Gå til innhold

Nabokatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i mitt nabolag, er det minst 10katter, fordelt på 16hus. Disse er rekkehus som ligger 4 og 4 i en fikant, rundt en lekeplass. Har aldri irritert meg over katter før, men nå er det liksom toppet seg for meg. De driter over hele lekeplassen, spesielt i sandkassen, de slåss om natta, å det høres ut som barn som gråter. Dei driter i alle små blomsterbed, ja overalt hvor det er jord/sand. I tillegg kravler de på bilene, og har vi ytterdøren oppe en sommerdag kan man være sikker på at flere enn en katt titter innom, noen ganger tar seg virkelig tilrette, fant en på kjøkkenbenken min i 2etasje en gang,men ikke noe av dette ser ut til å plage andre enn vi 3 som ikke har katt.

Vi har tatt katteproblemet opp med samtlige naboer, men igjen er det bare oss 3 som blir kaldt kattehatere, at vi ikke har forståelse for katter osv.... Jeg har selv hatt katt, men da bodde jeg et mer egnet sted.

Nå vurderer vi å bare fange en del av dei å kjøre dei pokker så langt bort. Men så er det ikke noe hyggelig måte å gjøre det på heller, vet at sånne ting kan være straffbare.

Noen andre her som har erfaringer, eller vet om lover som kan begrense dette antallet av katter. Vi vil jo strengt tatt ikke gjøre noe straffbart.

Trenger ikke alle komentarene som er negativt vinklet mot oss, de har vi hørt før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å fange inn kattene for så og kjøre de bort er veldig, veldig ulovlig. Hadde dere gjort det med min katt hadde jeg anmeldt dere fortere enn svint.

Her er det faktisk katteeierne som har loven på sin side, og de har lov til å ha så mange katter som de klarer å holde.

Men hadde jeg vært deg, hadde jeg gått inn for å oppfordre folk til å få kattene sine sterilisert/kastrert.

1. Da lukter det ikke på langt når like sterkt av urin etc.

2. De fleste katter roer seg betraktelig ned.

3. Du slipper å høre hannkatter som står å "synger" hele natta utenfor vinduet ditt

4. Det blir mye mindre hannkatter som slåss om territorium etc.

Skrevet

Dere skal iallefall IKKE kjøre de et sted og bare dumpe de langt borte.

Disse kattene har en eier, og det er eierne dere må snakke med - for katten gjør slik det er naturlig for katten.

Selvsagt kommer katten inn hvis dere har døra oppe - det er helt naturlig og noe annet ville vært merkelig. Katter er nysgjerrige.

Ukastrerte hannkatter både slåss og markerer (ofte), og er det mange av dem, er det ikke rart det blir bråk.

Men, dette bråket er det vel flere som hører, og ikke bare dere ?

Du må helt klart ta kontakt med katteeierne igjen og forhøre deg om kattene er kastrert/sterilisert, slik at man unngår kattunger i gytt og pine, og kan få roet ned virile hannkatter.

En hannkatt som ikke er kastrert tenker stort sett kun på damer, og kan være særdeles vanskelige både å ha i hus og omgås ellers.

Slippes de ut, slåss de gjerne så ofte de kan for å markere hvem som bestemmer på dette territoriet, og de skriker gjerne på damene i timevis.

Tipper det er her problemet ligger, og da må dette løses med eieren.

Legg iallefall helt fra deg tanken om å ta saken i egne hender og selv fjerne kattene fysisk.

Skrevet

Ja, jeg må si meg enig med de andre her: kattene er for katteeierne som familiemedlemmer å regne. Selv om du ikke liker katter selv, må du da klare å ha forståelse for at de for andre betyr enormt mye. Husker vi hadde katter som plutselig forsvant. Sannsynligvis ble de påkjørt, men vi fant aldri ut av det. Noe av det verste i slike situasjoner er den uvissheten om at man ikke vet hva som har skjedd med den katten man elsker over alt på jord. Vi var alle helt knust da katten plutselig forsvant og ikke kom tilbake. Første gang jeg så min far gråte, har aldri sett ham så knust. Min mor holdt på i to år og lette etter den ene katten. Hun mente stadig at hun hadde sett katten, men som kjent er jo alle katter grå i mørket...

Det jeg vil fram til er at hvis du får tenkt deg om, så vil du ikke dine naboer så vondt at du bare tar kattene deres og setter dem bort et annet sted. Det er en familie som vil savne katten. Dessuten er det strengt ulovlig. Det verste man kan gjøre mot en katt er å sette den ut på egenhånd i denne kulda. Det er feigt og uansvarlig. Katten blir pint til døde.

Støtter meg til de andre her som foreslår kastrering av alle kattene. det er det beste for både katteeier, katten selv og naboer. I tillegg finnes det noen produkter du får kjøpt i dyrebutikk som skal kunne holde katter borte fra blomsterbedd: get off my garden krystaller. Når det gjelder sandkassa er det vel ikke verre enn at man skal kunne legge en presenning el over om natta? Å fjerne kattene i ditt borettslag vil sannsyneligvis ikke fjerne problemet, siden det like gjerne kan være noen andre katter som gjør fra seg der. Katter kan som kjent gå lange strekninger.

Dine naboer har ikke brutt noen regler ved å ha katt. Det er heldigvis lov å ha katt i dette landet. Man må tåle litt fra naboer når man bor så tett som man gjør i et rekkehusområde. Hvis du ikke tåler naboer i det hele tatt, må du nesten flytte på landet med mil til nærmeste nabo. Men slike steder kan du også risikere å treffe på dyr som går fritt ute, dvs villdyr. Selv liker jeg ikke å bo ved siden av barnefamilier med støyende unger her i blokka. Men jeg kan ikke gjøre noe med saken før det er brudd på husordensreglene! Det er viktig å holde seg til fastsatte regler dere har. Og så skader det ikke å prøve å sette seg inn i andres situasjon, dvs at noen faktisk er glad i kattene sine. Jeg skjønner selvsagt at familiene er glade i ungene som bråker til alle døgnets tider, og jeg hadde aldri planer om å gjøre noe drastisk. Men når de ikke holdt husordensreglene og andre beboere måtte flytte ut for å få nattesøvn, ble de kasta ut pga de ikke overholdt de fastsatte reglene. Det er denne veien du også må gå. Hvis naboene dine følger fastsatte regler, kan du ikke nekte dem å ha kjæledyr. Den nye husleieloven er dessuten enda mer åpen i forhold til dyrehold, så hvis du vil ta saken rettens vei er det lite sannsynelig at du får noe medhold her. :)

Skrevet
De driter over hele lekeplassen, spesielt i sandkassen, de slåss om natta, å det høres ut som barn som gråter. Dei driter i alle små blomsterbed, ja overalt hvor det er jord/sand. I tillegg kravler de på bilene, og har vi ytterdøren oppe en sommerdag kan man være sikker på at flere enn en katt titter innom, noen ganger tar seg virkelig tilrette, fant en på kjøkkenbenken min i 2etasje en gang,men ikke noe av dette ser ut til å plage andre enn vi 3 som ikke har katt.

Helt naturlig katte-oppførsel. Dere kan ikke laste kattene for at de må gå på do!

Nå vurderer vi å bare fange en del av dei å kjøre dei pokker så langt bort. Men så er det ikke noe hyggelig måte å gjøre det på heller, vet at sånne ting kan være straffbare.

Dere har ingenting med å gjøre noe med katter som har eiere!! Dere må ta problemet opp med eierne. Å gjøre sånne overtramp mot dyr(eier eller hjemløs) er straffbart.

Støtter meg på et som er sagt om sterilisering/kastrering, og dekke til sandkasser.

Skrevet

Jeg har forståelse for problemet ditt, jeg. Det er stor forskjell på å ha noen få katter i nabolaget og å bli nærmest invadert. Jeg har blant annet bodd i ei bygd på nordvestlandet hovr de virkelig hadde et katteproblem. Kattene der var overalt - kom inn gjennom åpne vinduer, la seg på kjøkkenbenken, kom inn og sneik i skolekantina (hygienisk - først i søpla, så opp på bordene), var aggresive og ekle. De færreste virket kastrert, og mange av dem var sikkert smittebærere. Jeg ble nærmest kattehater etter årene mine i den bygda.

Jeg har katt selv, nå, men bor et sted hvor katten knapt blir sett av noen andre enn oss. Katter man kjenner er stort sett fantastiske dyr - jeg elsker virkelig katten min over alt på jord, nesten. MEN jeg forstår også at han kunne vært til bryderi for andre under andre omstendigheter.

Når det gjelder at "naboene kan holde så mange katter de vil", så er det vel faktisk slik at man som dyreeier skal sørge for at dyreholdet ikke er til særlig sjenanse for andre (les:naboer). Dere som ikke liker at kattene driter i bed og sandkasser - foreslå for katte-naboene at de skaffer sånne midler som holder kattene unna, og hvis dere har dugnader så be katteeierne rydde i sandkassene. Kanskje de også kan koste på dere et lokk til sandkassa. Det tror jeg faktisk er rimelig å kreve. Når man bor på et "tun" som du beskriver; at husene ligger tett, tror jeg det er vanskelig for kattene å skjønne hvor de bor. De synes de bor overalt hvor de kan komme inn. Sånn er katten vår også. Jeg tror det er vanskelig å få løst dette problemet.

Men hvis dere bor i et borettslag går det kanskje an å ta det opp der - at katteholdet er til plage for dere, at det hadde hjulpet om det var færre katter, spør om de er kastrert (krev at de blir det), om det går an å ha en begrensning i antall katter hver nabo har - ikke krev katter avlivet, men sånn at man ikke skaffer seg stadig nye osv.

Ellers anbefaler jeg å skaffe en hund:-)

Og uansett - så lenge alle kattene har eier ville jeg ikke tydd til nødløsninger som å kjøre dem bort eller avlive dem i hemmelighet. Ville forresten uansett ikke kjørt dem bort, da.

Skrevet

Katter har ingenting i sitt instinkt som sier at det er feil å gå inn til nabo og hoppe opp på kjøkkenbenken ;) Heller ingenting som sier at det er feil å bæsje i blomsterbed eller sandkasser, som de andre sier.

Ta det opp med borettslaget og klag. Jeg henger meg på sterilisering!

Dette problemet er nesten noe man må regne med når man bor i et dyrevennlig område. Vi har også mange katter. Selv har vi to(For tiden innekatter) og Verdande, under oss har tre-fire. Og de andre rundt oss har også en del.

Men det er nå bare sånn det er. Og kattekranling og mjauing er en naturlig del av det hele ;)

men jeg skjønner at du blir lei. :)

Skrevet

Jeg føler virkelig med deg!

Kattehater jeg da, så hadde ikke likt de uansett, men det er virkelig drøyt hvordan de holder på

Skrevet
Her i mitt nabolag, er det minst 10katter, fordelt på 16hus. Disse er rekkehus som ligger 4 og 4 i en fikant, rundt en lekeplass. Har aldri irritert meg over katter før, men nå er det liksom toppet seg for meg. De driter over hele lekeplassen, spesielt i sandkassen, de slåss om natta, å det høres ut som barn som gråter. Dei driter i alle små blomsterbed, ja overalt hvor det er jord/sand. I tillegg kravler de på bilene, og har vi ytterdøren oppe en sommerdag kan man være sikker på at flere enn en katt titter innom, noen ganger tar seg virkelig tilrette, fant en på kjøkkenbenken min i 2etasje en gang,men ikke noe av dette ser ut til å plage andre enn vi 3 som ikke har katt.

Vi har tatt katteproblemet opp med samtlige naboer, men igjen er det bare oss 3 som blir kaldt kattehatere, at vi ikke har forståelse for katter osv.... Jeg har selv hatt katt, men da bodde jeg et mer egnet sted.

Noen andre her som har erfaringer, eller vet om lover som kan begrense dette antallet av katter. Vi vil jo strengt tatt ikke gjøre noe straffbart.

Trenger ikke alle komentarene som er negativt vinklet mot oss, de har vi hørt før.

tips anngående bæsj i sandkassa:

Legg netting med hull i over,det gjorde vi for noen år siden og da går dem ikke ut der. Ellers bør kastrering være en selvfølge.

Når det gjelder og fysisk flytte på en katt uten dens samtykke, så er de fredet på lik linje med ulv,elg uttafor jaktsesongen osv. (og om noen hadde kidnappa ett medlem av familien min hadde jeg tydd til vold)

Att det blir mye med så mange på kort avstand skjønner jeg godt, og halvparten burde skjønt att det var nok der fra før av og ikke skaffet katt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...