AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Ungene er på samvær hos pappaen, og pappaen skulle ta med ungene og søsteren sitt ene barn på tur. Derfor tok han søsteren sin bil som er en eldre syvseter. De har en forovervendt bilstol til toåringen sin og den var da plassert foran. For enkelhetens skyld, lot han vår toåring sitte foran - i forovervendt. Jeg sliter til vanlig med katastrofetanker og jeg klarer ikke helt å tenke rasjonelt her. Men, basert på trygg trafikk, er det ikke innafor at han skal la gutten min - som er den jeg har mest katastrofetanker om om dagen - skal sitte foran, forovervendt i en biltur en time hver vei, på motorvei og dårlig opplyste veier (jeg vet hvor de kjører). Jeg synes ikke det er ok. Kjenner jeg er redd, sint og skikkelig lei meg. Grunnen til pappaen til barna var fordi det var lettvint. Bør jeg ta det opp når ting har roet seg eller må jeg svelge noen kameler? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 60f0d...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ungene er på samvær hos pappaen, og pappaen skulle ta med ungene og søsteren sitt ene barn på tur. Derfor tok han søsteren sin bil som er en eldre syvseter. De har en forovervendt bilstol til toåringen sin og den var da plassert foran. For enkelhetens skyld, lot han vår toåring sitte foran - i forovervendt. Jeg sliter til vanlig med katastrofetanker og jeg klarer ikke helt å tenke rasjonelt her. Men, basert på trygg trafikk, er det ikke innafor at han skal la gutten min - som er den jeg har mest katastrofetanker om om dagen - skal sitte foran, forovervendt i en biltur en time hver vei, på motorvei og dårlig opplyste veier (jeg vet hvor de kjører). Jeg synes ikke det er ok. Kjenner jeg er redd, sint og skikkelig lei meg. Grunnen til pappaen til barna var fordi det var lettvint. Bør jeg ta det opp når ting har roet seg eller må jeg svelge noen kameler? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 60f0d...a8b Før i tiden lå vi bare i baksete og veltet rundt uten seler i mindre trygge biler... du bør ta deg en pære frøken. det går nok fint Anonymkode: df82a...3f8 16 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 Han bestemmer når han har ungen. Anonymkode: 0a9ba...053 7 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #4 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før i tiden lå vi bare i baksete og veltet rundt uten seler i mindre trygge biler... du bør ta deg en pære frøken. det går nok fint Anonymkode: df82a...3f8 🤦🏻♀️ Anonymkode: b8307...a09 16 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #5 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før i tiden lå vi bare i baksete og veltet rundt uten seler i mindre trygge biler... du bør ta deg en pære frøken. det går nok fint Anonymkode: df82a...3f8 Frøken..? Skjerp deg. Anonymkode: 60f0d...a8b 7 1 4
Sofakona Skrevet 11. oktober 2023 #6 Skrevet 11. oktober 2023 Det er livsfarlig...om barnet er for liten og ikke riktig sete ( finnes ingen for 2 åringen) kan barnet ski ut av sete, og setebeltet kommer feil i halsen. Dette er ikke bra 6 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han bestemmer når han har ungen. Anonymkode: 0a9ba...053 Han har gjort mange valg som jeg har sett bort fra, ja, han bestemmer, men det her er jo litt grovere.. Anonymkode: 60f0d...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Før i tiden lå vi bare i baksete og veltet rundt uten seler i mindre trygge biler... du bør ta deg en pære frøken. det går nok fint Anonymkode: df82a...3f8 Det gikk ikke alltid fint. Sjekk statistikken for barn drept i trafikken. 60-tallet, gjennomsnittlig 95 hvert år. 2016, to. Og trafikken har økt betydelig. Anonymkode: cd14a...8b6 13 14
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Det er livsfarlig...om barnet er for liten og ikke riktig sete ( finnes ingen for 2 åringen) kan barnet ski ut av sete, og setebeltet kommer feil i halsen. Dette er ikke bra Han mener bilseteregelementet bare er tull, og mener det er sikkert. Skal sies at toåringen fyller tre om fire mnd og er over en meter høy og veier 17 kg. Men han er likevel for liten, han har fortsatt kroppen til en toåring. Pappaen blir forbanna om jeg kommer med informasjon og han nekter å lese seg opp selv. Anonymkode: 60f0d...a8b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #10 Skrevet 11. oktober 2023 Den kamelen hadde jeg ikke bare svelget nei. Var airbag slått av i bilen? Det er i utgangspunktet like trygt foran i bilen som bak med riktig type sete til barnet men airbag MÅ være av. Hvor stort er barnet? Ikke sikkert det er lovlig en gang å ikke sitte bakovervendt? Ville sendt ham de videoene og info fra Trygg Trafikk. Anonymkode: 8595d...39c 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ungene er på samvær hos pappaen, og pappaen skulle ta med ungene og søsteren sitt ene barn på tur. Derfor tok han søsteren sin bil som er en eldre syvseter. De har en forovervendt bilstol til toåringen sin og den var da plassert foran. For enkelhetens skyld, lot han vår toåring sitte foran - i forovervendt. Jeg sliter til vanlig med katastrofetanker og jeg klarer ikke helt å tenke rasjonelt her. Men, basert på trygg trafikk, er det ikke innafor at han skal la gutten min - som er den jeg har mest katastrofetanker om om dagen - skal sitte foran, forovervendt i en biltur en time hver vei, på motorvei og dårlig opplyste veier (jeg vet hvor de kjører). Jeg synes ikke det er ok. Kjenner jeg er redd, sint og skikkelig lei meg. Grunnen til pappaen til barna var fordi det var lettvint. Bør jeg ta det opp når ting har roet seg eller må jeg svelge noen kameler? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 60f0d...a8b Så lenge barnesetet passer, og det gjorde sannsynligvis siden en annen toåring eier det, og airbag foran var slått av er det ikke ulovlig. Anonymkode: b9bb4...6e5 8 2
Rosa Gnom Skrevet 11. oktober 2023 #12 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg tenker at du bør ta tak i dette egentlig. Det gjelder jo barnas sikkerhet trossalt. Kan godt svelge en kamel om han hadde satt på klær feil vei eller ting som det,men ikke når det gjelder sikkerhet syntes jeg. Man skal aldri gå på kompromis når det gjelder sikkerhet. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #13 Skrevet 11. oktober 2023 Kjenner du noen menn eller andre som er oppdatert på bilsikring som kunne pratet med ham istedet for deg? Anonymkode: 8595d...39c 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Skrevet 11. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så lenge barnesetet passer, og det gjorde sannsynligvis siden en annen toåring eier det, og airbag foran var slått av er det ikke ulovlig. Anonymkode: b9bb4...6e5 Hvilke forovervendte seter passer til et så lite barn? Anonymkode: 8595d...39c 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Skrevet 11. oktober 2023 Dersom dette setet er godkjent, så er det dessverre ikke mye du kan gjøre. Det finnes forovervendt seter som er godkjent for 2-åringer. Dersom setet ikke er godkjent (lite trolig hvis søsteren bruker det til vanlig på en 2-åring) så kan du sende en bekymringsmelding. Du kan jo alltids prøve å snakke med han også, hvis du tror det er mulig. Anonymkode: 7d4a2...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den kamelen hadde jeg ikke bare svelget nei. Var airbag slått av i bilen? Det er i utgangspunktet like trygt foran i bilen som bak med riktig type sete til barnet men airbag MÅ være av. Hvor stort er barnet? Ikke sikkert det er lovlig en gang å ikke sitte bakovervendt? Ville sendt ham de videoene og info fra Trygg Trafikk. Anonymkode: 8595d...39c Han mener trygg trafikk bare er tull. Han er litt over en meter 102 ca, 17 kg, og fire mnd til han blir tre. Han er for liten. Det er ikke anbefalt. Helt ærlig skulle jeg ønske politiet stoppet han og han fikk en saftig bot. Vet ikke om airbag er av, det er søsterens bil. Men gjelder ikke den regelen bare om det er bakovervendt? Hva skjer om de kræsjer og barnet sitter forover og airbag er av? Jeg har ikke lest meg opp på det å sitte foran, siden barna ikke får lov til det. Anonymkode: 60f0d...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke forovervendte seter passer til et så lite barn? Anonymkode: 8595d...39c Kjapt googlesøk, denne f.eks: https://www.thansen.no/bil/utstyr/barn-i-bilen/bilstoler/9-mnd.-4-aar-9-18-kg.-gr.-1/bilstol-sparco-isofix-9-36-kg-gr.1-2-3/n338/pn10028/?gclid=Cj0KCQjwj5mpBhDJARIsAOVjBdqYx-kRWBtebodx4KFaMdk1hgkY67eUckEd2Mb2FiO08BRdRB3DjMwaAlZwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 7d4a2...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #18 Skrevet 11. oktober 2023 Denne kampen hadde jeg tatt. Men finn ut om airbagen var av eller på. Var den på så hadde jeg ringt politiet (02800, ikke nødnummer) og forhørt meg, evt tipset om dette. Og mulig også hørt med barnevernet. Anonymkode: ddfff...f21 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så lenge barnesetet passer, og det gjorde sannsynligvis siden en annen toåring eier det, og airbag foran var slått av er det ikke ulovlig. Anonymkode: b9bb4...6e5 Dette er et sete de kjøpte da kusinen var ett år, som de satte henne forover i. Rosa Gnom skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at du bør ta tak i dette egentlig. Det gjelder jo barnas sikkerhet trossalt. Kan godt svelge en kamel om han hadde satt på klær feil vei eller ting som det,men ikke når det gjelder sikkerhet syntes jeg. Man skal aldri gå på kompromis når det gjelder sikkerhet. Sikkerhet er det viktigste. Han gjør mye jeg synes er helt hull i hodet, men det blir ikke greit om jeg skal mase på ham om dette og lage konflikter. Eldste ser selv hvordan pappa gjør ting, så får de ta et valg utifra det senere. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjenner du noen menn eller andre som er oppdatert på bilsikring som kunne pratet med ham istedet for deg? Anonymkode: 8595d...39c Nei, bare min egen far. Eksmannen min respekterer kun de som er enig med han 🙃 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom dette setet er godkjent, så er det dessverre ikke mye du kan gjøre. Det finnes forovervendt seter som er godkjent for 2-åringer. Dersom setet ikke er godkjent (lite trolig hvis søsteren bruker det til vanlig på en 2-åring) så kan du sende en bekymringsmelding. Du kan jo alltids prøve å snakke med han også, hvis du tror det er mulig. Anonymkode: 7d4a2...b9d De kjøpte setet på finn for litt over et år siden. De tok det for det var gratis. Helt ærlig aner jeg ikke, jeg vet ikke hva slags sete det er, kan godt være et helt ok sete, men de har aldri hatt noen av barna bakovervendt lengre enn ett år. Er dette i det hele tatt noe barnevernet tar tak i? Anonymkode: 60f0d...a8b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #20 Skrevet 11. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Han mener trygg trafikk bare er tull. Han er litt over en meter 102 ca, 17 kg, og fire mnd til han blir tre. Han er for liten. Det er ikke anbefalt. Helt ærlig skulle jeg ønske politiet stoppet han og han fikk en saftig bot. Vet ikke om airbag er av, det er søsterens bil. Men gjelder ikke den regelen bare om det er bakovervendt? Hva skjer om de kræsjer og barnet sitter forover og airbag er av? Jeg har ikke lest meg opp på det å sitte foran, siden barna ikke får lov til det. Anonymkode: 60f0d...a8b Det er ikke ulovlig med airbag av når setet er forovervendt dessverre, men det er sterkt anbefalt å ikke ha barn under 140/12 år foran aktiv airbag. Veldig dumt at det ikke er forbudt det også. Barn bør vel egentlig ikke sitte forovervendt i forsetet uannsett før de er store nok til airbag når jeg tenker meg om men jeg vet ikke. Vet bare at det er like trygt med bakovervendt (uten airbag) 😕 Anonymkode: 8595d...39c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå