalet bør ta det som en tillitserklæring at hun viser dem dette, istedenfor å kle på barnet «med vold» hjemme først. Har en venninne med sosial angst som virkelig hater å hente/levere i barnehagen fordi hun syns det er så skummelt. Hun sier hun alltid glemmer å ta med skittent tøy feks. Hun hadde jo da typisk blitt dømt av ts. Foreldre er bare folk, med sin bagasje (som de gjerne ikke viser til personalet), de er stresset i hentesituasjonen, familien kan være i sorg, de står midt i skilsmisse, far slår, sjefen har truet med oppsigelse, de har en pasient som venter på dem på jobb som de skal gi et dødsbudskap osv. Vi må jo stå sammen for å ta vare på barna våre. Om det en periode er å hjelpe å kle på barnet så er det den mest riktige omsorgen for det barnet akkurat da.

Altså, hvis man er så ødelagt mentalt at man ikke takler å få på ungen rene klær selv, hvordan i all verden takler man da barn som våkner om natten, sykdom, skriking, meltdowns, barn som nekter å legge seg osv. Er man så forbanna sliten mentalt at man ikke greier å stelle barna sine til barnehagen så bør man kanskje ikke ha ansvar for barn alene?? Skal man la vær å pusse tenner og dusje barnet også, fordi det er en kamp? Nei, man tar de kampene og tar ansvar for barnet sitt. DET ER SÅNN DET ER Å VÆRE FORELDRE. Man står i det, uansett hvor pokkerns sliten og tøft man har det, klarer man ikke de minuttene om morningen før levering så må man jo be om hjelp fra andre instanser. Det er ganske mange timer igjen av døgnet og uken hvor barnet ikke er i barnehage… 

Anonymkode: 3ff53...c8b

• Liker 5
Skrevet
Bacteria skrev (21 timer siden):

Enig i at syke unger, unger i pysj og masse praktiske ekstraoppgaver er feil å pålegge dere. 
Mye tafatte foreldre. 
Men dere er jo i bunn og grunn et sted der barna skal gå omsorg mens foreldre er på jobb. Hadde det ikke vært fordi begge foreldre forventes å jobbe ville jo behovet for barnehager falt bort, i alle fall for de minste. 
Jeg mener også at barnehager må påregne at en unge kanskje har en dårlig dag og trenger å ta det litt med ro. Trenger ikke være sykdom. Husk også at noen barn ikke er nevrotypiske, og kanskje har litt andre behov enn de andre. Fex barn på spekteret, med og uten satt diagnose. 
Skal jeg si min ærlige mening, synes jeg det pedagogiske fokuset har tatt litt for stor plass i barnehagen de siste årene, på bekostning av omsorg. 
Tror dette skaper stress både hos barn og ansatte. 
Jeg hadde mitt første barn i en bedriftbarnehage 98-2002. Fantastisk sted. 
Har også hatt barnehagebarn 2006-09, og 2015-2019. Har sett en utvikling som ikke kun er positiv. 

Ts, her.

Jeg er helt enig i at det kan bli mye ped., og at det ikke er kun positivt. Like lite for oss ansatte som ikke er det. Likevel så er det slik at ungene må kunne delta på det som er, i løpet av en dag. Jeg er og enig i at de minste ungene heller burde vært hjemme. Greit nok det da hadde vært færre bhg, men når en hører hvor vanskelig det er å få tak i personell, vikarer, at antall søkere til bhg- lærer stuper, så hadde det kanskje vært ok med færre bhg. 

Vi er ikke så mange på jobb, regner med de fleste beg å få med seg at den «flotte» bemanningsnormen kanskje ikke fungerer helt som mange har trodd. Vi, nå som foreldre, må ta dette i betraktning når vi skal sende ungen i bhg. Ungene har det ikke særlig ok, når vi er to ansatte på tolv små, og ungen ikke er i form. Da blir det, dessverre, slik at den ikke får det fanget den trenger. Det er noe med allmenntilstand. En trenger ikke ha feber, eller diaré for at den trenger å vøre hjemme. Jeg vet det kun er ti dager, og at de forsvinner innmari fort. 
Skal foreldre kun ha barnepass, så er det vel samme hvem det er. Bare ta inn en eller annen random person. Barnehagene har jo ikke bare i oppgave å ta seg av barna, men kan og avdekke eks barn som ikke har det bra hjemme, eller har ulike diagnoser. Poenget mitt, er at det virker som ansatte i bhg ofte blir sett ned på. At vi bare passer barn. Bare passer barn, når det er det viktigste vi har. 

Anonymkode: b1808...2e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, hvis man er så ødelagt mentalt at man ikke takler å få på ungen rene klær selv, hvordan i all verden takler man da barn som våkner om natten, sykdom, skriking, meltdowns, barn som nekter å legge seg osv. Er man så forbanna sliten mentalt at man ikke greier å stelle barna sine til barnehagen så bør man kanskje ikke ha ansvar for barn alene?? Skal man la vær å pusse tenner og dusje barnet også, fordi det er en kamp? Nei, man tar de kampene og tar ansvar for barnet sitt. DET ER SÅNN DET ER Å VÆRE FORELDRE. Man står i det, uansett hvor pokkerns sliten og tøft man har det, klarer man ikke de minuttene om morningen før levering så må man jo be om hjelp fra andre instanser. Det er ganske mange timer igjen av døgnet og uken hvor barnet ikke er i barnehage… 

Wow. Du har virkelig ingen forståelse for psykisk helse. Du er veldig hard, jobber du i barnehage? Jeg anbefaler kanskje en litt annen framtoning til foreldre du møter i jobb som sliter. Du er veldig heldig som aldri har opplevd kriser i livet ditt samtidig som du har barn. Jeg jobber i helsevesenet med barn, og det å støtte opp om familien er jo for barnets beste. Og som barnehagepersonell tenker jeg at du også kan hjelpe til å finne bistand fra andre instanser?

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Merkelig at barnehageansatte ser på det å veilede om riktig klær som en stor belastning. For oss uten erfaring kan det ofte være vanskelig å vite når det er riktig å bytte til tykkere jakke og sånt. Dere som jobber i barnehage har gjerne flere års erfaring med det, og det tar ikke så lang tid å fortelle ved henting at nå blir det kaldere fremover, så er greit å ta med ull.

Ikke få oss til å virke som dårlige foreldre bare fordi vi ikke ser alt hva dere ser.

Anonymkode: cab3e...b7a

Ts, her. Ikke sånn ment. Burde skilt på nye foreldre, og foreldre som etter tredje ungen i bhg, fortsatt ikke skjønner rutiner. Veileder seff nye foreldre. Men så er det enkelte vi må mase på, hver vår og høst, x antall ganger. Det er de jeg mener. Beklager om jeg var litt.. tja.. Rask? 😇

• Liker 5
Skrevet

Wow. Du har virkelig ingen forståelse for psykisk helse. Du er veldig hard, jobber du i barnehage? Jeg anbefaler kanskje en litt annen framtoning til foreldre du møter i jobb som sliter. Du er veldig heldig som aldri har opplevd kriser i livet ditt samtidig som du har barn. Jeg jobber i helsevesenet med barn, og det å støtte opp om familien er jo for barnets beste. Og som barnehagepersonell tenker jeg at du også kan hjelpe til å finne bistand fra andre instanser?

Jeg har fullstendig forståelse for psykisk helse, men at man er psykisk syk er ikke et frikort for å være en dårlig forelder eller ikke gjøre jobben sin som forelder tilstrekkelig. Grunnleggende behov som rent tøy, mat i magen, vask, tannpuss og søvn skal barnet ha i tillegg til omsorg og trygghet. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts, her.

Jeg er helt enig i at det kan bli mye ped., og at det ikke er kun positivt. Like lite for oss ansatte som ikke er det. Likevel så er det slik at ungene må kunne delta på det som er, i løpet av en dag. Jeg er og enig i at de minste ungene heller burde vært hjemme. Greit nok det da hadde vært færre bhg, men når en hører hvor vanskelig det er å få tak i personell, vikarer, at antall søkere til bhg- lærer stuper, så hadde det kanskje vært ok med færre bhg. 

Vi er ikke så mange på jobb, regner med de fleste beg å få med seg at den «flotte» bemanningsnormen kanskje ikke fungerer helt som mange har trodd. Vi, nå som foreldre, må ta dette i betraktning når vi skal sende ungen i bhg. Ungene har det ikke særlig ok, når vi er to ansatte på tolv små, og ungen ikke er i form. Da blir det, dessverre, slik at den ikke får det fanget den trenger. Det er noe med allmenntilstand. En trenger ikke ha feber, eller diaré for at den trenger å vøre hjemme. Jeg vet det kun er ti dager, og at de forsvinner innmari fort. 
Skal foreldre kun ha barnepass, så er det vel samme hvem det er. Bare ta inn en eller annen random person. Barnehagene har jo ikke bare i oppgave å ta seg av barna, men kan og avdekke eks barn som ikke har det bra hjemme, eller har ulike diagnoser. Poenget mitt, er at det virker som ansatte i bhg ofte blir sett ned på. At vi bare passer barn. Bare passer barn, når det er det viktigste vi har. 

Det er jo ikke det samme hvem det er som passer barna våre? Hvordan har du fått den oppfatningen. Omsorg og nærhet er jo uendelig viktig. Jeg har hvertfall ikke ment det nedlatende når barnehagen er en barnevaktsordning for meg personlig. Vil mye heller at de skal kose seg med en bok og kanskje leke litt i sandkassen sammen med barna, enn at jeg skal komme til en utstilling om FN-dagen. Men pedagogikk er jo også viktig, men ikke viktigst for meg personlig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det hadde vært en mer interessant og relevant diskusjon hvis du ikke satt og bare fant på ting. Du prøver å få oss til å tro at de fleste barna på avdelingen leveres i pysj eller uten bleie på jevnlig basis. Overdrivelsene på KG vil virkelig ingen ende ta. 

Anonymkode: bdc8a...230

Ts, her. Fant på ting??? Det gjør jeg virkelig ikke! Unger BLIR levert i bhg i pysj, som flere har skrevet, og det BLIR forventet at vi skal kle på og stelle ungen. De har ikke orket å ta krangelen om ny bleie, ta av pysj, og på vanlige klær. Som noen skriver her, enkelte leveres  med tannbørste, så de skal pusses tenner på. 
Unger BLIR levert skrikende på gulvet, fullt påkledd, etter at foreldrene har spurt x ganger om ungen vil kle av seg. Ungen sier nei, foreldrene; jooo, vennen, det må vi jo… Hvorfor spørre? Hvorfor spørre om de vil hjem? -hva er valget? Det er ingen overdrivelse. Vi hadde fire unger i fjor, av tolv, som jevnlig ble levert med fullt vintertøy, og foreldrene gikk. En annen avd har en i pysj. 
Ja, det er overdrivelse at alle blir det, men det var noen som skrev det var vel ikke noe problem. Tenk hvis alle tenkte slik, mente jeg. Hvorfor kan ikke foreldre våge ta en diskusjon, stå på sitt, på ting ungen ikke kan velge bort? Overlate det til andre, ubehagelighetene. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fullstendig forståelse for psykisk helse, men at man er psykisk syk er ikke et frikort for å være en dårlig forelder eller ikke gjøre jobben sin som forelder tilstrekkelig. Grunnleggende behov som rent tøy, mat i magen, vask, tannpuss og søvn skal barnet ha i tillegg til omsorg og trygghet. 

Absolutt, men det er ikke sånn at psykisk helsehjelp er kjempetilgjengelig for alle. Det er ventelister. Og man kan ha vært helt frisk før man fikk barn. Og man blir ikke frisk etter et par timer hos psykolog heller. Min venninne ba til og med selv om hjelp fra barnevernet fordi hun slet sånn mentalt. Ble bare masse ekstra belastning med utredning, men saken ble henlagt fordi det ikke var ille nok, ingen hjelp. Men hun hadde heldigvis en empatisk pedagogisk leder i barnehagen til barnet sitt, som støttet og de hjalp til med det de kunne. Ingen dømming og bare forståelse. Barnet fikk masse ekstra omsorg av de voksne i barnehagen den perioden. Så ble hun bedre og hverdagen fungerte bedre. Men hva tenker du hadde vært en bedre løsning? Frikort for å være en dårlig forelder? Du har virkelig INGEN forståelse eller empati.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts, her. Fant på ting??? Det gjør jeg virkelig ikke! Unger BLIR levert i bhg i pysj, som flere har skrevet, og det BLIR forventet at vi skal kle på og stelle ungen. De har ikke orket å ta krangelen om ny bleie, ta av pysj, og på vanlige klær. Som noen skriver her, enkelte leveres  med tannbørste, så de skal pusses tenner på. 
Unger BLIR levert skrikende på gulvet, fullt påkledd, etter at foreldrene har spurt x ganger om ungen vil kle av seg. Ungen sier nei, foreldrene; jooo, vennen, det må vi jo… Hvorfor spørre? Hvorfor spørre om de vil hjem? -hva er valget? Det er ingen overdrivelse. Vi hadde fire unger i fjor, av tolv, som jevnlig ble levert med fullt vintertøy, og foreldrene gikk. En annen avd har en i pysj. 
Ja, det er overdrivelse at alle blir det, men det var noen som skrev det var vel ikke noe problem. Tenk hvis alle tenkte slik, mente jeg. Hvorfor kan ikke foreldre våge ta en diskusjon, stå på sitt, på ting ungen ikke kan velge bort? Overlate det til andre, ubehagelighetene. 

Folk som ikke har jobbet i barnehage aner ikke hvordan realiteten er. Det er gjerne de samme som nekter for at barn ikke kommer med Paracet i kroppen når vi har sett Paraceten komme ut igjen i avføringen 20 min etter levering… Den diskusjonen har jeg gitt opp for lengst 😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt, men det er ikke sånn at psykisk helsehjelp er kjempetilgjengelig for alle. Det er ventelister. Og man kan ha vært helt frisk før man fikk barn. Og man blir ikke frisk etter et par timer hos psykolog heller. Min venninne ba til og med selv om hjelp fra barnevernet fordi hun slet sånn mentalt. Ble bare masse ekstra belastning med utredning, men saken ble henlagt fordi det ikke var ille nok, ingen hjelp. Men hun hadde heldigvis en empatisk pedagogisk leder i barnehagen til barnet sitt, som støttet og de hjalp til med det de kunne. Ingen dømming og bare forståelse. Barnet fikk masse ekstra omsorg av de voksne i barnehagen den perioden. Så ble hun bedre og hverdagen fungerte bedre. Men hva tenker du hadde vært en bedre løsning? Frikort for å være en dårlig forelder? Du har virkelig INGEN forståelse eller empati.

Som jeg skrev, jeg har virkelig forståelse for mental helse (har ikke tenkt til å legge ut livshistorien min her), men det ER ingen grunn til å ikke følge opp barna på de grunnleggende tingene. Om man spiser frossenpizza en uke i strekk, helt innafor, om barnet er oppe 2 timer senere på kveldene fordi man ikke takler å stå i leggesituasjonen pga egen psyke, helt greit. Men man sender ikke barna ut døra i pysjen, uten tannpuss eller på tom mage WHAT SO EVER. Så lenge huset ikke brenner så tar man seg sammen i 10 minutter og steller barna sine. Hvis man er så syk at man ikke klarer å beherske seg selv og være tilstedeværende som forelder den lille tiden på morningen, så blir jeg oppriktig bekymret for hvordan barnet har det hjemme. Jeg er ikke ute etter å ta noen, men barnehagen har faktisk et ansvar å se til at barna får den omsorgen og oppfølgingen de skal ha, og vi er pliktig til å varsle om noe skurrer. Det første barnehagen legger merke til når det kommer til omsorgssvikt er hvordan barna ser ut når de blir levert om morningen… Nå snakker vi om gjentagende adferd, ikke om barnet kommer i barnehagen i pysj 1 gang, eller med tannkosten i hånden 1 gang fordi far hadde det travelt og barnet nekta tannpuss. Hvis det er gjentagende adferd hvor barnet kommer ustelt i barnehagen så BØR man som ansatt begynne å tenke litt. 

• Liker 6
Skrevet
Anononyma skrev (8 timer siden):

Det er kun en eneste grunn til at min ettåring går i bhg, og det er at begge foreldre er i full jobb. Ergo er jo selve funksjonen til bhg for vår del nettopp barnepass.

At bhg har pedagogisk innhold er et pluss. Vi setter enormt stor pris på de kunnskapsrike, flinke pedagogene som jobber der - takk til dere fine mennesker! ❤️

MEN min sønn har funnet sin favoritt i et hjertevarmt menneske som jobber der som ufaglært medarbeider. Det er det fanget min sønn finner tryggest, det er de armene han hopper opp i når han kommer inn på avdelingen på morgenen. Det forteller meg at for barnet er ikke det pedagogiske innholdet det viktigste, det viktigste er at han føler seg trygg og ivaretatt. Dette er naturligvis det viktigste for oss foreldre også. Har han som er 1 år en dårlig dag forventer jeg faktisk at det er et ledig fang til han. Jeg forventer at han kan ta en rolig dag selv om han ikke er syk og må i bhg. 

Med det sagt, han møter i bhg både påkledd og med bleien på altså! Ser det som en selvfølge at vi foreldre forbereder han for ny dag på lik linje som vi forbereder oss selv.

Ts, her. Er selv såkalt ufaglært, men mener jeg har lært en del på tjue år. 🤗Jeg er helt enig at det pedagogiske tar litt av, noe som har økt på disse årene, og mener det det må være en god blanding av teoretisk utdannede, og ansatte med «praksis» fra mange år. Selvfølgelig «gamle» pedagoger, også. 
Når det er sagt, så er det dessverre naivt å tro ungen kan ta en rolig dag, og ha nesten en til en. Vi skulle ønske bemanningen var sånn, men i realiteten er vi ofte to på tolv ett- og toåringer, store deler av dagen, pga det skal være to ped som begge har kortere arb dag pga ubunden tid. Så er det ulike møter, og pauser. De fleste dager er ti- elleve unger kommet, tre kvarter før neste vakt kommer. 
Vi går ofte hjem med dårlig samv, fordi vi ikke kunne ta oss så mye av den slitne, trøtte, og leie ungen. Dvs, ungen med en dårlig dag, dårlig allmenntilstand. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...