Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i nesten 1 år. Vi bor ikke sammen og vi har ikke mye tid for oss, siden jeg har barn 70% av tiden og er i full jobb. Selv om jeg er i full jobb har jeg veldig trang økonomi. Ikke nok eier jeg et gammelt hus hvor jeg og barna bor i. Har hatt en del uforutsette  utgifter pga hvitevarer, som var gamle, har gått i stykker. Nå er jeg nødt til å reparere noe i det elektriske anlegg. Det må repareres, og jeg har ikke nok penger, og det kommer til å koste 17tusen. Nå kommer det jeg lurer på: kjæresten min har mye bedre økonomi enn meg. Han har sagt selv flere ganger at han har veldig god råd. Han tjener mye mer enn jeg, og han eier en god del ting (hus, hytte, båter og andre dyre ting), og de tingene er betalte, han har ikke noe særlig  lån. Han vet at jeg har veldig trang økonomi, og at buffer konto jeg hadde er tom. Han har flere ganger nevnt at han spanderte alt til ex kjærestene hans, som han ikke hadde barn med men de var sammen i noen år. Jeg har aldri bet han om hjelp, og hadde ikke forventet at han skulle spandere meg. I går pratet vi og han fortalte om noe han skulle gjøre sammen med andre folk, som jeg ikke skulle bli med, og at han kunne spandere fordi han har mye penger. Det var ikke noe dyrt, men jeg følte meg så ‘liten’. Da begynte jeg å tenke at da jeg hadde bursdag fikk jeg som ‘gave’ middag han kjøpte på take away og vi spiste hjemme hos han. Da han hadde bursdag, hadde vi nylig truffet hverandre og jeg, som har dårlig råd, spanderte middagen og ga han en flaske vin som koster over 400 kroner. Den flaske vin forresten fikk jeg ikke et glass en gang siden han ikke åpnet den da han fikk den fra meg. Tilbake til mitt spørsmål: er det normalt en kjæreste være sånn, og jeg som er litt dum for å ha blitt såret med det?

Anonymkode: 25778...903

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke normalt nei. Den mannen der er ikke investert i deg som kjæreste. Han er nok ikke særlig glad i deg, bare syns du er grei å ha. Ikke noe å bygge fremtiden sin med akkurat. 

Anonymkode: 6e700...0f5

• Liker 12
Skrevet

Det suger å være fattig - men hva kjæresten din gjør med sin egen økonomi er ikke noe du har noe med. 

Anonymkode: 86d0a...3a3

• Liker 9
Skrevet

Nei dette er ikke normalt av kjæresten din syns jeg. Han burde kunne hjelpe deg om han har god råd. Men kan du ikke spørre han om hjelp da? Minner meg om eksen som aldri kjøpte noe særlig til meg som kostet så mye. Men andre damer brukte han flere tusenlapper på. Men han utnyttet meg så. 

Anonymkode: 6ed45...c5e

• Liker 3
Skrevet

Det forstår jeg godt at jeg ikke har noe med.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og kjæresten min har vært sammen i nesten 1 år. Vi bor ikke sammen og vi har ikke mye tid for oss, siden jeg har barn 70% av tiden og er i full jobb. Selv om jeg er i full jobb har jeg veldig trang økonomi. Ikke nok eier jeg et gammelt hus hvor jeg og barna bor i. Har hatt en del uforutsette  utgifter pga hvitevarer, som var gamle, har gått i stykker. Nå er jeg nødt til å reparere noe i det elektriske anlegg. Det må repareres, og jeg har ikke nok penger, og det kommer til å koste 17tusen. Nå kommer det jeg lurer på: kjæresten min har mye bedre økonomi enn meg. Han har sagt selv flere ganger at han har veldig god råd. Han tjener mye mer enn jeg, og han eier en god del ting (hus, hytte, båter og andre dyre ting), og de tingene er betalte, han har ikke noe særlig  lån. Han vet at jeg har veldig trang økonomi, og at buffer konto jeg hadde er tom. Han har flere ganger nevnt at han spanderte alt til ex kjærestene hans, som han ikke hadde barn med men de var sammen i noen år. Jeg har aldri bet han om hjelp, og hadde ikke forventet at han skulle spandere meg. I går pratet vi og han fortalte om noe han skulle gjøre sammen med andre folk, som jeg ikke skulle bli med, og at han kunne spandere fordi han har mye penger. Det var ikke noe dyrt, men jeg følte meg så ‘liten’. Da begynte jeg å tenke at da jeg hadde bursdag fikk jeg som ‘gave’ middag han kjøpte på take away og vi spiste hjemme hos han. Da han hadde bursdag, hadde vi nylig truffet hverandre og jeg, som har dårlig råd, spanderte middagen og ga han en flaske vin som koster over 400 kroner. Den flaske vin forresten fikk jeg ikke et glass en gang siden han ikke åpnet den da han fikk den fra meg. Tilbake til mitt spørsmål: er det normalt en kjæreste være sånn, og jeg som er litt dum for å ha blitt såret med det?

Spør om hjelp til å fikse det elektriske.  Med litt flaks kjenner han kanskje en elektriker også. Å fikse alt elektrisk er egentlig billig. delene er billige. Det er kun arbeidet som er dyrt som regel.  ellers bør du vurdere å deite en elektriker :)

Skrevet

Jeg tør ikke det.

Skrevet

Kan det være løgn alt sammen ? Aldri møtt folk med penger som poengterer det på den måten. De jeg derimot har møtt som alltid nevner alt de eier og har, er ekstremt gjerrige og har kun det de har pga gjerrighet og/eller kreditt 

Anonymkode: 1972c...c2f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Rødt flagg at han skryter av å ha spandert på sine x'r...

Å skryte av noe slikt til en    ny kjæreste fremstår tilbakestående uansett om han skulle ha gjort det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det være løgn alt sammen ? Aldri møtt folk med penger som poengterer det på den måten. De jeg derimot har møtt som alltid nevner alt de eier og har, er ekstremt gjerrige og har kun det de har pga gjerrighet og/eller kreditt 

Anonymkode: 1972c...c2f

Tror ikke det. Jeg har sett hva han eier, men egentlig bryr ikke meg, tror jeg skal bare slutte det hele greie

• Liker 1
Skrevet

Du kan fortelle om problemet ditt som du må fikse i huset  så ser du hva han selv foreslår. Vi menn liker løse problemene deres. Da spør du ikke om hjelp sånn helt direkte

Skrevet
Gentleman1980 skrev (6 minutter siden):

Rødt flagg at han skryter av å ha spandert på sine x'r...

Å skryte av noe slikt til en    ny kjæreste fremstår tilbakestående uansett om han skulle ha gjort det.

Tror han egentlig ikke bryr seg og at varsellampe skulle ha blinket før

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gentleman1980 skrev (2 minutter siden):

Du kan fortelle om problemet ditt som du må fikse i huset  så ser du hva han selv foreslår. Vi menn liker løse problemene deres. Da spør du ikke om hjelp sånn helt direkte

Jeg har fortalte han. Han hørte og spurte om jeg ikke hadde buffer konto og jeg sa den var tom

Gjest ufiltrert
Skrevet (endret)

Høres ut som en mytoman drittunge. "Se på meg a! se så flink å snill JEG er a!"

Endret av ufiltrert
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har fortalte han. Han hørte og spurte om jeg ikke hadde buffer konto og jeg sa den var tom

oi.. hva var det alt du fikk av svar?  Når mine x'r har hatt behov for hjelp så har jeg fikset dette.. enten selv eller med hjelp av andre.... Hadde følt meg teit om jeg skulle ignorert et slikt problem... Da hadde jeg ikke brydd meg mye.. Og han her har tydeligvis økonomien i orden.. ikke bra

Skrevet

Jeg kunne aldri vært sammen med noen med dårlig av den grunn at jeg vil bruke mine penger og sparepenger på meg selv,barna og mitt hus. 

Nå har derimot du en kjæreste som HAR valgt et forhold med deg som sliter økonomisk,da synes jeg spesielt om han faktisk skryter (!?) av god råd kunne hjulpet deg litt ja. 

At han ikke gav deg en dyrere bursdagspresang er også smålig synes jeg! Jeg ville nok alt i alt vurdert om dette er mannen i ditt liv...🙈

Anonymkode: 74c73...9e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en sånn eks. Han tjente millioner i året, og kunne kjøpe seg alt han ville ha. Men på en annen side så var han utrolig gniten. Jeg kan skrive masse om alt som handlet om penger og økonomi, men det blir for mye å skrive her, men han skrøt av pengene sine, snakket gjerne om hvor mye han tjente på en uke osv. Samtidig, på den tiden var jeg alenemor til et lite barn, og jobbet i et lavtlønnsyrke, og jeg slet med å få endene til å møtes. 

Han kunne gi meg 100kr for å handle for feks. (Jeg var så dum å flytte sammen med han) Så jeg måtte innimellom spørre foreldrene mine om hjelp. 

Han presset igjennom at vi skulle dra på ferie til syden, jeg sa jeg ikke hadde råd til det, men han sa han skulle betale, men når turen var betalt og det nærmet seg, så ba han om å få pengene tilbake. Fordi vi skulle reise med en kompis av han, og det var urettferdig overfor kompisen at eksen betalte for meg, men ikke for han??!

Jeg har mange slike historier. 

Han sa rett ut at han ikke ville gi meg ting som han ikke kunne ta tilbake. Han fikk meg bla til å selge bilen min, fordi den var så gammel å stygg, også ga han meg en ny bil, men hver gang han ble sint eller sur på meg, så tok han nøklene. Han fikk meg også til å gi bort alle møblene mine, for han hadde jo alt. Det satt langt inne, jeg hadde absolutt ikke lyst til det, men på den tiden var jeg langt nede, og han drev med mye psykisk mishandling, så jeg klarte ikke å stå opp mot han. Så når jeg endelig kom meg bort fra han for godt, så sto jeg på fullstendig bar bakke. Jeg hadde ingenting. 

Jeg ser jo i etterkant at dette var en del av det å få full kontroll på meg. Og lenge var jeg sint på meg selv som hadde latt dette skje, men jeg har senere lært at dette er vanlig i slike forhold som jeg var i. For min del så var jo det andre ting også, og ikke bare det økonomiske han brukte mot meg. 

Det var ikke sånn at jeg var sammen med han pga pengene, og jeg ba han egentlig aldri om noe, og ikke forventet jeg at han skulle spandere og betale alt. Men når man er i et forhold, så ønsker man vel det beste for kjæresten sin? Det er rart å tenke på at noen folk syns det er helt greit å se på at den man elsker(?) sliter, og at de kan hjelpe, men velger å la være.

I dag har jeg fått en ordentlig utdannelse og tjener greit. Og jeg er gift med verdens beste mann som bare ønsker det beste for meg. Han hadde gitt meg hele verden om han kunne, men jeg trenger ikke det, jeg har alt jeg trenger. Og det beste han kan gi meg er kjærlighet, oppmerksomhet og trygghet, og det får jeg i bøtter og spann.

Anonymkode: e5a6f...911

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes skrytingen er veldig dårlig stil. Det er barnslig oppførsel.

• Liker 4
Skrevet
Gentleman1980 skrev (11 minutter siden):

Enig med denne. Menn som har omsorg for deg, og mulighet uten å tape noe spesielt på det hadde stilt opp med ett eller annet for å gjøre situasjonen lettere.

Greit nok at man ikke skal være materiell og grunn og alt det der. Men det blir for teit hvis man ikke anerkjenner en liten sammenheng der, når man ser hva folk gjør for deg sammenlignet med hva de KAN velge å gjøre. Har man noen som helst plan om å være sammen er det vel ganske normalt å snakke om ting og tang ? 

Før vi flytta sammen og gifta oss ble mannen lei av å høre på meg klage over sommervarmen, og vipps fikk jeg en aircondition. Jeg ba aldri om det, og jeg sa først nei for jeg trodde det skulle bli upraktisk. Nå har vi det fint sammen og aircondition er til nytte for begge.

Jeg har null problem med å si at jeg er lykkeligere med en som tar vare på meg der han kan. 

Slike valg gjennomsyrer ofte hvem noen er som person.

Før noen prøver å calle meg ut som noe jeg ikke er, så kan jeg si at det har vært gjensidig. Han stod der uten jobb eller penger, og telefonen ble knust. Jeg hadde muligheten, så da fikk han en telefon. Og til gjengjeld har jeg vært med på hans opptur.

Gavmildhet er attraktivt, for det handler ikke bare om materielle ting. Å være snill og god handler ikke bare om ord.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det suger å være fattig - men hva kjæresten din gjør med sin egen økonomi er ikke noe du har noe med. 

Anonymkode: 86d0a...3a3

Det har hun ikke noe med, men om han han er til nytte eller last i hennes liv er faktisk ganske vesentlig i livets realiteter. Skal man gå videre der man bor sammen eller gifter seg så tar man hverandres lykke på alvor. 

Hvis man bare skal ha noe å pule og kose på, kan man også velge noen som ikke er kjip. Driver og skryter av hvor mye man har spandert på andre ? Sykt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var sammen med en kar i 2 måneder. Vi hadde begge bursdag med noen dagers mellomrom, så jeg hadde kjøpt gave til han; en parfyme til 600 kr, før jeg hadde fått min. Jeg fikk en vinflaske til ca 80 kr, og en sånn Rema 1000-rosebukett til 49kr... Da hadde han skrøtet av at han hadde kjøpt en bil til broren i bursdagsgave. Så jeg hadde jo trodd at vi ihvertfall hadde holdt oss til rundt 500-lappen, og gjerne en tur på restaurant.

Men hadde ikke forventet at han skulle gi/lånt meg 10000 om jeg slet økonomisk. Selv om vi hadde vært sammen noen år.

Anonymkode: c799c...169

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...