Gå til innhold

Voldelig 4 åring. Hva gjør vi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei datter på 4 år, og hun har vært ekstremt aktiv siden dag 1. ingenting galt med det, men hun har bitt en del i barnehagen og har begynt å slå oss foreldre. Hun er veldig sint og streng. Ofte kan hun slå både oss og lillebroren uten forvarsel, og hun ler ofte etterpå. Har bedt om hjelp og vi skal få veiledning. Under middag klarer hun ikke å sitte stille, middagen blir en kamp. Hun spiser så å si ingenting, og mye liker hun ikke. 

Spesielt stygg mot faren sin er hun. Hun roper og skriker samt slår. Har enormt mye følelser og styrer mye. Når hun slår så sier vi nei, dette har du ikke lov til. Vi belønner henne alltid når hun gjør noe bra. Ofte får hun premie om hun gjør riktige ting, som et klistremerke osv. Redd det er noe galt med henne.. 

Hun har også veldig mange andre flotte kvaliteter men kjenner jeg blir veldig sliten av henne nå. 

Anonymkode: cd8d3...578

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hun voldelig i barnehagen også, eller bare hjemme med dere? 

Anonymkode: ebcca...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cos-kurs til foreldre, samtale med barnehage og be om utredning gjennom ppt. Vi går gjennom mye av det samme med vår på 3,5 år. Hos oss henger nok mye sammen med forsinket språkutvikling og generelt store følelser, men utrolig viktig å oppsøke hjelp og ta i mot. 

Det kan være alt fra at miljøarbeider i barnevernet kommer hjem for å observere eller de kan observere i barnehagen for å se hvilke tilpasninger dere kan gjøre, for eksempel under middag for å gjøre det bedre for dere alle sammen. Jeg ble selv litt skremt av dette forslaget, men det er nok veldig nyttig! 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 7ca93...5cd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo uakseptabelt. Tar dere henne til siden og forteller hvorfor hun inne skal slå? At far blir lei seg og at man ikke kan slå andre mennesker. Her ville jeg vært veldig på barnet, for det kan lett eskalere 

Anonymkode: e1dc6...45b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som jeg alltid gjør med mine barn og gir av tips i barnehagen jeg jobber i når det kommer til barn som utagerer er å styrke relasjonen mellom foreldre og barn. Dette kan gjøre masse med dynamikken og gjøre at det blir enklere å møte hverandre på riktig måte i utfordrende situasjoner. Finn på noe med henne 1:1. Gi henne 2 valg, for eksempel kino med lunsj eller dra på en tur og grille i skogen. Denne relasjonsbyggingen har så mye å si og den blir litt borte i hverdagsmaset.

Dere burde starte med henne og pappa, de drar ut å finner på noe gøy sammen bare de to. Hun kan føle seg både sjalu og tilsidesatt når det kommer til lillebror, ofte blir storesøsken veldig store når det kommer en ny baby, og man kan ha litt urealistiske forventninger til dem, hun er også i en veldig krevende alder der hun vil teste grensene veldig. Da er positiv relasjonsbygging veldig viktig så det ikke blir alt for mye negativt fokus. Hun søker omsorg nå gjennom lek og tid med foreldre så start der å se hva som skjer. 

Hilsen barnehagelærer. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er tilknytningen mellom barnet og dere foreldre? 🤔 

Vi hadde en veldig vanskelig periode med ene barnet vårt, og måtte rett å slett fokusere mer på å skape enda bedre tilknytning, gode stunder sammen, mer positiv oppmerksomhet (vet det kan være vanskelig når det står på som værst), legg bort kjefting og konsekvenser, fokusere på de positive tingene. Når barnet f.eks slo så overså vi det , ga ikke oppmerksomhet, ga heller oppmerksomheten mellom oss andre og rett å slett overså det (om det var slåing, skriking, «kjefting» mot oss foreldre eller andre negative ting). Hos oss hadde dette veldig effektiv virkning og nå er dynamikken veldig fin. 

Møter dere barnet på følelser? Hvordan er det når barnet kommer hjem fra barnehage? Her gir vi en liten frukt eller yoghurt med en gang vi kommer hjem (få stabilisert blodsukkeret litt😅), sultne barn er aldri koselig. Passer på å gi nok oppmerksomhet og kos med en gang vi henter i barnehagen og snakker til barnet i bilen på vei hjem, møter barnet på alle behov når vi har kommet inn døren hjemme, og prøver å stresse ned med «må lage middag» osv. Gir en banan f eks så barnet får noe i magen, setter oss å leser en bok eller setter i gang en aktivitet på kjøkkenet mens jeg lager middagen. Fokus på at barnet får alenetid med oss begge foreldre ila uken, f.eks ut på tur med far , eller kafé med meg (mor). 

Anonymkode: 4089d...573

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo uakseptabelt. Tar dere henne til siden og forteller hvorfor hun inne skal slå? At far blir lei seg og at man ikke kan slå andre mennesker. Her ville jeg vært veldig på barnet, for det kan lett eskalere 

Anonymkode: e1dc6...45b

Ja! 

Jeg har mistet det å tok henne hardt i armen å kjeftet på henne og dette var ikke bra. Hun ble redd og jeg skal ikke gjøre det igjen.

Vi må ha hjelp med henne. Hun søker mye oppmerksomhet fra oss. Får veldig vondt av henne 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellion skrev (1 time siden):

En ting som jeg alltid gjør med mine barn og gir av tips i barnehagen jeg jobber i når det kommer til barn som utagerer er å styrke relasjonen mellom foreldre og barn. Dette kan gjøre masse med dynamikken og gjøre at det blir enklere å møte hverandre på riktig måte i utfordrende situasjoner. Finn på noe med henne 1:1. Gi henne 2 valg, for eksempel kino med lunsj eller dra på en tur og grille i skogen. Denne relasjonsbyggingen har så mye å si og den blir litt borte i hverdagsmaset.

Dere burde starte med henne og pappa, de drar ut å finner på noe gøy sammen bare de to. Hun kan føle seg både sjalu og tilsidesatt når det kommer til lillebror, ofte blir storesøsken veldig store når det kommer en ny baby, og man kan ha litt urealistiske forventninger til dem, hun er også i en veldig krevende alder der hun vil teste grensene veldig. Da er positiv relasjonsbygging veldig viktig så det ikke blir alt for mye negativt fokus. Hun søker omsorg nå gjennom lek og tid med foreldre så start der å se hva som skjer. 

Hilsen barnehagelærer. 

Takk for gode råd. Vi skal prøve dette. Hun drar på idrett hver onsdag med en av oss, og da blomstrer hun. I morgen tenker en av oss å ta henne med på butikken å handle, da hun elsker å handle i butikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja! 

Jeg har mistet det å tok henne hardt i armen å kjeftet på henne og dette var ikke bra. Hun ble redd og jeg skal ikke gjøre det igjen.

Vi må ha hjelp med henne. Hun søker mye oppmerksomhet fra oss. Får veldig vondt av henne 

Hun utagerer fordi det fører fokuset over på henne, som er akkurat det hun ønsker og trenger. Dette kan også være i kombinasjon med dårlig følelsesregulering, og/eller over-eller understimuli og/eller dårlig språk.
Dere må bruke mer tid med barnet. Er noen gode tips over her, med å ha ei kvalitetsstund sammen etter barnehagen, med noe frukt i magen.

Å kjefte og straffe barnet fordi det trenger mer foreldre-kontakt er selvfølgelig ikke bra. Godt du har selvinnsikt på det området. Hvordan håndterer/reagerer far på utageringen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke alene. Har selv en på 4 åt med samme tendenser. Min kar er stort sett flink under måltider og når vi gjør positive ting sammen. Det kan være å sykle tur, lage mat sammen, bygge Lego etc. 

Problemet her er at han er rask til å slå meg og lillesøsteren sin, ofte uprovosert. Her er det nok pga oppmerksomhet. Jeg er alene med de, og jeg vet han har behov for mer 1:1 oppmerksomhet enn det han får. Prøver dog jevnlig og få barnevakt til minste,  slik at han får full oppmerksomhet og vi finner på gøye ting sammen. Da er han som ett nytt barn. Vi har veldig godt av denne egentiden sammen for vår relasjon og at han skal føle seg 100% sett . .

Anonymkode: a1877...6f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun i bhg? Prater hun mye og sosial og sånn?

Har hun godt språk? Er hun kreativ og veldig smart?

Det er ikke nødvendigvis foreldrene det er noe galt med ofte skal folk alltid anklage foreldrene men mange ganger kan barn ha ulike nevroutiklingsforstyrrelser som kan påvirke på adferden alt fra

autisme,

adhd

og noen har også

elektiv/selektiv mutisme

Opposisjonell atferdsforstyrrelse eller andre atferdsforstyrrelser.

LES GJERNE PÅ DE ROSA LINKENE DER ER INFO.

Anonymkode: c8955...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt samme problem med jenta vår som nå er 11. hun hadde vanskeligheter med å gjøre seg forstått, muntlig sett, og brukte frustrasjon ved å slå og sparke. Viktig å se barnet som slår, og ikke kun fokusere  på straff. Alt dette løsnet da språket kom seg 🙏 men observerte trist nok at barn og foreldre (!) kommentere stygge ting til barnet mitt. Tung og fortvilet situasjon for deg og barnet ditt å stå i! 

Anonymkode: 2779e...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke nødvendigvis foreldrene det er noe galt med ofte skal folk alltid anklage foreldrene men mange ganger kan barn ha ulike nevroutiklingsforstyrrelser som kan påvirke på adferden alt fra

autisme,

adhd

og noen har også

elektiv/selektiv mutisme

Nå må man slutte å prakke på andre diagnoser. Det blir like ille som å søke på Google for hodepine og ender opp med å tro at man har svulst i hjernen. Man bli jo helt tullete om man skal tro at all oppførsel som oftest er helt normale reaksjoner på behov som ikke blir møtt eller møtt på beste måten kan være diagnoser. Slutt å sykeliggjøre alt. Dessuten har de fleste barn symptomer på adhd eller hva det skulle være fordi hjernen er så lite utviklet. Derfor utreder man ganske seint med mindre barnet lider og har veldig funksjonssvikt på grunn av symptomene. 

Man prøver selvfølgelig helt vanlige tiltak først som går på tilknytning og relasjonsbygging for å forsterke selvbildet og tryggheten. Også må foreldre være istand til å regulere egne følelser først før de kan forvente fremgang hos barnet sitt. Man må rett og slett jobbe med seg selv som utgangspunkt. 

Anonymkode: 026f5...d11

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 21.18):

autisme,

adhd

og noen har også

elektiv/selektiv mutisme

Selektiv mutisme er hos barn som ikke prater, det er ikke tilfeller her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme utfordringer med jenta vår på 4 innimellom. Vi har nå fått spesialpedagog 7 timer i uka på henne. Hun skårer høyt på det meste ellers, men sliter med regulere følelsene og impulskontrollen og har til tider mye energi og uro i kroppen. Jeg tror hun har adhd og det tror de i barnehagen også. Det er noe de ikke kan noe for og de blir fort sett på det slemme og vanskelige barnet. De trenger all den støtten de kan få og ikke kjeft når de oppfører seg dårlig. Jega blir til tider så sint sliten og lei selv og har flere ganger måtte holdr henne fast når hun får utbrudd. Det er ingen god følelse og jeg får så vondt av henne. Man får ikke utredning før langt i skolealder desverre, men det er hjelp å få tross alt. Prat med de i barnehagen og ppt?

Anonymkode: b785c...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har samme utfordringer med jenta vår på 4 innimellom. Vi har nå fått spesialpedagog 7 timer i uka på henne. Hun skårer høyt på det meste ellers, men sliter med regulere følelsene og impulskontrollen og har til tider mye energi og uro i kroppen. Jeg tror hun har adhd og det tror de i barnehagen også. Det er noe de ikke kan noe for og de blir fort sett på det slemme og vanskelige barnet. De trenger all den støtten de kan få og ikke kjeft når de oppfører seg dårlig. Jega blir til tider så sint sliten og lei selv og har flere ganger måtte holdr henne fast når hun får utbrudd. Det er ingen god følelse og jeg får så vondt av henne. Man får ikke utredning før langt i skolealder desverre, men det er hjelp å få tross alt. Prat med de i barnehagen og ppt?

Vi fikk utredning fra siste år i Bhg. Veldig viktig å få hjelpen før hun begynnner skolen! 🙏Om det er lavt produksjon av dopamin/adhd, så finnes det myyyye hjelp i dette fra 6 års alder av! Push på, det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi fikk utredning fra siste år i Bhg. Veldig viktig å få hjelpen før hun begynnner skolen! 🙏Om det er lavt produksjon av dopamin/adhd, så finnes det myyyye hjelp i dette fra 6 års alder av! Push på, det hjelper!

Så godt å høre. Jeg er veldig glad jenta får hjelp før skulestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 19.39):

Når hun slår så sier vi nei, dette har du ikke lov til. 

For å oppnå bedre effekt og resultat bør dere snu på dette. Istedenfor å fortelle henne hva hun ikke skal gjøre så må dere fortelle henne hva hun skal gjøre. Skal man slutte med noe må man vite hva man skal gjøre istedenfor. 
Fortell henne hva hun har lov å gjøre. Det kan gjøre det litt lettere😊 

Eksempel: 

Barn hopper i sofa. ‘Jeg vil at du hopper på gulvet / i hagen / på trampolina’

Barn slår. ‘Jeg vil at du bruker stemmen din når du vil noe’ - ‘Jeg vil at du spør om du vil ha noe’ - ‘Jeg vil at du gir en klem istedenfor å slå’ etc. 

Barnet roper. ‘Jeg vil at du bruker innestemme’ 

Målet er å hjelpe barnet til å ta gode valg og implementere de gode valgene. Dere må være konsekvente, gjentatte ganger fortelle barnet dette, hjelp med å øve og gjennomføre, og ros når det går bra😊 

Dette er samme metode man eksempelvis hjelper foreldre som bedriver såkalt oppdragervold. Skal man slutte med fysisk avstraffelse må man få andre verktøy og bruke dem. Slik er det for barn også. 

Anonymkode: 17f1a...4d1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...