Gå til innhold

Hvordan ser en del foreldre på hva en barnehage er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere debatter, her inne, og det virker som det er mange som innbiller seg at en barnehage er en barnevaktsordning. Spes i forhold til sykdom, og hva enkelte forventer av personalet. En barnehage er en pedagogisk institusjon, og kan ikke ungen være med på de aktiviteter som er i løpet av en dag, så skal ungen være hjemme. Vi skal heller ikke få levert unger i pysj, med klær i en pose, fordi foreldrene ikke orket krangle med ungen. Vi vil heller ikke ha unger fulle i Paracet eller Imodium, eller lappe klærne til barna, følge opp når ungene skal ha varmere tøy i hylla, rydde hyller, sortere eks antall yoghurter og matbokser som ikke har navn osv. 

Phu.. litt utblåsning. Men det virker som sagt som flere mener vi bare skal passe barna, og har mulighet til å eks sitte med deres barn på fanget hele dagen, fordi barnet egentlig er sykt, men foreldrene må være på jobb. Vi har lite nok bemanning, fra før.. 

Trives godt i jobben min, altså, men enkelte sine holdninger til oss er ikke helt innenfor, mener jeg. Litt lite respekt for jobben vi gjør.

Anonymkode: b1808...2e3

• Liker 18
  • Hjerte 9
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser flere debatter, her inne, og det virker som det er mange som innbiller seg at en barnehage er en barnevaktsordning. Spes i forhold til sykdom, og hva enkelte forventer av personalet. En barnehage er en pedagogisk institusjon, og kan ikke ungen være med på de aktiviteter som er i løpet av en dag, så skal ungen være hjemme.

Du har nok rett i at mange ser på barnehagen først og fremst som barnepass. Barn klarte seg tross alt godt uten pedagogisk tilbud frem til skolestart i gamle dager. Men ellers helt enig i at man ikke skal sende syke barn i barnehagen selvsagt, da er det foreldrenes ansvar å passe på eller skaffe annen barnevakt. 

Anonymkode: 380e7...944

• Liker 16
Skrevet

Tja at de levere i pysj ser jrg ikke på som noe problem 

Anonymkode: 191d4...f6b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig i at syke unger, unger i pysj og masse praktiske ekstraoppgaver er feil å pålegge dere. 
Mye tafatte foreldre. 
Men dere er jo i bunn og grunn et sted der barna skal gå omsorg mens foreldre er på jobb. Hadde det ikke vært fordi begge foreldre forventes å jobbe ville jo behovet for barnehager falt bort, i alle fall for de minste. 
Jeg mener også at barnehager må påregne at en unge kanskje har en dårlig dag og trenger å ta det litt med ro. Trenger ikke være sykdom. Husk også at noen barn ikke er nevrotypiske, og kanskje har litt andre behov enn de andre. Fex barn på spekteret, med og uten satt diagnose. 
Skal jeg si min ærlige mening, synes jeg det pedagogiske fokuset har tatt litt for stor plass i barnehagen de siste årene, på bekostning av omsorg. 
Tror dette skaper stress både hos barn og ansatte. 
Jeg hadde mitt første barn i en bedriftbarnehage 98-2002. Fantastisk sted. 
Har også hatt barnehagebarn 2006-09, og 2015-2019. Har sett en utvikling som ikke kun er positiv. 

• Liker 28
  • Nyttig 12
Skrevet

Vi sendte barnet vårt i barnehagen for læring og samspill. Vi kunne hatt han lenger hjemme, men det var en riktig overgang for oss alle. Det kan være både riktig og feil for ulike barn, avhengig av hvem de er og hvordan de er vokst opp. Ja, det er et sted barnet er når vi er på jobb, men også er sted barnet vårt skulle oppleve mer, lære om felleskap, omsorg og vennskap. På noen uker har han lært mer enn han har fra oss noensinne, og det er så gøy å følge med på denne utviklingen. Jeg setter veldig pris på jobben barnehagen gjør, og forstår meg lite på kranglevorne foreldre som mener «de har rett» i alt mulig rart. 

Anonymkode: 08112...de1

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ser flere debatter, her inne, og det virker som det er mange som innbiller seg at en barnehage er en barnevaktsordning. Spes i forhold til sykdom, og hva enkelte forventer av personalet. En barnehage er en pedagogisk institusjon, og kan ikke ungen være med på de aktiviteter som er i løpet av en dag, så skal ungen være hjemme. Vi skal heller ikke få levert unger i pysj, med klær i en pose, fordi foreldrene ikke orket krangle med ungen. Vi vil heller ikke ha unger fulle i Paracet eller Imodium, eller lappe klærne til barna, følge opp når ungene skal ha varmere tøy i hylla, rydde hyller, sortere eks antall yoghurter og matbokser som ikke har navn osv. 

Phu.. litt utblåsning. Men det virker som sagt som flere mener vi bare skal passe barna, og har mulighet til å eks sitte med deres barn på fanget hele dagen, fordi barnet egentlig er sykt, men foreldrene må være på jobb. Vi har lite nok bemanning, fra før.. 

Trives godt i jobben min, altså, men enkelte sine holdninger til oss er ikke helt innenfor, mener jeg. Litt lite respekt for jobben vi gjør.

Her går ungen i barnehage først og fremst fordi vi trenger avlastning og barnepass, men jeg holder ikke barnet hjemme halve uken selvom vi har mulighet til det. Barnet er i barnehagen fordi det er best for han. Han trives kjempe godt, elsker å komme i barnehagen og leke, spise og dele tiden med andre barn og voksne. Få utløp for energien sin, brukt kropp og hodet. Lære seg masse (telle, synge, danse, sosial kompetanse med andre barn og voksne, tid borte fra mamma og pappa, utforske masse ute i naturen på turer, i sandkassen med andre barn, plukke steiner og klatre). Jeg ser på barnehagen som et pedagogisk tilbud, og jeg sender IKKE ungen i barnehagen om dagsformen er redusert, feber eller ei. 

Ungen kommer alltid til barnehagen med rene klær, passende for lek og aktivitet.  Pusset tenner og matboksen klar for å spises (spiser stort sett frokosten sin der fordi han vil i barnehagen når han står opp). Sekken pakket klar med yttertøy til vær og årstid, nok skiftetøy, alltid nok bleier osv. Jeg er den mora som alltid tar med yttertøy hjem hver fredag og vasker alt ila helgen så det er rent til mandag og ny uke. Alt av klær og utstyr er merket med navnelapper, og jeg sjekker alltid jevnlig at lappene fortsatt henger på😅

Jeg setter pris på at barnehagen ringer om barnet skulle føle seg dårlig eller ha en litt dårligere dag, sånn at jeg kan reise å hente han. Vi har ofte kortere dager for å få nok tid hjemme sammen, siden vi har mulighet. Barnet blir sliten av en dag i barnehagen, men han stortrives av å være der og jeg må ofte bære han med meg når jeg henter 😅 For mitt barn funker det best å være i barnehagen hver dag, og heller ha korte dager enn å ha fridager i hytt og pine (selvom vi har mulighet for det). 

Anonymkode: 3ff53...c8b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tja at de levere i pysj ser jrg ikke på som noe problem 

Går du i pysjen på jobb? Hvorfor tenker du det er barnehagen sitt ansvar å ta den kampen om å skifte til hverdagsklær?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Går du i pysjen på jobb? Hvorfor tenker du det er barnehagen sitt ansvar å ta den kampen om å skifte til hverdagsklær?

Jeg jobber i bhg og ser virkelig ikke problemet! 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobbet i barnehage før (bytta yrke fordi det ble for mye) og har sett problemet med både barn som kommer ustelt (ikke gredd hår, ikke pusset tenner) og kommer i klær som ikke egner seg i barnehagen (pysj, kostymer/kjoler på vinteren osv)… Så kommer foreldrene løpende med tannkost og rene klær, sånn at vi må ta morgenstell på ungen kl 7-8 , gjerne når vi har 6-7 andre barn å ta oss av i leveringssituasjoner med foreldrene, de skal ha frokost som skal smøres først osv. Er man alene på avdelingen (som man ofte er den første tiden på morningen) så passer det ikke så bra å måtte gå på badet og bruke 10 minutter på tannpuss og skift av et barn som ikke ønsker det, mens de andre barna er igjen alene på avdelingen.. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Ser ikke pysj som noe problem jeg heller. Jeg jobber i barnehage. 

Men jeg synes det er frustrerende å måtte mase i eningen fordi ungen ikke har skift og riktig yttertøy. 

Det er hjerteskjærende å sende en unge ut med feil klær og for små sko. Det er trist å høre ungen fortelle hvor utenfor de føler seg pga det. 

Det er frustrerende at unger blir levert når de så tydelig trenger å være hjemme. 

En fin tommelfingerregel er at om barnet trenger 1:1 med en voksen så har ikke ungen noe i barnehagen å gjøre. Da har ungen det best hjemme. 

I barnehagen er det 1:3 eller 1:6. Det er ikke nok folk på jobb til en unge som trenger 1:1 mer enn 10 min. 

Anonymkode: 51fe3...5aa

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobbet i barnehage før (bytta yrke fordi det ble for mye) og har sett problemet med både barn som kommer ustelt (ikke gredd hår, ikke pusset tenner) og kommer i klær som ikke egner seg i barnehagen (pysj, kostymer/kjoler på vinteren osv)… Så kommer foreldrene løpende med tannkost og rene klær, sånn at vi må ta morgenstell på ungen kl 7-8 , gjerne når vi har 6-7 andre barn å ta oss av i leveringssituasjoner med foreldrene, de skal ha frokost som skal smøres først osv. Er man alene på avdelingen (som man ofte er den første tiden på morningen) så passer det ikke så bra å måtte gå på badet og bruke 10 minutter på tannpuss og skift av et barn som ikke ønsker det, mens de andre barna er igjen alene på avdelingen.. 

Da sier man:

Nei. Vi tar ikke morgenstell på barnet. Men du må gjerne låne badet å ta det her om det er enklere. Barnet må gjerne komme i pysj, men da blir barnet gående i pysj til vi skal ut. 

Anonymkode: 51fe3...5aa

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jobbet i mange år og aldri opplevd det du suer med tannpuss. Klær kan man ta på senere 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du skjønner at det er forskjell på voksne og barn? De trenger ikke ta noen kamp, la hen gå i pysj. 

Anonymkode: 29b1e...064

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Merkelig at barnehageansatte ser på det å veilede om riktig klær som en stor belastning. For oss uten erfaring kan det ofte være vanskelig å vite når det er riktig å bytte til tykkere jakke og sånt. Dere som jobber i barnehage har gjerne flere års erfaring med det, og det tar ikke så lang tid å fortelle ved henting at nå blir det kaldere fremover, så er greit å ta med ull.

Ikke få oss til å virke som dårlige foreldre bare fordi vi ikke ser alt hva dere ser.

Anonymkode: cab3e...b7a

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her går ungen i barnehage først og fremst fordi vi trenger avlastning og barnepass, men jeg holder ikke barnet hjemme halve uken selvom vi har mulighet til det. Barnet er i barnehagen fordi det er best for han. Han trives kjempe godt, elsker å komme i barnehagen og leke, spise og dele tiden med andre barn og voksne. Få utløp for energien sin, brukt kropp og hodet. Lære seg masse (telle, synge, danse, sosial kompetanse med andre barn og voksne, tid borte fra mamma og pappa, utforske masse ute i naturen på turer, i sandkassen med andre barn, plukke steiner og klatre). Jeg ser på barnehagen som et pedagogisk tilbud, og jeg sender IKKE ungen i barnehagen om dagsformen er redusert, feber eller ei. 

Ungen kommer alltid til barnehagen med rene klær, passende for lek og aktivitet.  Pusset tenner og matboksen klar for å spises (spiser stort sett frokosten sin der fordi han vil i barnehagen når han står opp). Sekken pakket klar med yttertøy til vær og årstid, nok skiftetøy, alltid nok bleier osv. Jeg er den mora som alltid tar med yttertøy hjem hver fredag og vasker alt ila helgen så det er rent til mandag og ny uke. Alt av klær og utstyr er merket med navnelapper, og jeg sjekker alltid jevnlig at lappene fortsatt henger på😅

Jeg setter pris på at barnehagen ringer om barnet skulle føle seg dårlig eller ha en litt dårligere dag, sånn at jeg kan reise å hente han. Vi har ofte kortere dager for å få nok tid hjemme sammen, siden vi har mulighet. Barnet blir sliten av en dag i barnehagen, men han stortrives av å være der og jeg må ofte bære han med meg når jeg henter 😅 For mitt barn funker det best å være i barnehagen hver dag, og heller ha korte dager enn å ha fridager i hytt og pine (selvom vi har mulighet for det). 

Yttertøy skal ikke vaskes for ofte da de blir fortere slitt av det og derav ikke like slitesterkt, vanntett osv. Særlig regntøy holder det ofte å spyle av i dusjen eller med hageslangen. Ellers er vel normalen å alltid ha nok skift på plass i barnehagen og ta med nytt ved behov, i tillegg til at alt er merket? Er i alle fall det her og i barnehagene til de jeg kjenner.

Anonymkode: 6c00e...16b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Merkelig at barnehageansatte ser på det å veilede om riktig klær som en stor belastning. For oss uten erfaring kan det ofte være vanskelig å vite når det er riktig å bytte til tykkere jakke og sånt. Dere som jobber i barnehage har gjerne flere års erfaring med det, og det tar ikke så lang tid å fortelle ved henting at nå blir det kaldere fremover, så er greit å ta med ull.

Ikke få oss til å virke som dårlige foreldre bare fordi vi ikke ser alt hva dere ser.

Anonymkode: cab3e...b7a

Her sier de ifra når det er på tide å bytte til X og Y eller ting blir for små. Har aldri opplevd det som noe dømmende eller negativt. Men det er foreldre, med erfaring, som gang på gang, med flere års erfaring ikke bryr seg. Det er nok de man sikter til, ikke de som er nye. 

Anonymkode: 08112...de1

• Liker 1
Skrevet

En mor spurte meg en gang om vi tok barnet hennes til frisør, og en far kalte meg "leketante" ...🤔

Hilsen pedagogisk leder

Anonymkode: f21bd...97b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke et problem at ungen går i pysj, men et problem når foreldrene sier VI skal få på den klærne, fordi de ikke orker diskutere selv. Det samme de som ikke får av ungen yttertøy, og leverer en hylende toåring, som vi må «fikse». Satt på spissen, tolv ett- toåringer leveres, nesten samtidig (det gjør de jo’ Noen i pysj, uten ny bleie, noen i yttertøy. Det handler og om at foreldrene må våge nå ta sånne kamper. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, det er vel ingen som ville levert en ett-toåring i barnehage om de ikke trengte barnepass? Enten det skyldes jobb eller sykdom hos foreldre. 

Likevel er det fint om barnehagen kan ha et pedagogisk opplegg når barna er der, så barnehagen bør være både barnepass og pedagogikk. 

Anonymkode: ba3f0...f6b

• Liker 5
Skrevet

Nå blander du mange ting her. Late foreldre er en ting, skjerpings og alt det der. 

Men barnehagen ER først og fremst en barnevaktordning. Jeg hadde aldri sendt lille min i barnehagen hvis det ikke hadde vært for at jeg MÅ ha barnevakt for å dra på jobb. Hele grunnen til at barnehager eksisterer er så foreldre kan jobbe, det handler om samfunnsøkonomi. Så små barn trenger ikke opplæring i en institusjon, de hadde lært det samme like fint hjemme. Jeg skjønner ikke dette behovet noen barnehageansatte har for å insistere på at de ikke er barnevakt, når det er selve samfunnsoppdraget til barnehager. 

Men, selvfølgelig skal de ha et pedagogisk tilbud når de først er der. Det er det vel ingen som er i mot. Men det er ikke grunnen til at de er der. 

Anonymkode: 1d697...9cd

• Liker 10
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...