Gå til innhold

Fryse brød og bakst uten plast?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan jo bruke beholdere i silikon. Eller du kan bruke vokset papir, som er det man brukte «i gamle dager». Men vi pakker ting tett i fryseren fordi det ellers blir frysetørret - det mister en del av fuktigheten hver eneste dag. Og brød er samtidig porøst og tørt - som er grunnen til at det tørker ut raskt og effektivt både i frysen og på benken. Brød ikke pakket tett har ikke lang varighet i fryseren - vi snakker nok et par uker, maks.

Hvorfor ønsker du å unngå å fryse brød i plast? 

Anonymkode: a07e5...c6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du kan jo bruke beholdere i silikon. Eller du kan bruke vokset papir, som er det man brukte «i gamle dager». Men vi pakker ting tett i fryseren fordi det ellers blir frysetørret - det mister en del av fuktigheten hver eneste dag. Og brød er samtidig porøst og tørt - som er grunnen til at det tørker ut raskt og effektivt både i frysen og på benken. Brød ikke pakket tett har ikke lang varighet i fryseren - vi snakker nok et par uker, maks.

Hvorfor ønsker du å unngå å fryse brød i plast? 

Takk for tips! Fordi jeg ønsker å kutte ut/ned på plast forbruket 😊

Anonymkode: 35f9b...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å fryse uten plast, men jeg bruker de samme posene flere ganger. Det reduserer i det minste plastforbruket betraktelig 🙂

Anonymkode: f0a6f...8c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (7 minutter siden):

Hva med lukkede bokser som tupperware som kan vaskes og brukes om igjen?

De er også av plast dessverre.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke klart å fryse uten plast, men jeg bruker de samme posene flere ganger. Det reduserer i det minste plastforbruket betraktelig 🙂

Anonymkode: f0a6f...8c6

Det er sant 😊 men vil ikke bruke plast i det hele tatt egentlig, mtp hva de inneholder. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant 😊 men vil ikke bruke plast i det hele tatt egentlig, mtp hva de inneholder. Ts

Akkurat innholdet i boksene skal du ikke uroe deg så mye over, ts. Det finnes en hel rekke grupperinger på nett som later som om du som enkeltmenneske kan kontrollere om du får i deg nano- eller mikroplast ved å kutte ut plast. En god del av gruppene er egentlig reklame for produkter i metall, bambus og annet.

Og selve tanken på at plasten du får i deg kommer fra plastposer er helt fiktiv. Plasten er i vannet som brødet ble bakt av. Den er i melet. Den er - over alt. Du må, som oss andre, bare leve med konsekvensene av våre forfedres handlinger. Vi vet faktisk ikke engang med sikkerhet hvor nanoplast er, men vi antar at den er absolutt over alt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat innholdet i boksene skal du ikke uroe deg så mye over, ts. Det finnes en hel rekke grupperinger på nett som later som om du som enkeltmenneske kan kontrollere om du får i deg nano- eller mikroplast ved å kutte ut plast. En god del av gruppene er egentlig reklame for produkter i metall, bambus og annet.

Og selve tanken på at plasten du får i deg kommer fra plastposer er helt fiktiv. Plasten er i vannet som brødet ble bakt av. Den er i melet. Den er - over alt. Du må, som oss andre, bare leve med konsekvensene av våre forfedres handlinger. Vi vet faktisk ikke engang med sikkerhet hvor nanoplast er, men vi antar at den er absolutt over alt.

Jeg er ikke uenig med deg, men mitt formål med å kutte ut plast er for å begrense skaden om jeg kan si det sånn. Jeg vet jeg vil få det i meg uansett, men jeg vil ihvertfall ha en ren sone i hjemmet mitt. Og jeg baserer mine meninger på fakta, studier osv. Ikke av firmaer som vil selge bambus. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts

Ja, men du kan bruke dem i hundre år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 21.28):

Jeg er ikke uenig med deg, men mitt formål med å kutte ut plast er for å begrense skaden om jeg kan si det sånn. Jeg vet jeg vil få det i meg uansett, men jeg vil ihvertfall ha en ren sone i hjemmet mitt. Og jeg baserer mine meninger på fakta, studier osv. Ikke av firmaer som vil selge bambus. 

Ts

Da håper jeg du også tar andre etiske valg som utgjør en viktig rolle for miljøet :) 

Anonymkode: ead68...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir en stor suksess..hva med å bare vaske fryseposene etter bruk og gjenbruke?

Anonymkode: bfc7e...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 21.12):

Ts

Å så? Folk må forstå at det er en viss forskjell på å bruke tonnevis med engangsplast som kastes, og det å bruke vaskbare/gjenbrukbare beholdere feks. 

Anonymkode: 33e87...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer sikkert at brød oppbevart i papir eller tøy tørker ut fortere i fryseren enn om det er pakket i plast, men hvor lange skal du egentlig ha det der? Jeg pakker i tøyposer og har ikke hatt noen problemer med tørt brød, men jeg har det sjelden i fryseren i mer enn en uke cirka.

Anonymkode: 372ac...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeorganic har zip lock poser i silikon, kan vaskes. Jeg har endel av de, veldig fornøyd. 😊

Anonymkode: d959b...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...