Gå til innhold

Klumpfølelse I halsen,noen som har hatt dette,hadde blitt utrolig takknemlig for svar😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært forkjølet en ukes tid ,er nesten god litt småtett i nesa på nanatt.men har fått noe jeg undrer på,bakerst på tungeroten,overgang til halsen føles det som. Eller hvertfall langt oppe i halsen,kjennes det ut som det sitter noe fast hver gang jeg svelger,har ikke problemer eller ubehag når jeg spiser.

Men føles som det sitter noe fast ,noen som har opplevd dette,hva var det,?

Kan det ha forbindelse med at jeg har hatt en forkjølelse?

Pleier ikke snorke,men har snorket mye de siste nettene siden jeg har vært tett k nese og bihulene,kan det ha noe å si?

NB mandler er fjernet for flere år siden.

Anonymkode: e7d15...8b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det området er så sensitivt at det er antagelig ingenting. Kan være en liten irritasjon pga forkjølelsen, eller f.eks. hvis man svelger noe hardt og det rasper ørlite grann kan det kjennes ut som om noe sitter der lenge etterpå, selv om det er borte for lengst. 

Anonymkode: ace9f...48b

• Nyttig 5
Skrevet

Det er nok globus, som er bare en følelse. Ikke noe farlig og går over etter en stund. 

Anonymkode: 7ac41...e79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er nok globus, som er bare en følelse. Ikke noe farlig og går over etter en stund. 

En globus er det neppe, men globulus er mer sannsynlig. 

Anonymkode: 7f3a4...106

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

En globus er det neppe, men globulus er mer sannsynlig. 

Anonymkode: 7f3a4...106

https://sml.snl.no/globus_hystericus

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen som har hatt det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen som har hatt det?

Ja, flere ganger. Det kommer som regel ved forkjølelse, halsbetennelse eller stress. Fonasjon i rør fungerer noen ganger, men det forsvinner av seg selv innen noen dager eller uker. Også mine pasienter opplever det, og for dem forsvinner det også innen kort tid. 

Skrevet

Jeg har hatt globulus et par ganger. Utrolig plagsom. Varte i ca. 6 uker før det forsvant.

Anonymkode: 8f032...20c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, flere ganger. Det kommer som regel ved forkjølelse, halsbetennelse eller stress. Fonasjon i rør fungerer noen ganger, men det forsvinner av seg selv innen noen dager eller uker. Også mine pasienter opplever det, og for dem forsvinner det også innen kort tid. 

Kan globus sitte så langt oppe i halsen,trodde det var langt nede i halsen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt globulus et par ganger. Utrolig plagsom. Varte i ca. 6 uker før det forsvant.

Hadde du det høyt oppe i halsen som jeg?eller hvordan hadde du "klumpen"?

Skrevet

Ja, har hatt det i over tre år. Ser ut som en pelikan på framsiden av halsen også, og det er veldig plagsomt. Legen bare mener det er innbilt om jeg forsøker å ta opp det.

Det er skikkelig plagsomt og får ikke puste om ligger på siden når skal sove. Jeg bruker å strekke halsen, og unngå å bøye hodet nedover, da hjelper det litt - akkurat mens jeg gjør det. Og gurgler med Listerine bak i halsen morgen og kveld etter tannpuss. Kanskje det hjelper litt.

Anonymkode: 83509...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har hatt det i over tre år. Ser ut som en pelikan på framsiden av halsen også, og det er veldig plagsomt. Legen bare mener det er innbilt om jeg forsøker å ta opp det.

Det er skikkelig plagsomt og får ikke puste om ligger på siden når skal sove. Jeg bruker å strekke halsen, og unngå å bøye hodet nedover, da hjelper det litt - akkurat mens jeg gjør det. Og gurgler med Listerine bak i halsen morgen og kveld etter tannpuss. Kanskje det hjelper litt.

Anonymkode: 83509...768

Hvis du ikke får puste om natten må du jo dra på legevakten, be om second opinion på legesenteret eller få det sjekket privat.

Anonymkode: ace9f...48b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan globus sitte så langt oppe i halsen,trodde det var langt nede i halsen?

Hva mener du med oppe i halsen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde du det høyt oppe i halsen som jeg?eller hvordan hadde du "klumpen"?

Følte den var bak på tungerota ja. Men ubehagelig å svelge bl.a.  Men ikke noe problemer med å spise/drikke eller puste. Det gjorde at jeg falt til ro på at det ikke var noe galt/trangt. Men globulus kan ha en konkret årsak som for eks. refluks.

Skrevet

Følte den var bak på tungerota ja. Men ubehagelig å svelge bl.a.  Men ikke noe problemer med å spise/drikke eller puste. Det gjorde at jeg falt til ro på at det ikke var noe galt/trangt. Men globulus kan ha en konkret årsak som for eks. refluks.

Hvor lenge hadde du det før det forsvant?

Skrevet

Hva mener du med oppe i halsen? 

Oppe i halsen ved tungeroten,altså høut oppe,ikke nederst i halsen ved halsgropen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge hadde du det før det forsvant?

Ca. 6-8 uker.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ca. 6-8 uker.

Fant du ut hvorfor du fikk det?var det i forbindelse med forkjølelse?

Skrevet

Jeg hadde det, det var veldig irriterende. Det gikk over etter noen uker. Tror det var sånn sure oppstøt (acid reflux) eller hva det heter som var skylden, men vet ikke. 

Anonymkode: 66fc1...1f9

Skrevet

Dette er også et symptom på Lavt stoffskifte og kanskje til og med problemer (k-ordet) med Skjoldbruskkjertelen, så det er tullete av legen å avvise det totalt. Om det varer lenger enn 6-8 uker, bør du få henvisning til ultralyd. "Better safe than sorry". Jeg hadde k-ordet, men er nå totalt frisk, er inne til ultralyd en gang i året

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...