AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg har en drøm om å invitere to tre fremmede til oss i julen, noen som er alene og ikke har noen å feire med. Er det noe du kunne tenkt deg å gjøre? Være et medmenneske eller sitte å være egoistisk? Anonymkode: 18ac6...72d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en drøm om å invitere to tre fremmede til oss i julen, noen som er alene og ikke har noen å feire med. Er det noe du kunne tenkt deg å gjøre? Være et medmenneske eller sitte å være egoistisk? Anonymkode: 18ac6...72d Først og fremst hvis jeg hadde barn ville jeg tenkt sikkerhet før noe annet Anonymkode: 9f67c...994 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Tenker man skal være litt forsiktig. En svigerinne i familien gjorde dette. Personen de valgte å invitere på på julaften likte for det første ikke maten (selv om hun på forhånd visste de tradisjonelt spiste pinnekjøtt på julaften og det var helt ok for henne), hun avbrøt folk mens de snakket, og var sjefete. Barna oppholdt seg store deler av kvelden på rommene sine for de syntes ikke hun var noe hyggelig. Anonymkode: e6ad5...b70 2 1
c_buk Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 Denne er jo litt vanskelig. På den ene siden hadde jeg ikke hatt noe imot å åpne hjemmet for noen som er ensomme, dersom det medførte at de kunne få en bedre jul. Problemer er, dessverre, at man ensomme mennesker er ensomme av en grunn. Som anonymbruker ovenfor for eksempel viser til. Så dersom jeg kunne truffet personen litt i en annen setting først, og sett st kjemien var grei kunne jeg nok gjort det. Men så er det nok også litt umoralsk å ha en audition av ensomme for å se hvem som får lov til å oppleve samhold. Så det utgår nok også som en praktisk løsning. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Tenn heller et lys for alle disse fremmede, så får du det overstått. Trangen mener jeg. Anonymkode: d7d28...be8 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Det kunne jeg aldri ha tenkt meg. Jeg har faktisk feiret jul helt alene i flere år. På grunn av helseproblemer blir familiejul for slitsomt for meg. Det er ikke egoistisk å sette sine egne behov først. Anonymkode: e5737...b31 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det noe du kunne tenkt deg å gjøre? Være et medmenneske eller sitte å være egoistisk? Så, å samle min egen familie å venner til jul er å sitte å være egoistisk ? Det var en utrolig nedlatende og manipulerende setning. For all del, jeg har feira jul med villt fremmede da jeg en gang inviterte to naboer som var alene på julaften. For å si det sånn, det var en grunn til at familien dems ikke ville være sammen med de, for de drakk opp ALT, inkludert mine vinflasker jeg fikk i julegave. Å så satt jeg der da, å var vitne til at to villt fremmede mennesker hadde hurra-fest på min regning på julaften i min leilighet Anonymkode: 37b0e...645 6
Pås Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 For min egen del kunne jeg nok tenkt med det! Men jeg må jo da innse at jeg bestemmer julefeiringen for resten av slekten også, for min gamle far som gleder seg til samvær med familien, for voksne barn i utlandet som gleder seg til norsk jul, til voksne barn med egne barn som gleder seg til å komme hjem til jul. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel til å overraske alle disse med fremmede mennesker på julaften. 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så, å samle min egen familie å venner til jul er å sitte å være egoistisk ? Det var en utrolig nedlatende og manipulerende setning. For all del, jeg har feira jul med villt fremmede da jeg en gang inviterte to naboer som var alene på julaften. For å si det sånn, det var en grunn til at familien dems ikke ville være sammen med de, for de drakk opp ALT, inkludert mine vinflasker jeg fikk i julegave. Å så satt jeg der da, å var vitne til at to villt fremmede mennesker hadde hurra-fest på min regning på julaften i min leilighet Anonymkode: 37b0e...645 Så så....legg godviljen til, så slipper du å bli så krenka. Anonymkode: 89ba8...53b
Momma Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Være et medmenneske eller sitte å være egoistisk? Anonymkode: 18ac6...72d Jeg og mine har såpass mange tradisjoner bundet til jula; hvem vi er sammen med og når, hva vi spiser, hvilke tradisjonelle gjøremål vi har, osv, at det rett og slett ikke passer å invitere fremmede inn i juletradisjonene våre. I hvert fall ikke uten at vi må forandre på noe, og det har vi ikke lyst til. Jeg får konkludere med at jeg er egoist i jula og medmenneske ellers i året. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så, å samle min egen familie å venner til jul er å sitte å være egoistisk ? Det var en utrolig nedlatende og manipuler Og ang alkoho ende setning. For all del, jeg har feira jul med villt fremmede da jeg en gang inviterte to naboer som var alene på julaften. For å si det sånn, det var en grunn til at familien dems ikke ville være sammen med de, for de drakk opp ALT, inkludert mine vinflasker jeg fikk i julegave. Å så satt jeg der da, å var vitne til at to villt fremmede mennesker hadde hurra-fest på min regning på julaften i min leilighet Anonymkode: 37b0e...645 Det er alltid plass til en eller to ekstra selv om man har familie på besøk. Og ang alkohol ; det går an å kjøre alkholfritt på en slik kveld. Særlig om man inviteterer fremmede som man ikke vet hvilket forhold de har til alkohol. Og jeg vet det kan virke nedlatende men det var ment for å vekke følelser, for å vekke folk litt. For jeg kjenner folk som egentlig er ressurssvake selv, som er uføre og ikke har så mye penger. Likevel bruker hen tida si til å samle inn og hjelpe fattige. Derfor vil jeg påstå at flere kunne strekke seg litt lenger for å hjelpe, for det føles bra å være noe for andre. Anonymkode: 18ac6...72d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 Momma skrev (37 minutter siden): Jeg og mine har såpass mange tradisjoner bundet til jula; hvem vi er sammen med og når, hva vi spiser, hvilke tradisjonelle gjøremål vi har, osv, at det rett og slett ikke passer å invitere fremmede inn i juletradisjonene våre. I hvert fall ikke uten at vi må forandre på noe, og det har vi ikke lyst til. Jeg får konkludere med at jeg er egoist i jula og medmenneske ellers i året. Vet du hva? En dag forandres også din jul, de eldre faller fra, unger blir voksne og feirer for seg selv. Så du kommer til å ha dine tradsjoner for evig. Så hvorfor ikke gå ut av komfortsonen og gjøre noe som betyr noe? Anonymkode: 18ac6...72d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #13 Skrevet 12. oktober 2023 Det går an å respektere at dette ikke er noe alle ønsker å gjøre av ulike grunner, uten at man skal bli kalt egoistisk av den grunn. Du vet heller ikke hva folk gjør ellers i året enn akkurat julaften, for å hjelpe andre. Anonymkode: 598dc...d77 5 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2023 #14 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har en drøm om å invitere to tre fremmede til oss i julen, noen som er alene og ikke har noen å feire med. Er det noe du kunne tenkt deg å gjøre? Være et medmenneske eller sitte å være egoistisk? Anonymkode: 18ac6...72d Vi gjør det hvert år, og har gjort det i snart 30 år. Veldig greit at vi ikke åpner presangene 24 da blir det mindre press på de som kommer til oss
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2023 #15 Skrevet 12. oktober 2023 Pås skrev (4 timer siden): For min egen del kunne jeg nok tenkt med det! Men jeg må jo da innse at jeg bestemmer julefeiringen for resten av slekten også, for min gamle far som gleder seg til samvær med familien, for voksne barn i utlandet som gleder seg til norsk jul, til voksne barn med egne barn som gleder seg til å komme hjem til jul. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel til å overraske alle disse med fremmede mennesker på julaften. En gang må en jo starte. Jeg startet julen jeg gikk gravid med eldste så mine er blitt vant til det, det er en fin tradisjon jeg er oppvokst med selv 1
Honey Dew Skrevet 12. oktober 2023 #16 Skrevet 12. oktober 2023 Nei, det tar vi ikke sjansen på. En vet aldri hvem en får i huset. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #17 Skrevet 12. oktober 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Være et medmenneske eller sitte å være egoistisk? Anonymkode: 18ac6...72d Kan du forklare denne setningen nærmere? Hva er egoistisk med å sitte alene? Anonymkode: 86f33...233 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #18 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har en drøm om å invitere to tre fremmede til oss i julen, noen som er alene og ikke har noen å feire med. Er det noe du kunne tenkt deg å gjøre? Være et medmenneske eller sitte å være egoistisk? Anonymkode: 18ac6...72d Nei, jeg ønsker ikke å plage vilt fremmede mennesker med det. Hva i helvete mener du med "være et medmenneske eller sitte å være egoistisk?" Er det bare for å provosere eller er du litt...dum? Anonymkode: 292d2...ea1 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #19 Skrevet 12. oktober 2023 Helt fremmede nei, men men døra er åpen for venner og bekjente som behøver noen å feire med. Vi har hatt venner og deres familie på besøk, og sist jul hadde en ungdom som jeg vet hadde det vanskelig, en stående invitasjon om å komme til oss når som helst i jula. Anonymkode: 8f1c5...0ba 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #20 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt fremmede nei, men men døra er åpen for venner og bekjente som behøver noen å feire med. Vi har hatt venner og deres familie på besøk, og sist jul hadde en ungdom som jeg vet hadde det vanskelig, en stående invitasjon om å komme til oss når som helst i jula. Anonymkode: 8f1c5...0ba Signerer denne! Anonymkode: d3f29...435 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå