Gå til innhold

Voldelig 4 åring. Hva gjør vi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 19.39):

Har ei datter på 4 år, og hun har vært ekstremt aktiv siden dag 1. ingenting galt med det, men hun har bitt en del i barnehagen og har begynt å slå oss foreldre. Hun er veldig sint og streng. Ofte kan hun slå både oss og lillebroren uten forvarsel, og hun ler ofte etterpå. Har bedt om hjelp og vi skal få veiledning. Under middag klarer hun ikke å sitte stille, middagen blir en kamp. Hun spiser så å si ingenting, og mye liker hun ikke. 

Spesielt stygg mot faren sin er hun. Hun roper og skriker samt slår. Har enormt mye følelser og styrer mye. Når hun slår så sier vi nei, dette har du ikke lov til. Vi belønner henne alltid når hun gjør noe bra. Ofte får hun premie om hun gjør riktige ting, som et klistremerke osv. Redd det er noe galt med henne.. 

Hun har også veldig mange andre flotte kvaliteter men kjenner jeg blir veldig sliten av henne nå. 

Anonymkode: cd8d3...578

Hun har ikke blitt VOLDELIG! Hun har det tøft. Hvorfor tar dere kampen om å sitte stille under middagen? Ingen 4-åringer sitter stille under middagen? De få som gjør det er unike tilfeller. Hvorfor er det så viktig for dere at hun sitter stille under middagen? 

Helt vanlig å spise lite, helt vanlig å like lite. Hun har oppdaget at hun har medbestemmelsesrett og kan bestemme selv. Dette utøver hun.

Ikke gi henne belønning for oppførsel. Dette er helt vanlig oppførsel å ha for fireåringer som har det tøft, om hun er ekstra stygg mot faren sin så er det han hun opplever minst tilknytning til. La meg gjette: han er strengest? Liker å kjefte for å få henne som hun vil? Eller er for fraværende eller opptatt med lillebror?

Om hun slår er hun sjalu, hun føler seg lite sett og uelsket. Hun har ikke verktøy for å si dette til dere, hun har ikke verktøy for å formidle følelsene sine. Hun trenger at dere elsker henne selv når hun slår. 4-årsfasen er jævlig, hun har det jævlig - masse følelser og ingen verktøy for å uttrykke seg. Drit i belønningen - møt barnet deres.

"Jeg ser at du er sint. Man får ikke slå når man er sint. Jeg ser du har det tøft, vi elsker deg og passer på deg så du ikke skader oss eller lillebror". Dette må du fortsette med, samtidig som dere legger inn mye tid på å SE henne, så vil det gi seg etter hvert. Men det er tøft når det står på.

Om du er sliten, så tenk på at hun har det tøft, vær så raus du bare kan med henne. Forstå at alt dette kommer fra et sted der noe er vondt.

Ikke begynn å let etter diagnoser utover, dette er et vanlig utviklingssprang, se innover. 

Endret av lajlaj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 19.42):

Utviklingsforstyrrelse. 👍

Anonymkode: 6fe12...d83

Helt vanlig aldersadekvat oppførsel for en 4-åring med sjalusi og andre følelser. Gi deg. 

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 19.51):

Dette er jo uakseptabelt. Tar dere henne til siden og forteller hvorfor hun inne skal slå? At far blir lei seg og at man ikke kan slå andre mennesker. Her ville jeg vært veldig på barnet, for det kan lett eskalere 

Anonymkode: e1dc6...45b

Det er uttrykk for følelser, hun har ikke verktøy for å sette ord på hvordan hva hun føler fordi hjernen er umoden, å slå er eneste måten å få det til på.

Forholdet mellom deg og far er også viktig, TS. Hvordan har dere det? Hvordan snakker dere til hverandre? Slike ting påvirker barna i stor grad. 

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 19.48):

Cos-kurs til foreldre, samtale med barnehage og be om utredning gjennom ppt. Vi går gjennom mye av det samme med vår på 3,5 år. Hos oss henger nok mye sammen med forsinket språkutvikling og generelt store følelser, men utrolig viktig å oppsøke hjelp og ta i mot. 

Det kan være alt fra at miljøarbeider i barnevernet kommer hjem for å observere eller de kan observere i barnehagen for å se hvilke tilpasninger dere kan gjøre, for eksempel under middag for å gjøre det bedre for dere alle sammen. Jeg ble selv litt skremt av dette forslaget, men det er nok veldig nyttig! 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 7ca93...5cd

Ikke belast PPT for utredning for dette, dette er helt normalt for alderen, men jævlig tøft. Denne brukeren er inne på noe (bortsett fra at jeg ikke ville ignorert, fordi det er et rop om hjelp):

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 20.10):

Hvordan er tilknytningen mellom barnet og dere foreldre? 🤔 

Vi hadde en veldig vanskelig periode med ene barnet vårt, og måtte rett å slett fokusere mer på å skape enda bedre tilknytning, gode stunder sammen, mer positiv oppmerksomhet (vet det kan være vanskelig når det står på som værst), legg bort kjefting og konsekvenser, fokusere på de positive tingene. Når barnet f.eks slo så overså vi det , ga ikke oppmerksomhet, ga heller oppmerksomheten mellom oss andre og rett å slett overså det (om det var slåing, skriking, «kjefting» mot oss foreldre eller andre negative ting). Hos oss hadde dette veldig effektiv virkning og nå er dynamikken veldig fin. 

Møter dere barnet på følelser? Hvordan er det når barnet kommer hjem fra barnehage? Her gir vi en liten frukt eller yoghurt med en gang vi kommer hjem (få stabilisert blodsukkeret litt😅), sultne barn er aldri koselig. Passer på å gi nok oppmerksomhet og kos med en gang vi henter i barnehagen og snakker til barnet i bilen på vei hjem, møter barnet på alle behov når vi har kommet inn døren hjemme, og prøver å stresse ned med «må lage middag» osv. Gir en banan f eks så barnet får noe i magen, setter oss å leser en bok eller setter i gang en aktivitet på kjøkkenet mens jeg lager middagen. Fokus på at barnet får alenetid med oss begge foreldre ila uken, f.eks ut på tur med far , eller kafé med meg (mor). 

Anonymkode: 4089d...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 21.08):

Takk for gode råd. Vi skal prøve dette. Hun drar på idrett hver onsdag med en av oss, og da blomstrer hun. I morgen tenker en av oss å ta henne med på butikken å handle, da hun elsker å handle i butikk. 

Anonymkode: cd8d3...578

Dette er fine ting, men ikke bare ta henne med på ting - som mange foreldre i dag prøver å gjøre. Tivoli-foreldre og tror det gir barnet tilknytning. Ha kvalitetstid bare dere: les en bok, gå i skogen og heng med på hennes oppdagelser, lek med henne i 10 minutter med full oppmerksomhet. Det er de små tingene som virkelig gir noe. På butikken er du halvveis opptatt med dine gjøremål, det er kanskje gøy for henne, men det fyller ikke tilknytningskvoten hennes - med mindre du gjør noe ekstra ut av det.

Et tips er å la henne føle seg som verdens viktigste person for akkurat det DU skal gjøre. Det er en del av gjøremålene, og kan f.eks. overføres til når dere skal på butikken. "Vet du, jeg må finne mel! Og jeg tror du er den som er aller best av oss på å gjøre det, for du har så bra syn og øyne. Og så er du så rask på foten!". "Woow! Se på deg, der fant du det!". Eller "Jeg må ned i vaskekjelleren og jeg har et spesialoppdrag som BARE du kan gjøre! Du som er så nøye: du skal plukke alle dine klær ned i denne kurven. Hvor mange klær som er dine tror du at du finner?" og så be henne telle. Dette inkluderer henne i din verden og får henne til å føle seg viktig i din verden. Det fyller tilknytningskoppen også.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 21.18):

Hvordan er hun i bhg? Prater hun mye og sosial og sånn?

Har hun godt språk? Er hun kreativ og veldig smart?

Det er ikke nødvendigvis foreldrene det er noe galt med ofte skal folk alltid anklage foreldrene men mange ganger kan barn ha ulike nevroutiklingsforstyrrelser som kan påvirke på adferden alt fra

autisme,

adhd

og noen har også

elektiv/selektiv mutisme

Opposisjonell atferdsforstyrrelse eller andre atferdsforstyrrelser.

LES GJERNE PÅ DE ROSA LINKENE DER ER INFO.

Anonymkode: c8955...4a0

Lese hva du linker til, eller? "Opposisjonell atferdsforstyrrelse er en mindre alvorlig variant som er ganske vanlig blant småbarn. De fleste av disse tilfellene normaliserer seg over tid. Hos barn under fire år er hyppige protester og sinneutbrudd såpass vanlige at diagnostisering må gjøres med stor forsiktighet."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi fikk utredning fra siste år i Bhg. Veldig viktig å få hjelpen før hun begynnner skolen! 🙏Om det er lavt produksjon av dopamin/adhd, så finnes det myyyye hjelp i dette fra 6 års alder av! Push på, det hjelper!

Anonymkode: 2779e...156

Hvordan gjør vi det for å få utredning?

Anonymkode: b785c...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan gjør vi det for å få utredning?

Anonymkode: b785c...931

Tar kontakt med fastlege 

Anonymkode: 2a707...b44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan står det til i barnehagen da; er det noen andre barn der som er utagerende eller voldelige?

Anonymkode: 0ca06...f08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pick You’re fights:) Det er ikke nødvendig å korrigere all dårlig oppførsel, og det å sitte stille ved bordet er en av de. Hun kommer til å lære seg det etterhvert, jeg kjenner feks ingen voksne som sitter under bordet mens vi spiser;) Jeg har stor tro på positiv forsterkning, all forskning viser at straff ikke gir ønsket langtidseffekt. Involver henne i ting som lillebror ikke kan, ikke møt sinne med sinne eller frustrasjon med frustrasjon, prøv å se det bittelille barnet hun er. Prøv å spørre litt undrende om de vanskelige tingene når alle er rolig, feks hvis dere tegner ol så hør om hva som gjorde at hun feks bet i barnehagen. Kanskje hun klarer å gi dere noen få ord til forklaring, men ikke forvent så mye. Det er ikke så lett å være bitteliten alltid og jeg tror at voksne med is i magen, ro og tid, kan være like viktig som utredning etc i så ung alder. Lykke til!

Anonymkode: 09ebd...b5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager ble barn sendt på rommet sitt for å tenke seg om dersom de slo. Det er liksom ikke lov lenger. Men det er jo en konsekvens som ikke skader noen. Barnet slår kanskje for å få oppmerksomhet. Det er derfor en helt akseptabel sammenheng i at man sier: Når du slår, vil du ikke få oppmerksomhet. Da må du vente til vi er ferdige med å trøste lillebror eller hva som helst. 

Jeg vil ikke være sammen med en som slår. Eller biter. Da velger jeg å holde avstand fra barnet. Går noen meter unna, viser at jeg er uinteressert eller opptatt. 

Dette fungerer. 

Anonymkode: 6dba8...708

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2023 den 18.59):

I gamle dager ble barn sendt på rommet sitt for å tenke seg om dersom de slo. Det er liksom ikke lov lenger. Men det er jo en konsekvens som ikke skader noen. Barnet slår kanskje for å få oppmerksomhet. Det er derfor en helt akseptabel sammenheng i at man sier: Når du slår, vil du ikke få oppmerksomhet. Da må du vente til vi er ferdige med å trøste lillebror eller hva som helst. 

Jeg vil ikke være sammen med en som slår. Eller biter. Da velger jeg å holde avstand fra barnet. Går noen meter unna, viser at jeg er uinteressert eller opptatt. 

Dette fungerer. 

Anonymkode: 6dba8...708

Funker for DEG, ja. Men barn i 4-årsalderen bruker fysiske reaksjoner som erstatning for manglende evne til å regulere seg. Om barnet føler seg uelsket, så kan hun slå. Om du ignorerer henne vil du bare forsterke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun savner egentid med mammaen sin etter hun ble storesøster…

Anonymkode: b3c23...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2023 den 18.51):

Pick You’re fights:) 

Hvis du skal bruke engelske uttrykk,  pass på at du faktisk kan engelsk.

Anonymkode: 9213f...db4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...