Nafiaa Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Jeg spør fordi meg og mannen er uenig i fordeling og han skjønner ikke hva jeg mener. Sammen har vi er 1 åring. Mannen min jobber kl 8-16 jobb, og jeg jobber turnus altså enten fra kl 8-15 eller 15-22. Når vi begge jobber dag så leverer han i barnehagen, mens jeg henter. Jobber jeg kveld så leverer jeg og han henter. Dette er greit, men her er det vi diskuterer: Når vi begge er hjemme, etter vi begge har jobbet dag, så gjør jeg så og si alt med lille når vi kommer hjem. Hvis jeg jobber kveld så leverer jeg som sagt, pluss bruker så og si alltid dagen på å rydde og ordne i huset. Så når jeg drar på jobb, er jo mannen alene med lille og må gjøre alt. Han sammenligner dette med at jeg gjør alt med minste når vi er begge hjemme. Hvis jeg har fri, som jeg sjeldent har da jeg også jobber mye helg så gjør jeg også alt med lille hele dagen. Jeg legger også alltid lille hvis jeg har fri eller jobber dagvakt, men dette gjør at jeg aldri får noe kveld for meg selv fordi lille tar lang tid og legge og jeg må sitte der. Mannen har mye kveld til seg og sitt. Mannen avlaster meg lite når jeg er hjemme, det blir bare noen minutter her og der. Jeg tok opp dette fordi jeg ble sur idag da han satt og snakket lenge med en venn i telefonen når jeg hadde bedt han se noen minutter på lille. Han ble sur på meg tilbake, og mener han gjør like mye som meg fordi han er alene med lille når jeg er på jobb. Men jeg er jo på jobb og løper meg ihjel med arbeidsoppgaver da, når vi begge er hjemme så slapper jo han av mens jeg tar lille alene, derfor synes jeg ikke det blir det samme- vi begge har jo da vært på jobb den dagen på dagtid. Jeg håper jeg gjorde meg forstått, hva tenker dere her? Endret 11. oktober 2023 av Nafiaa Ønsket endring
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 Vanskelig å svare forståelige men om dere skal dele alt helt likt så blir det fks på en mnd: Du har : 10 dagvakter (du tar 5 kveldsstell som veier opp kveldsvaktene. Du tar 3 kveldsstell som veier opp helgevakter. Da er det 2 dager igjen som skal fordeles på deg og han) 5 kveldsvakter (mannen tar 5 kveldsstell) 3 helgevakter (mannen tar 3 kveldsstell) 2 fridager (hverdag) (disse 2 dagene skal også deles på deg og han) Andre fridager (de deles likt på deg og han) Han har: 20 dagvakter Rydding av huset må dere gjøre utenom. Bli enig om antall timer dere skal bruke på det og hva som skal gjøres i løpet av uken. Han må belage seg på å gjøre noe på kvelden etter jobb av hans husoppgaver. Du må holde fast i din fritid og ikke gjøre deg bjørnetjenester med å rydde mer. Anonymkode: 720d5...c7b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 Evt kan dere dele slik: Du har : 10 dagvakter (du tar 5 kveldsstell som veier opp kveldsvaktene. Da er det 5 dager igjen som skal fordeles på deg og han) 5 kveldsvakter (mannen tar 5 kveldsstell) 3 helgevakter (mannen tar hel helg ansvar for barn. Du tar en annen hel helg ansvar for barn. De to andre helgene deler dere likt). 2 fridager (hverdag) (disse 2 dagene skal også deles på deg og han) Andre fridager (de deles likt på deg og han) Anonymkode: 720d5...c7b
Raven.Writingdesk Skrevet 11. oktober 2023 #4 Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Nafiaa skrev (36 minutter siden): Jeg spør fordi meg og mannen er uenig i fordeling og han skjønner ikke hva jeg mener. Sammen har vi er 1 åring. Mannen min jobber kl 8-16 jobb, og jeg jobber turnus altså enten fra kl 8-15 eller 15-22. Når vi begge jobber dag så leverer han i barnehagen, mens jeg henter. Jobber jeg kveld så leverer jeg og han henter. Dette er greit, men her er det vi diskuterer: Når vi begge er hjemme, etter vi begge har jobbet dag, så gjør jeg så og si alt med lille når vi kommer hjem. Hvis jeg jobber kveld så leverer jeg som sagt, pluss bruker så og si alltid dagen på å rydde og ordne i huset. Så når jeg drar på jobb, er jo mannen alene med lille og må gjøre alt. Han sammenligner dette med at jeg gjør alt med minste når vi er begge hjemme. Hvis jeg har fri, som jeg sjeldent har da jeg også jobber mye helg så gjør jeg også alt med lille hele dagen. Jeg legger også alltid lille hvis jeg har fri eller jobber dagvakt, men dette gjør at jeg aldri får noe kveld for meg selv fordi lille tar lang tid og legge og jeg må sitte der. Mannen har mye kveld til seg og sitt. Mannen avlaster meg lite når jeg er hjemme, det blir bare noen minutter her og der. Jeg tok opp dette fordi jeg ble sur idag da han satt og snakket lenge med en venn i telefonen når jeg hadde bedt han se noen minutter på lille. Han ble sur på meg tilbake, og mener han gjør like mye som meg fordi han er alene med lille når jeg er på jobb. Men jeg er jo på jobb og løper meg ihjel med arbeidsoppgaver da, når vi begge er hjemme så slapper jo han av mens jeg tar lille alene, derfor synes jeg ikke det blir det samme- vi begge har jo da vært på jobb den dagen på dagtid. Jeg håper jeg gjorde meg forstått, hva tenker dere her? Jeg synes det blir feil at siden far er alene med barnet når du har senvakt så skal ikke han gjøre noe som helst ellers. Samtidig tenker jeg at han må få kunne ta en telefonsamtale, klarer han ikke passe ungen samtidig som han snakker i mobil? 🤷🏼♀️ Endret 11. oktober 2023 av Full Ugle 1
Nafiaa Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2023 Takk for godt svar 😊 Det er ikke det at nødvendigvis må gjøres helt likt,men veldig mye faller på meg og jeg kunne trengt et par kvelder i måneden jeg også for meg selv. De dagene vi begge jobber dag mener jeg vi begge bør hjelpe hverandre med lille. Jeg elsker jo å være med lille, men jeg er bare et menneske jeg også som av og til trenger litt avlasting.
Nafiaa Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2023 Full Ugle skrev (2 minutter siden): Jeg synes det blir feil at siden far er alene med barnet når du har senvakt så skal ikke han gjøre noe som helst ellers. Samtidig tenker jeg at han må få kunne ta en telefonsamtale, klarer han ikke passe ungen samtidig som han snakker i mobil? 🤷🏼♀️ Det er litt det jeg mener ja. Ja, såklart kan han det altså, men han fulgte ikke med når han snakket i telefonen så lille ble igjen mitt ansvar. Mannen ble sittende i en lang samtale om "vær og vind". Hadde det i det minste vært noe viktig. Når jeg la lille så snakket han enda i tlf ganske så høyt, sånn at det ble ekstra vanskelig å få lille til å sovne attpåtil. Det er lytt i huset og han snakket og lo høyt. Så ja, jeg ble litt oppgitt.
Carrot Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg tenker at fokuet må være på behovet for alenetid, altså at dere begge har "fri" innimellom - spør far hvor mye "fri" han mener han har over en periode på la oss si to uker, og hvor mye "fri" han mener du har og sammenlign svarene deres. Det gir et utgangspunkt for diskusjonen om fritid til egne ting som å bruke ekstra tid på badet, trene, slappe av, bruke tid på venner osv.. Når den diskusjonen har funnet en felles forståelse kan dere gjøre det samme med konkrete oppgaver som kveldsstell når dere begge er tilstede, det er nytteløst å si at han tar alt når du er på jobb derfor skal du ta alt når du er hjemme - det er ikke slik at du kan velge bort skiftplanen din.. 3
Gentleman1980 Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 46 minutter siden, Nafiaa said: Jeg spør fordi meg og mannen er uenig i fordeling og han skjønner ikke hva jeg mener. Sammen har vi er 1 åring. Mannen min jobber kl 8-16 jobb, og jeg jobber turnus altså enten fra kl 8-15 eller 15-22. Når vi begge jobber dag så leverer han i barnehagen, mens jeg henter. Jobber jeg kveld så leverer jeg og han henter. Dette er greit, men her er det vi diskuterer: Når vi begge er hjemme, etter vi begge har jobbet dag, så gjør jeg så og si alt med lille når vi kommer hjem. Hvis jeg jobber kveld så leverer jeg som sagt, pluss bruker så og si alltid dagen på å rydde og ordne i huset. Så når jeg drar på jobb, er jo mannen alene med lille og må gjøre alt. Han sammenligner dette med at jeg gjør alt med minste når vi er begge hjemme. Hvis jeg har fri, som jeg sjeldent har da jeg også jobber mye helg så gjør jeg også alt med lille hele dagen. Jeg legger også alltid lille hvis jeg har fri eller jobber dagvakt, men dette gjør at jeg aldri får noe kveld for meg selv fordi lille tar lang tid og legge og jeg må sitte der. Mannen har mye kveld til seg og sitt. Mannen avlaster meg lite når jeg er hjemme, det blir bare noen minutter her og der. Jeg tok opp dette fordi jeg ble sur idag da han satt og snakket lenge med en venn i telefonen når jeg hadde bedt han se noen minutter på lille. Han ble sur på meg tilbake, og mener han gjør like mye som meg fordi han er alene med lille når jeg er på jobb. Men jeg er jo på jobb og løper meg ihjel med arbeidsoppgaver da, når vi begge er hjemme så slapper jo han av mens jeg tar lille alene, derfor synes jeg ikke det blir det samme- vi begge har jo da vært på jobb den dagen på dagtid. Jeg håper jeg gjorde meg forstått, hva tenker dere her? Tenker det er for lite puling. For lite puling så får dere disse problemene
snillochsøt Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 Er det du som skriver innlegg igjen og igjen om "lille" og mannen din? Jeg tenker at hvis forholdet og livet ditt er så problematisk at du må få råd på forum, så må du jo få endra noe. Har du et problem? Kommuniser. Ikke med internett, men med den som skaper problemene. 2
Nafiaa Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #10 Skrevet 11. oktober 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at fokuet må være på behovet for alenetid, altså at dere begge har "fri" innimellom - spør far hvor mye "fri" han mener han har over en periode på la oss si to uker, og hvor mye "fri" han mener du har og sammenlign svarene deres. Det gir et utgangspunkt for diskusjonen om fritid til egne ting som å bruke ekstra tid på badet, trene, slappe av, bruke tid på venner osv.. Når den diskusjonen har funnet en felles forståelse kan dere gjøre det samme med konkrete oppgaver som kveldsstell når dere begge er tilstede, det er nytteløst å si at han tar alt når du er på jobb derfor skal du ta alt når du er hjemme - det er ikke slik at du kan velge bort skiftplanen din.. Takk for godt råd, det skal jeg gjøre. Selv er jeg så å si aldri på noe som helst, jeg er enten på jobb, hjemme eller på besøk/aktiviteter med barnet. Sjeldent noe annet sted, da er det noe ekstraordinært. Han er ikke på så mye annet han heller, men noe mer enn meg er det. Når det gjelder å slappe av så får han slappet av mer enn meg, men jeg tror ikke han ser det selv. Det er akkurat som du sier, jeg får ikke valgt bort turnusen min og jeg slapper ikke litt av en gang på jobb. Jobber blandt annet med sterk psykiatri, jeg er veldig sliten når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har forståelse for at han også er sliten, men jeg føler at vi må bli flinkere til å jobbe sammen om lille sånn at ting føles mer rettferdig.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 Begge trår til, han er ikke barnevakten når du jobber kveld. Og tenker det er heøt greit for han da og slappe av dem kveldene du ikke jobber. Her er det mannen som jobber turnus og ikke jeg, hans arbeidstider passer dårlig med levering og henting så det tar jeg på vei til jobb uansett. Men vi hjelper hverandre når begge er hjemme. Bare for at jeg tar mest kvelder pga han er på jobb så slenger jeg meg ikke på sofaen dem kveldene han er hjemme. Vi deler på det og tar ofte kveldsstellet sammen på barnet. Man kan få tid til og slappe av i løpet av kvelden, men for og si det sånn har du fått barn er man to om det, og tiden for og slappe av hele kvelden er liksom litt på vent til barnet klarer seg mere selv Anonymkode: 06e35...7b5
Nafiaa Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2023 snillochsøt skrev (Akkurat nå): Er det du som skriver innlegg igjen og igjen om "lille" og mannen din? Jeg tenker at hvis forholdet og livet ditt er så problematisk at du må få råd på forum, så må du jo få endra noe. Har du et problem? Kommuniser. Ikke med internett, men med den som skaper problemene. Nei, jeg har sett flere skrive ordet lille hvis det var det du tenkte på, så jeg valgte å bruke det for å gjøre ting litt anonymt. Ønsket ikke skrive sønn/datter 😊 Ja, et problem er det jo tydeligvis, men litt usikker på om det kanskje var jeg som tok feil her. Greit å spørre om råd synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #13 Skrevet 11. oktober 2023 snillochsøt skrev (10 minutter siden): Er det du som skriver innlegg igjen og igjen om "lille" og mannen din? Jeg tenker at hvis forholdet og livet ditt er så problematisk at du må få råd på forum, så må du jo få endra noe. Har du et problem? Kommuniser. Ikke med internett, men med den som skaper problemene. rull inn! Å spørre om andres tanker er ikke det samme som at man ikke kommuniserer eller at man hra et dårlig forhold eller skaper problemer. Anonymkode: 24269...3c9 1
Nafiaa Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #14 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge trår til, han er ikke barnevakten når du jobber kveld. Og tenker det er heøt greit for han da og slappe av dem kveldene du ikke jobber. Her er det mannen som jobber turnus og ikke jeg, hans arbeidstider passer dårlig med levering og henting så det tar jeg på vei til jobb uansett. Men vi hjelper hverandre når begge er hjemme. Bare for at jeg tar mest kvelder pga han er på jobb så slenger jeg meg ikke på sofaen dem kveldene han er hjemme. Vi deler på det og tar ofte kveldsstellet sammen på barnet. Man kan få tid til og slappe av i løpet av kvelden, men for og si det sånn har du fått barn er man to om det, og tiden for og slappe av hele kvelden er liksom litt på vent til barnet klarer seg mere selv Anonymkode: 06e35...7b5 Ja, han må gjerne slappe av de kveldene jeg er hjemme, men det hadde vært fint at vi delte litt på ting inntil jeg skulle ta leggingen. Samtidig som jeg en gang i blandt hadde hatt godt av jeg også å slappe av litt. Jeg får jo såklart slappet av litt på telefonen sånn som nå når jeg har lagt meg, men det er ikke helt det samme. At vi deler på henting/levering i barnehagen er jo bare fint, men det skal sies at jeg leverer senere for at lille skal få kortere dag i barnehagen de dagene jeg jobber kveld eller har fri. Noen fridager har jeg også barnet hjemme for et avbrekk fra barnehagen, det er såklart eget valg. Når jeg er hjemme på dagen før jeg evt skal på kveldsvakt, så gjør jeg mye i huset som sagt og gjør ting klart til dagen senere for de andre. Han også gjør en del i huset, men han gjør mindre når han har fri i helgene. Jeg har jo ikke helger sånn som han har.
Nafiaa Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #15 Skrevet 11. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): rull inn! Å spørre om andres tanker er ikke det samme som at man ikke kommuniserer eller at man hra et dårlig forhold eller skaper problemer. Anonymkode: 24269...3c9 Jeg synes det er fint å kunne spørre om andre sine tanker og noen ganger trenger man litt råd på veien. Jeg kommuniserer såklart hjemme om dette her, men noen ganger blir man litt usikker eller føler at man ikke blir forstått. Endret 11. oktober 2023 av Nafiaa
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vanskelig å svare forståelige men om dere skal dele alt helt likt så blir det fks på en mnd: Du har : 10 dagvakter (du tar 5 kveldsstell som veier opp kveldsvaktene. Du tar 3 kveldsstell som veier opp helgevakter. Da er det 2 dager igjen som skal fordeles på deg og han) 5 kveldsvakter (mannen tar 5 kveldsstell) 3 helgevakter (mannen tar 3 kveldsstell) 2 fridager (hverdag) (disse 2 dagene skal også deles på deg og han) Andre fridager (de deles likt på deg og han) Han har: 20 dagvakter Rydding av huset må dere gjøre utenom. Bli enig om antall timer dere skal bruke på det og hva som skal gjøres i løpet av uken. Han må belage seg på å gjøre noe på kvelden etter jobb av hans husoppgaver. Du må holde fast i din fritid og ikke gjøre deg bjørnetjenester med å rydde mer. Anonymkode: 720d5...c7b Vær rigid og ta tilbake fritiden din, men sånn at han ikke kan si noe på det 😉 Sett opp en plan og følg slavisk. Dager i en mnd med tanke på jobben. Først 10 dagvakter, felles helg, 5 kveldsvakter, felles helg, felles hverdager, valthelg. uke 1: 1. Mor tar kveldsstell 2. Far tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) 3. Mor tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) 4. Mor tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) 5. Mor tar kveldsstell Lørdag: Far tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) Søndag: Mor tar kveldsstell uke 2: 6. Mor tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) 7. Mor tar kveldsstell 8. Mor tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) 9. Far tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) 10. Mor tar kveldsstell Lørdag: Far tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) Søndag: Mor tar kveldsstell uke 3: 11. Far tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) 12. Far tar kveldsstell 13. Far tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) 14. Far tar kveldsstell 15. Far tar kveldsstell Lørdag: Mor tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) Søndag: Far tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) uke 4: 16. Mor tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) 17. Far tar kveldsstell (den andre egentid 2 timer) 18. Mor tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) 19. Mor tar kveldsstell 20. Far tar kveldsstell (den andre hus 2 timer) Lørdag: Far tar kveldsstell Søndag: Far tar kveldsstell Anonymkode: 720d5...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå