Gå til innhold

19 år og i økonomisk krise. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei❤️ Innlegget mitt ble plutselig borte, så jeg prøver igjen. Jeg synes dette er superflaut og ut av min komfortsone så jeg velger derfår å holle meg anonym:
Jeg er en jente på snart 19 som nylig har startet i en ny fase i livet å flyttet for meg selv. Jeg har flyttet til en ny by for å legge en litt utfordrende fortid bak meg, fokusere på meg selv og bli kjent med nye mennesker. Jeg har opplevd en del utfordringer i løpet av livet mitt og har derfor vært uten jobb en stund. ADHD og PTSD er en del av min hverdag, og jeg trenger medisiner og tid for meg selv for å håndtere dette. Den siste tiden har økonomien min blitt ekstra stram, og det har ført til at jeg har begrenset tilgang til mat, kollektivtransport , medisiner å andre viktige ting som jeg trenger. Dessverre har jeg heller ikke fått frikort ennå hellr så d er ikke et alternativ med tanke på medisinene. Selv om jeg skulle ønske å be familie og venner om hjelp, har de også begrensede ressurser , og vi har ikke mere å gå på.
Jeg har søkt støtte fra NAV og mottok nødhjelp (sosialstønad) for et par uker siden, på 400 kroner. Jeg er nå i en situasjon hvor jeg knapt har mat i leiligheten min, og jeg er bekymret for å kunne betale husleien neste måned.. Alt virker bare håpløst og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det et kjipt å ikke engang ha mulighet til å unne seg selv livsviktige ting , og heller ikke kose meg eller skjemme meg litt bort . Jeg klarer ikke å slappe av . Jeg har planer om å begynne å jobbe ettervert når jeg får jobbet litt med meg selv. Hvis noen forslag til støtteordninger eller lignende er jeg svært takknemlig for all hjelp jeg kan få!
Takk på forhånd ❤️

Anonymkode: e78ea...a5b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken inntekt HAR du i dag da?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du fikk 400,- i sosialhjelp, var nok det kun nødhjelp for et par dager.

Du må søke om boutgifter, livsopphold og strøm frem til du får inntekt.

Anonymkode: 30ca3...709

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må informere NAV om situasjonen din, du har rett på mer enn nødhjelp. Du kan få støtte til å bo. 

Anonymkode: fc397...21c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Med ADHD og PTSD må du komme deg over på AAP så fort som mulig. Snakk med legen din og veileder hos NAV. Søk så fort som mulig for behandlingstiden er på flere måneder.

I mellomtiden har du dessverre ikke noe annet valg enn å belage deg på sosialhjelp.

Anonymkode: 89d51...736

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Be om en time med økonomisk hjelp hos Nav. Der kan de hjelpe med å få oversikt, fortelle hva du har krav på osv. gjør det før ting blir verre. 

Anonymkode: e0c41...f9b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror også du kanskje burde legge litt ut hva du alt mottar. Skulle jeg gitt anbefaling til noen som starter på scratch ville jeg sagt legeerklæring på at du ikke kan jobbe akkurat på, sosialstønad (ev. dagpenger om du har jobber nok til det tidligere, men da må du søke jobber), bostøtte, vurdere å flytte til et billigere sted om det er dyrt der du bor, matposer om det deles ut. Det er hardt, men det nytter ikke å være stolt eller flau når man er fattig, og du har rett til å gjøre alt for å klare deg.

Anonymkode: 030dc...d1b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå vet ikke jeg om du har noen andre muligheter men det er ikke lurt å bo alene hvis du har alvorlig ADHD.

Alvorlig ADHD alene er god nok grunn til å bli uføretrygdet, og hvis du har PTSD i tillegg ville jeg søkt om det med en gang. 

Anonymkode: 1cb96...097

Skrevet

Jeg unner deg både å kose deg og å skjemme deg selv bort, men akkurat den tankegangen må du legge bort akkurat nå, i hvert fall må du finne gratis måter å gjøre det på. Jeg har nok av venninner på konkursens rand som stadig skal «unne» seg noe (negler, en tatovering, røyk. vin etc.), samlet blir det alt for mye penger msn kunne lagt av til en regnværsdag.

Når du har kommet deg over på en fast inntekt kan du ev. pante flasker el. til et lite «skjemme deg bort» fond. Da jeg var fattig alenemor gikk vi på café siste søndag før lønning og spiste en kakebit på deling om det var penger igjen til det.

Anonymkode: 030dc...d1b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Søk aap...det høres ut som din arbeidsevne ikke er på topp

• Nyttig 1
Skrevet

Du har krav på aap. Men må få hjelp av lege om å søke. Medisiner kan du få dekket i tilegg åå nav Men du må betale først og sende de kvittering til dem. Be de om hjelp til hvordan. 

Anonymkode: 5a64d...398

• Liker 1
Skrevet

Dette må du gjøre, i denne rekkefølgen: 

1. Send inn søknad om sosialstønad. 
2. Søk AAP. 

Gjør begge deler nå i kveld. Du kan ha begge søknader inne samtidig. Det er betydelig lenger saksbehandlingstid på AAP, så i ventetiden får du sosialstønad. 

3. I morgen kontakter du Frivillighetssentralen i din kommune og spør når neste matutlevering er. Spør gjerne om de har noen tørrvarer du kan få allerede i morgen. Ofte har de pasta, hermetiske bønner og linser o.l. på lager som du kan få selv hvis det er noen dager til neste utlevering. 

4. Litt avhengig av når neste husleie skal betales, men om det er mindre enn to uker til så bør du sende en mail til utleier og be om utsettelse. Det kan hende at du får sosialstønad innen den tid, men i tilfelle du ikke har fått det så er det best å være tidlig ute med å be om godvilje fra utleier. 

5. Skriv et ærlig brev om situasjonen din, og send til fastlegen via HelseNorge. Skriv hvordan du har det nå. Skriv hvilken hjelp du mener du trenger. Fastlegen vil så kalle deg inn til time for å diskutere situasjonen din, men hvis det tar tid før hen kaller deg inn kan du bestille time selv på HelseNorge. Bestill dobbelttime. 

Sender deg en god klem. Ting kommer til å ordne seg. Vi er mange som har vært der du er nå, og har greid oss fint. Det er heldigvis hjelp å få. Ønsker deg god bedring. Prøv å holde motet oppe selv om du nå går gjennom en vanskelig periode. 

Anonymkode: d7fea...127

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Her kommer et innlegg jeg garantert får kjeft for, men jeg tar det med likevel. 
Du er 19 år og har nettopp flyttet hjemmefra, men har ikke tilstrekkelig inntekt til å dekke mat, medisiner og tak over hodet. 
Kan du flytte tilbake til foreldrene, mens du prøver å orientere deg mot aap, nav, arbeidsevne etc?

Anonymkode: 01bd3...e53

• Liker 19
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet ikke jeg om du har noen andre muligheter men det er ikke lurt å bo alene hvis du har alvorlig ADHD.

Alvorlig ADHD alene er god nok grunn til å bli uføretrygdet, og hvis du har PTSD i tillegg ville jeg søkt om det med en gang. 

Anonymkode: 1cb96...097

19 år gammel og du anbefaler å søke uøfretrygd uten at jenta engang har fått lov til å prøve å bli bedre! 
De færreste blir et lykkelig av et liv hjemme på sofaen med dårlig inntekt resten av livet

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Mye rart her men det finnes en liten ting du kan drøfte for deg selv.

Humankapital.

Og det har du som 19 åring veldig lite av. Men det er nettopp det som er den beste støtteordningen av alle. Så skaff deg den.

Ikke tenk jobb eller sosialen. Ikke skjul deg bak diagnoser men anerkjenn at de gjør deg flinkere. Du er gammel nok til å begynne på livet på egen hånd nå. Nå er det deg som er sjefen. 

Hva er du god på? Hva ønsker du å bli bedre på? Hva kreves for det? Hva kan du gjøre for å bli gode?

Fullfør VGS. Ta opp fag som har gått dårlig. Søk deg til høyere utdanning og gjennomfør. 

Som student kan du få støtte fra Lånekassen. Og frem til sommeren skjønner sikkert alle i familie at du burde bo hjemme en liten stund til.

Lykke til.

Schmuhu

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

TS kan ikke søke om AAP uten å ha vært i dialog med lege. Det er ingen automatikk i at man har nedsatt funksjonsevne under 50%, selv om man har ADHD og PTSD. 

Jeg synes uansett at det er ganske spesielt å flytte alene, når man ikke har fast inntekt - men må leve på sosial stønad

Anonymkode: 0a074...4da

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at du har forhastet deg litt mtp flytting for deg selv. Du må ha en inntektskilde klar når du velger å starte livet for deg selv. Når du ikke er i stand til å jobbe, har ikke råd til lege og medisiner etc så synes jeg at valget ditt var på feil tidspunkt. Du kan kontakte Nav og legge frem saken din og høre om du har krav på noe støtte. Oppsøk matutdelings sentralen og vurder om du kan flytte hjem igjen til du har laget en plan for livet ditt som du kan følge. 

Jeg forstår at ønsket om å flytte var basert på å legge bort en trøblete bakgrunn, men når du ikke har noe å leve av så blir nok dessverre heller ikke fremtiden noe lysere.

Anonymkode: ba845...2d4

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan fikk du leid leilighet uten inntekt?

Anonymkode: df6fb...343

• Liker 3
Skrevet

Så mange rare svar her. Jeg har adhd og angst og noen ganger panikkangst og fungerer godt, tjener opp mot 700,800 000 i året, og tar meg av et barn og har huslån alene. Ja det er litt kaos noen ganger men jeg greier meg. 

Jobben gir meg mening i livet og jeg kan ivareta meg selv og barnet.. Hvorfor skal ts over på sosial stønad og gi opp på en karriere fordi hun har en mega rask og kløktig hjerne? Det finnes jobber der hun er perfekt. 

Anonymkode: 368c6...012

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Ts du må få deg utdanning og en deltidsjobb og leie billig. Ikke gi opp på at du skal greie deg. 

Anonymkode: 368c6...012

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...