AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg har to barn, har vært alene med dem i mange mange år - far har nå ti overnattinger i mnd. Det kan høres mye ut, men dagene går jo i ett 🤪 De går siste årene på barneskolen, og er jo egentlig ganske selvgående. De kan absolutt lage seg mat, det handler jo mer om å gidde. Jeg har av flere grunner ikke jobbet mesteparten av livene deres og derfor hatt masse tid, og vært veldig tilgjengelig for de. Nå har jeg kommet inn på et (ganske tøft) studie, og merker at jeg er overveldet. Jeg visste at hverdagen ville endre seg, men ikke helt hvor mye. Jeg syns det er fryktelig vanskelig å ikke være tilgjengelig for barna hele tiden. Jeg vet jeg gjør dem en bjørnetjeneste ved å sy puter under armene deres, så jeg prøver å unngå det. Jeg setter krav og grensene i huset er tydelig. Men jeg føler jeg må være tilgjengelig! Til tross for at de har fast samvær med far er det noen kvelder/ettermiddager jeg kunne tenke meg å gå meg en times tur f.eks. Da får jeg dårlig samvittighet - for jeg kan vel ikke bare dra fra barna?? Vi må vel bruke den tiden vi har mellom skole og leggetid sammen? Jeg er fryktelig sliten av å inne tørre å prioritere meg selv, av å føle at jeg må brune mesteparten av min våkne tid på barna mine. Og er veldig usikker på egne valg, det er en veldig ny verden jeg har entret merker jeg… Kanskje ingen spørsmål, men behov for å lufte tankene. Anonymkode: 81490...749 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har to barn, har vært alene med dem i mange mange år - far har nå ti overnattinger i mnd. Det kan høres mye ut, men dagene går jo i ett 🤪 De går siste årene på barneskolen, og er jo egentlig ganske selvgående. De kan absolutt lage seg mat, det handler jo mer om å gidde. Jeg har av flere grunner ikke jobbet mesteparten av livene deres og derfor hatt masse tid, og vært veldig tilgjengelig for de. Nå har jeg kommet inn på et (ganske tøft) studie, og merker at jeg er overveldet. Jeg visste at hverdagen ville endre seg, men ikke helt hvor mye. Jeg syns det er fryktelig vanskelig å ikke være tilgjengelig for barna hele tiden. Jeg vet jeg gjør dem en bjørnetjeneste ved å sy puter under armene deres, så jeg prøver å unngå det. Jeg setter krav og grensene i huset er tydelig. Men jeg føler jeg må være tilgjengelig! Til tross for at de har fast samvær med far er det noen kvelder/ettermiddager jeg kunne tenke meg å gå meg en times tur f.eks. Da får jeg dårlig samvittighet - for jeg kan vel ikke bare dra fra barna?? Vi må vel bruke den tiden vi har mellom skole og leggetid sammen? Jeg er fryktelig sliten av å inne tørre å prioritere meg selv, av å føle at jeg må brune mesteparten av min våkne tid på barna mine. Og er veldig usikker på egne valg, det er en veldig ny verden jeg har entret merker jeg… Kanskje ingen spørsmål, men behov for å lufte tankene. Anonymkode: 81490...749 Er du flink til å utnytte de dagene de er hos far? Ut å gå tur, dra på besøk til venner, gå ut å spise en lunsj med noen, trene eller gjør noe annet utenfor huset.. Anonymkode: d7a4f...ae4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du flink til å utnytte de dagene de er hos far? Ut å gå tur, dra på besøk til venner, gå ut å spise en lunsj med noen, trene eller gjør noe annet utenfor huset.. Anonymkode: d7a4f...ae4 Jada, det er jeg. Men jeg har jo ungene man-ons. Det er mange sammenhengende dager som kun vil bestå av forelesning, hjem og lage middag, lese pensum og være med ungene. Føler jeg drukner, og mister meg selv og identiteten min. Hadde vært deilig med noen timer egentid ila 9 sammenhengende dager 😄 Anonymkode: 81490...749
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #4 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jada, det er jeg. Men jeg har jo ungene man-ons. Det er mange sammenhengende dager som kun vil bestå av forelesning, hjem og lage middag, lese pensum og være med ungene. Føler jeg drukner, og mister meg selv og identiteten min. Hadde vært deilig med noen timer egentid ila 9 sammenhengende dager 😄 Anonymkode: 81490...749 Men får du ikke noe alenetid på kveldene? Er ikke barna ute å leker med venner , og legger seg en stund før deg? 🤔 Anonymkode: d7a4f...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #5 Skrevet 11. oktober 2023 Du trenger ikke bruke hvert sekund på barna. Om du trenger en time fri, tar du en time fri. Enkelt og greit. Anonymkode: 69fe8...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #6 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men får du ikke noe alenetid på kveldene? Er ikke barna ute å leker med venner , og legger seg en stund før deg? 🤔 Anonymkode: d7a4f...ae4 Eldste legger seg 21. Da har jeg en time eller to før jeg legger meg. Noen perioder er de hjemme heeele tiden. Andre dager er de overalt. Jeg bare har den nagende følelsen av at jeg er bundet til hjemmet, i tilfelle barna trenger meg. Ikke kunne gå ut en time etter middag eller gå ei litta tur i nærområdet. Anonymkode: 81490...749
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 Du må bare gjøre det. Gå på tur, trening, kino, treff venninner. De har mobil? Du har mobil? Da kontakter de deg om det er noe. Lær de nødnummerene og når de skal brukes, i tilfelle de kommer i en situasjon hvor det trengs. Når du har dratt mange nok ganger ut av huset og erfart at dette går bra vil du ikke føle på det på den måten mer. Min eldste gikk vell i 1. Klasse når jeg dro ut på løpeturer på 30-60 min, går helt fint. Anonymkode: bc4fa...a00 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må bare gjøre det. Gå på tur, trening, kino, treff venninner. De har mobil? Du har mobil? Da kontakter de deg om det er noe. Lær de nødnummerene og når de skal brukes, i tilfelle de kommer i en situasjon hvor det trengs. Når du har dratt mange nok ganger ut av huset og erfart at dette går bra vil du ikke føle på det på den måten mer. Min eldste gikk vell i 1. Klasse når jeg dro ut på løpeturer på 30-60 min, går helt fint. Anonymkode: bc4fa...a00 Kan jeg gjøre det på mine samværsdager da?? Er det ikke meningen at jeg skal bruke tid på barna mine?😂 Anonymkode: 81490...749
Pearl2.0 Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan jeg gjøre det på mine samværsdager da?? Er det ikke meningen at jeg skal bruke tid på barna mine?😂 Anonymkode: 81490...749 Viktig å lære dem at mamma også har behov og interesser å bruke tid på. Jeg løper mye, og noen ganger går det utover tiden med ungene. Og de kan spørre hvorfor jeg må trene. Da svarer jeg som det er at jeg også må få gjøre det jeg liker og trenger for å være en god mamma 😊 at jeg ikke akter å slutte med noe jeg gjorde før jeg fikk barn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #10 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eldste legger seg 21. Da har jeg en time eller to før jeg legger meg. Noen perioder er de hjemme heeele tiden. Andre dager er de overalt. Jeg bare har den nagende følelsen av at jeg er bundet til hjemmet, i tilfelle barna trenger meg. Ikke kunne gå ut en time etter middag eller gå ei litta tur i nærområdet. Anonymkode: 81490...749 Ja, jeg vet ikke jeg. Her er vi 2 foreldre men far jobber mye kveld, så jeg er bundet til hjemme stort sett 7 dager i uka i strekk, 2 uker i mnd. Har bare vent meg til å trives i eget selskap, finne noe interesser man kan drive med hjemme😊 Nå har jeg såvidt begynt med julekalender f.eks😅 Skal lage mange små pakker, bestiller en del på nett så handler på nettbutikker om kveldene. Gått gjennom klesskapet til ungene å sortert ut alt tøy, bestiller nytt tøy på salg (leter etter de beste tilbudene nå som det er mye salg på ull og vinterklær). Selger unna det som ikke blir brukt lenger (Facebook og Tise), det tar jo en del tid😂 Men skjønner hva du mener med at du føler deg bundet til hjemme. Du kan vel gå ut en times tid når barna er så stor? Har de mobil så de kan ringe deg hvis det er noe? Legg inn appen «hjelp 113» og lær de å bruke den. Anonymkode: d7a4f...ae4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg har alene omsorgen for mine barn og du må rett og slett legge fra deg tankene om å være tilgjengelig for barna hele tiden. Jeg går på tur, kafe', trening, ut og spiser med venninner. Men selvsagt ikke hele tiden. Men er viktig å ta vare på seg selv også. Anonymkode: 296ab...54d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå